Informacja ZUS - Styczniowe dyżury telefoniczne ZUS

Mieszkańcy województwa mogą skorzystać z eksperckich dyżurów telefonicznych, które organizuje Zakład Ubezpieczeń Społecznych. 4 stycznia w godz. 8-10.00 pod nr tel. 56 450 67 21 będzie można zapytać ekspertów o elektroniczne formy kontaktu z ZUS-em jak e-wizyty, czy Platforma Usług Elektronicznych ZUS, a pod nr tel. 56 494 70 45 o zasady dorabiania do emerytur i rent. Eksperci wyjaśnią m.in. kto, w jaki sposób i kiedy musi rozliczyć się z dodatkowych przychodów- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
O zasady sporządzania i składania korekt dokumentów rozliczeniowych będzie można zapytać ekspertów 5 stycznia w godz. 9-11.00 pod nr tel. 54 230 73 81. Natomiast dyżur dotyczący świadczenia wychowawczego, rodzinnego kapitału opiekuńczego oraz żłobkowego odbędzie się 5 stycznia w godz. 8-10.00 pod nr tel. 56 450 67 21 oraz 8 stycznia w godz. 9-11.00 pod nr tel.  52 303 06 18. 

9 stycznia w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 341 81 24 eksperci będą udzielać informacji na temat ulg w opłacaniu składek. Z kolei dzwoniąc 10 stycznia w godz. 9-10.30 pod nr tel. 502 008 688 i w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 303 06 25 będzie można dowiedzieć się na temat zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego oraz świadczenia rehabilitacyjnego.
Dyżur dotyczący zasad przeliczania emerytur i rent odbędzie się 10 stycznia w godz. 8-10.00 pod nr tel. 56 450 67 21 i 11 stycznia w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 386 68 52. Natomiast  11 stycznia w godz. 8-10.00 pod nr tel. 56 450 67 21 eksperci odpowiadać będą na pytania dotyczące dodatków do świadczeń emerytalno-rentowych, a 12 stycznia w godz. 9-11.00 pod nr. tel. 52 389 40 23  na temat renty socjalnej.
O ulgę na start i zmiany dokumentów dla prowadzących działalność gospodarczą będzie można zapytać 12 stycznia w godz. 9-10.30 pod nr tel. 54 288 61 57.  

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Informacja na temat funkcjonowania punktów nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w 2024r. na terenie Powiatu Lipnowskiego

Starosta Lipnowski informuje, że zgodnie z ustawną z dnia 5 sierpnia 2015r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2021r. poz. 945) Powiat Lipnowski będzie realizował od stycznia 2024 roku zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej polegające na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.
W związku z art. 9 ust. 3 i 4 ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2021r. poz. 945) Starosta Lipnowski ustalił 2 punkty nieodpłatnej pomocy prawnej oraz 1 punkt nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, w których od 2 stycznia 2024 r. będzie udzielana nieodpłatnie pomoc dla osób uprawnionych, określonych w/w ustawą.

Lokalizacja i harmonogram pracy punktów

  1. Punkt z siedzibą w Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej, ul. 11 Listopada 9, 87-600 Lipno obsługiwany będzie przez adwokatów i radców wyznaczonych przez Okręgową Radę Adwokacką i Okręgową Izbę Radców Prawnych w Toruniu.
    Punkt czynny od poniedziałku do piątku (w dni robocze) od godz. 8:00 do godz. 12:00.

    Dwa punkty tj. punkt nieodpłatnej pomocy prawnej oraz punkt nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego prowadzić będzie organizacja pozarządowa, która została wyłoniona poprzez przeprowadzenie otwartego konkursu ofert na wykonanie w 2024 roku zadania publicznego pn. „Powierzenie organizacji pozarządowej prowadzącej działalność pożytku publicznego prowadzenia na terenie Powiatu Lipnowskiego w 2024 roku punktu nieodpłatnej pomocy prawnej w Skępem gm. Skępe, punktu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w Lipnie oraz realizację zadań z zakresu edukacji prawnej" - Jako najkorzystniejszą wybrano ofertę Fundacji HONESTE VIVERE ul. Amałowicza-Tatara 7, 04-474 Warszawa. Organizacja będzie prowadziła dwa punkty – punkt nieodpłatnej pomocy prawnej w Skępem oraz punkt nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w Lipnie.

  2. Na siedzibę punktu nieodpłatnej pomocy prawnej został wyznaczony - Zespół Szkół im. W. Łukasińskiego, ul. Wymyślińska 2, 87-630 Skępe
    Punkt czynny od poniedziałku do piątku (w dni robocze) od godz. 8:00 do godz. 12:00.
  3. Na siedzibę punktu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego został wyznaczony- budynek Zakładu Transportu Publicznego – Dworzec autobusowy przy ul. 3 Maja 1 G, 87-600 Lipno.
    Punkt czynny od poniedziałku do piątku (w dni robocze) od godz. 15:30 do godz. 19:30.

Nieodpłatna pomoc prawna oraz nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługuje osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej.
Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej.
Nieodpłatna pomoc prawna będzie polegała na:

  • poinformowaniu osoby fizycznej, zwanej dalej "osobą uprawnioną", o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowo- administracyjnym lub",
  • wskazaniu osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
  • sporządzeniu projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowo- administracyjnym, lub",
  • sporządzeniu projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo-administracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.

Nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia tej działalności."
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje również nieodpłatną mediację.

Nieodpłatna mediacja będzie polegała na:

  • poinformowaniu osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających;
  • przygotowaniu projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji;
  • przygotowaniu projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej;
  • przeprowadzeniu mediacji;
  • udzieleniu pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem.

Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub postępowania mediacyjnego; zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.

Przyjmowanie zgłoszeń do rejestracji w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w godzinach pracy Starostwa Powiatowego w Lipnie od poniedziałku do piątku (w dni robocze)

Rejestracji można dokonać:

  • telefonicznie: 54 30 66 176 lub 531 049 539 od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Starostwa Powiatowego w Lipnie
  • e-mailowo: e.blaszkiewicz@lipnowski.powiat.pl - rejestracja dotyczy wszystkich punktów na terenie Powiatu Lipnowskiego tj. punktu nieodpłatnej pomocy prawnej w Skępem, który funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 12:00, punktu w Lipnie, który funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 12:00 oraz punktu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego w Lipnie, który funkcjonuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 15:30 do 19:30.

Ogłoszenie Azbest 2023

Dobrzyń nad Wisłą, dnia 29.12.2023r.

OGŁOSZENIE

Niniejszym informuje mieszkańców, że Gmina Dobrzyń nad Wisłą otrzymała informację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu pismem z dnia 2.11.2023r. w sprawie możliwości uzyskania dodatkowej dotacji na utylizację wyrobów azbestowych na obiektach, których właścicielami są osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną.

W związku z powyższym prosimy zainteresowane osoby i podmioty o złożenie Deklaracji dotyczącej zamiaru usunięcia tych wyrobów na stosownym druku (druk do pobrania na stronie gminy lub w Urzędzie Miasta i Gminy pokój nr 11) w terminie do dnia 15.01.2024r. 

Ponadto Gmina Dobrzyń nad Wisła informuje że dotacja dotyczy usunięcia wyrobów azbestowych z obiektów w gospodarstwach rolnych z udziałem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozliczonych w 2023 roku.

Burmistrz Miasta i Gminy
Piotr Wiśniewski

Informacja ZUS - Ważna jest kolejność składania dokumentów o świadczenia wspierające

                                
Nie masz jeszcze decyzji wojewódzkiego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności (WZON), wstrzymaj się ze złożeniem wniosku do ZUS-u o świadczenie wspierające. Bez decyzji WZON-u, ZUS zgodnie z przepisem pozostawi taki wniosek bez rozpatrzenia.

1 stycznia 2024 r. weszła w życie ustawa o świadczeniu wspierającym skierowana do osób z niepełnosprawnościami, które ukończyły 18 lat. Aby otrzymać świadczenie, należy najpierw zgłosić się do wojewódzkiego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności (WZON), by uzyskać decyzję dotyczącą poziomu potrzeby wsparcia, a dopiero potem złożyć w ZUS-ie wniosek o świadczenie wspierające- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.Kolejność składania dokumentów jest bardzo ważna. Jeśli osoba z niepełnosprawnością najpierw złoży do ZUS-u wniosek o świadczenie wspierające i nie będzie miała wydanej decyzji przez WZON o ustaleniu poziomu potrzeby wsparcia, to ZUS zgodnie z przepisem pozostawi taki wniosek bez rozpatrzenia - dodaje rzeczniczka.
Niestety do ZUS-u wpływają pierwsze wnioski o świadczenie wspierające, choć wojewódzkie zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności (WZON) nie wydały jeszcze decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia. Jeśli WZON nie wydał decyzji, to ZUS pozostawi taki wniosek bez rozpatrzenia. 
By uniknąć takich sytuacji, ważne jest, żeby zachować właściwą kolejność składania wniosków, czyli w pierwszej kolejności należy złożyć wniosek do wojewódzkiego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności o wydanie decyzji, w której zostanie ustalona liczba punktów określająca poziom potrzeby wsparcia, a dopiero po wydaniu decyzji złożyć wniosek do ZUS-u o przyznanie świadczenia wspierającego. Składając elektroniczny wniosek o świadczenie wspierające (SWN) obowiązkowo należy wpisać numer decyzji wydanej przez WZON- wyjaśnia Krystyna Michałek.
WZON wyda decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia na taki sam okres, na jaki dana osoba ma orzeczenie o niepełnosprawności, nie dłużej jednak niż na 7 lat.
Świadczenie wspierające zostanie przez ZUS przyznane osobom, którym WZON przyznał uprawniającą liczbę punktów potrzeby wsparcia od dnia, od którego WZON przyznał punkty. Wniosek do ZUS-u należy złożyć w ciągu 3 miesięcy od dnia, w którym decyzja WZON stała się ostateczna.
Jeśli osoba z niepełnosprawnością złoży do ZUS-u wniosek w ciągu tych 3 miesięcy, to Zakład  przyzna świadczenie wspierające z wyrównaniem od dnia, od którego WZON przyznał uprawniające punkty. Co ważne nie każdy będzie miał prawo do świadczenia od 2024 r.

Kiedy można składać wniosek do ZUS

Świadczenie wspierające jest wprowadzane w trzech etapach. Osoby z liczbą 87–100 pkt mogą ubiegać się o nie od 2024 r., osoby z ilością 78–86 pkt – od 2025 r., a osoby, które otrzymały 70–77 pkt – od 2026 r. Są jednak osoby, które mają co najmniej 70 pkt i będą mogły uzyskać świadczenie wspierające od 2024 r., pod warunkiem że po 31 grudnia 2023 r. opiekunom tych osób będzie przysługiwało prawo do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego albo zasiłku dla opiekuna wypłacanego przez organ gminy.

Jak złożyć wniosek

Wniosek o świadczenie wspierające (SWN) można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną poprzez: Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, portal Emp@tia lub bankowość elektroniczną. Wniosek do ZUS może również zostać złożony przez pełnomocnika. Do wniosku o świadczenie wspierające nie trzeba załączać decyzji wydanej przez WZON, wystarczy wpisać numer decyzji.
ZUS będzie wypłacał świadczenie wspierające przelewem na numer rachunku bankowego w Polsce, który osoba z niepełnosprawnością poda we wniosku. Świadczenie wspierające będzie przysługiwać bez względu na dochód, będzie zwolnione z podatku dochodowego i nie będzie mogło zostać zajęte przez komornika.

Ile wynosi wsparcie

Świadczenie wspierające będzie wynosić od 40 do 220 proc. aktualnej wysokości renty socjalnej (obecnie wynosi ona 1588,44 zł brutto). Oznacza to, że na początku będą to kwoty od ok. 635 zł do blisko 3495 zł, w zależności od poziomu potrzeby wsparcia.

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Informacja KRUS - Wysokość zaliczki na podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie zdrowotne od świadczeń emerytalno-rentowych w 2024 roku

W związku z rozpoczęciem nowego roku podatkowego Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że od 1 stycznia 2024 r. pobiera zaliczkę na podatek dochodowy i składkę na ubezpieczenie zdrowotne od wypłacanych świadczeń emerytalno-rentowych
i rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego na zasadach analogicznych jak w roku 2023.
Od świadczeń nieprzekraczających kwoty 2.500 zł miesięcznie zaliczka na podatek dochodowy wynosi 0 zł, ponieważ przychód z takich świadczeń mieści się w kwocie wolnej od podatku (tj. 30.000 zł rocznie).
Od emerytur i rent przekraczających 2.500 zł miesięcznie zaliczka wynosi 12% świadczenia uzyskanego w danym miesiącu i jest pomniejszana o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek tj. o 300 zł. 
Wyjątkiem są świadczenia osób, które wystąpiły o niepomniejszanie zaliczki o kwotę zmniejszającą podatek, bowiem w ich przypadku zaliczka wynosi 12% świadczenia.
Kasa zwraca uwagę, że na wniosek emeryta/rencisty, może pomniejszać zaliczkę o 1/24 lub 1/36 kwoty zmniejszającej podatek tj. odpowiednio o 150 zł lub o 100 zł.
Świadczeniobiorca, który uzna, że korzystniejsze dla niego byłoby pomniejszanie zaliczki o takie kwoty, bowiem wówczas zminimalizowana zostanie wysokość nadpłaty lub niedopłaty podatku w rozliczeniu rocznym (dotyczy osób pobierających drugą emeryturę z ZUS lub/i osiągających inne dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych np. z tytułu zatrudnienia), może złożyć oświadczenia o pomniejszanie zaliczki o 1/24 lub 1/36 kwoty zmniejszającej podatek (o ile nie zrobił tego w 2023 r.). Oświadczenia takie można złożyć nie więcej niż trzem płatnikom.
Jeżeli dochód ze świadczeń emerytalno-rentowych przekroczy 120 tys. zł (sumując narastająco świadczenia wypłacone od początku roku) – zaliczka będzie wynosiła 32% kwoty przekroczenia minus 300 zł.
Składka na ubezpieczenie zdrowotne od świadczeń podlegających oskładkowaniu nadal wynosi 9% kwoty świadczenia.

Podstawa prawna 
1.    Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) 
2.    Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2561 ze zm.)

Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy

Stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Dobrzyń nad Wisłą od dnia 1.01.2024 r.

Gospodarstwo Odpady segregowane Odpady niesegregowane
1 – osobowe 25,00 zł 50,00 zł
2 – osobowe 50,00 zł 100,00 zł
3 – osobowe 75,00 zł 150,00 zł
4 – osobowe 100,00 zł 200,00 zł
5 – osobowe 125,00 zł 250,00 zł
liczące 6 osób i więcej  125,00 zł 250,00 zł

 

Informacja ZUS - Zmiany w emeryturach pomostowych

1 stycznia 2024 r. zmieniły  się  przepisy dotyczące emerytur pomostowych. Dzięki nowelizacji ustawy, ze świadczenia będą mogły skorzystać osoby, które po raz pierwszy podjęły pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze po 1 stycznia 1999 r. Wcześniej regulacje prawne nie przewidywały takiej możliwości.
Osoby urodzone po 1948 r., które wykonywały prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze mogą ubiegać się o emeryturę pomostową. Aby ją otrzymać, muszą spełnić łącznie kilka warunków. Pierwszym z nich jest wiek, który wynosi 55 lat dla kobiet i co najmniej 60 lat dla mężczyzn. Drugim warunkiem jest odpowiedni staż ubezpieczeniowy (okres składkowy i nieskładkowy) wynoszący co najmniej 20 lat w przypadku kobiet i co najmniej 25 lat w przypadku mężczyzn- w tym, co najmniej 15 lat pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Ponadto trzeba również spełnić warunek  wykonywania po 31 grudnia 2008 r. prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze przez co najmniej 1 dzień- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Prawo do emerytury pomostowej przysługuje również osobie, która nie wykonywała po 31 grudnia 2008 r. pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, jeżeli na dzień 1 stycznia 2009 r. miała wymagany okres 15 lat pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze wymienionej w załącznikach do ustawy o emeryturach pomostowych oraz spełniła pozostałe warunki wymagane do przyznania świadczenia- dodaje rzeczniczka.
Od 1 stycznia 2024 r. przyszli emeryci nie muszą już udowodniać rozpoczęcia wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze przed 31 grudnia 1998 r. Mogą nawet taką pracę podjąć dopiero po 31 grudnia 2008 r. Dzięki zmianie przepisów szacuje się, że tylko w tym roku, na emeryturę pomostową będzie mogło przejść nawet 7,3 tys. osób, w 2029 r. – 4,0 tys., a w 2033 r. – 4,8 tys.
Prace w szczególnych warunkach to zawody związane z czynnikami ryzyka, które z wiekiem mogą z dużym prawdopodobieństwem spowodować trwałe uszkodzenie zdrowia. To np. prace pod ziemią, prace na wodzie i pod wodą, prace w powietrzu, czy bardzo ciężkie prace fizyczne. Natomiast prace o szczególnym charakterze wymagają niezwykłej odpowiedzialności oraz wyjątkowej sprawności psychofizycznej. Są to takie zwody jak górnik, hutnik, rybak morski czy  pracownik sprawujący opiekę w domu opieki społecznej nad osobami dotkniętymi chorobą psychiczną, jak również kierowca autobusu, trolejbusu oraz motorniczy tramwaju w transporcie publicznym, a także ratownik medyczny i wiele innych zawodów.
Od stycznia zmieniły się też zasady zawieszania prawa do emerytury pomostowej. Świadczenie zostanie zawieszone bez względu na wysokość dodatkowego przychodu, jeśli uprawniona do niego osoba podejmie pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze nie tylko na podstawie umowy o pracę, lecz także umowy cywilnoprawnej, do której zaliczamy umowę zlecenia. 

 Krystyna Michałek
 regionalny rzecznik prasowy ZUS
 w województwie kujawsko-pomorskim

LXXII sesja Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą

Przewodniczący Rady Miejskiej na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40,572,1463 i 1688), zwołuje siedemdziesiątą drugą w VIII kadencji Sesję Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą, która odbędzie się w dniu 15 stycznia 2024 roku o godzinie 14:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1.

  1. Otwarcie LXXII sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
  2. Stwierdzenie quorum.
  3. Przyjęcie porządku obrad LXXII sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
  4. Przyjęcie protokołu z LXXI sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 20 grudnia 2023 roku.
  5. Sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym.
  6. Sprawozdanie z działalności Przewodniczącego Rady o działalności podejmowanej w okresie międzysesyjnym.
  7. Podjęcie uchwał w sprawach:
    1. zmian budżetu Miasta i Gminy na 2024 rok;
    2. zarządzenia wyborów sołtysów i członków rad sołeckich;
    3. udzielenia dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowalne przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków;
    4. zmieniająca uchwałę Nr LXIX/334/2023 Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 29 listopada 2023 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania oraz odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania oraz szczegółowych warunków przyznawania, wymiaru i zakresu usług sąsiedzkich, sposobu ich rozliczania i rozszerzenia katalogu osób uprawnionych do tych usług;
    5. wydzierżawienia na okres do 10 lat oraz odstąpienia od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy części nieruchomości oznaczonej numerem geodezyjnym 148 położonej w Glewie, gm. Dobrzyniu nad Wisłą.
  8. Interpelacje i zapytania radnych.
  9. Wolne wnioski i informacje.
  10. Zakończenie obrad LXXII sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.

Informacja KRUS - informacja dotycząca rozliczenia podatku dochodowego za 2023 r.

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego obliczy podatek dochodowy od większości wypłaconych emerytur i rent oraz rodzicielskich świadczeń uzupełniających.
W związku z zakończeniem roku podatkowego 2023 Kasa informuje, że jak co roku  obliczy podatek dochodowy za większość emerytów, rencistów oraz osób uprawnionych do rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego. 
Na potwierdzenie dokonania obliczenia Kasa wystawi i przekaże w nieprzekraczalnym terminie do 29 lutego 2024 r. formularz PIT-40A - Roczne obliczenie podatku przez organ rentowy. 
Osoba, która otrzyma formularz PIT-40A i poza świadczeniami emerytalno-rentowymi wypłaconymi z Kasy w 2023 r. nie osiągnęła innego przychodu, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dochód z gospodarstwa rolnego nie wchodzi do tego przychodu) - nie ma obowiązku składania w urzędzie skarbowym dodatkowego zeznania podatkowego. 
Kasa nie obliczy podatku dochodowego emeryta, rencisty, osoby uprawnionej do rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego za 2023 r. m.in., gdy:
1.    w ciągu 2023 r. emeryturę lub rentę wypłacała jednostka organizacyjna KRUS, a następnie jednostka organizacyjna ZUS lub odwrotnie,
2.    realizowała w danym roku podatkowym ulgę podatkową udzieloną przez urząd skarbowy,
3.    obniżała lub podwyższała wysokość miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy w związku ze złożonym przez świadczeniobiorcę oświadczeniem,
4.    nie pobierała zaliczek na podatek dochodowy stosownie do postanowień umów o unikaniu podwójnego opodatkowania,
5.    świadczeniobiorca złożył wniosek o niesporządzanie rocznego obliczenia podatku i nie wycofał go przed końcem roku podatkowego tj. do dnia 31 grudnia 2023 r.
6.    suma zaliczek pobranych w roku podatkowym przewyższa kwotę obliczonego podatku,
7.    z uwagi na wstrzymanie wypłaty świadczenia po zamknięciu roku podatkowego nie mogła rozliczyć niedopłaty podatku.
Jeżeli wystąpi chociaż jedna z podanych wyżej sytuacji, Kasa przekaże emerytowi, renciście, osobie uprawnionej do rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, formularz PIT-11A – Informacja o dochodach uzyskanych od organu rentowego.
Formularze PIT-11A otrzymają także rodzice/opiekunowie prawni niepełnoletnich dzieci uprawnionych do renty rodzinnej (dla każdego dziecka odrębny formularz).
Osobom uprawnionym do świadczenia pieniężnego z tytułu pełnienia funkcji sołtysa  oraz osobom które pobrały „świadczenie niezrealizowane” po śmierci zmarłego emeryta/rencisty, Kasa przekaże Informację o przychodach z innych źródeł na formularzu PIT-11.
Osoba, która otrzyma PIT-11A, PIT-11 może sama złożyć zeznanie podatkowe (PIT-36 lub PIT-37) we właściwym urzędzie skarbowym (w formie papierowej lub drogą elektroniczną) w terminie do dnia 30 kwietnia 2024 roku, bądź zaakceptować lub zmienić zeznanie przygotowane przez Krajową Administrację Podatkową, które zostanie udostępnione na portalu podatkowym (www.podatki.gov.pl). 
Ponadto Kasa informuje, że każda osoba, której przychód przekroczył 30.000,00 zł i chce skorzystać z ulg podatkowych, oraz każda osoba która chce rozliczyć podatek razem z małżonkiem lub dzieckiem (w przypadku osób samotnych), nawet w przypadku obliczenia podatku przez Kasę – również sama składa zeznanie podatkowe (PIT-36 lub PIT-37) w ww. terminie.
W zeznaniu podatkowym należy uwzględnić kwoty wykazane w PIT-11A, PIT-40A i/lub PIT-11.

Podstawa prawna
art. 34 ust. 7 - 14 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r.,  poz. 2647 ze. zm.) 

Rozporządzenie Wojewody Kujawsko-Pomorskiego w sprawie odstrzału sanitarnego dzików

Kujawsko- Pomorski Wojewódzki Lekarz Weterynarii przesyła rozporzadzenie Nr 1/2024 w sprawie zarzadzenia odstrzału sanitarnego dzików na obszarze zagrożonym wystąpieniem afrykańskiego pomoru świń.

Poniżej treść rozporządzenia:

Ogłoszenie konsultacji społecznych

Prezes Stowarzyszenia na rzecz Gmin i Powiatu Lipnowskiego „Wspólnie dla przyszłości”

Na podstawie Uchwały 2/2024 Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia na rzecz Gmin i Powiatu Lipnowskiego „Wspólnie dla przyszłości” z dnia 10.01.2024 roku ogłasza przeprowadzenie konsultacji społecznych projektu Strategii Obszaru Prowadzenia Polityki Terytorialnej Lipno oraz listy projektów stanowiących integralną część Strategii.

I. Cel i przedmiot konsultacji:

  1. Celem przeprowadzenia konsultacji społecznych jest poznanie opinii mieszkańców powiatu lipnowskiego na temat Projektu Strategii Obszaru Prowadzenia Polityki Terytorialnej Lipno oraz listy projektów stanowiących integralną część Strategii
  2. Projekt powstał przy współpracy członków Stowarzyszenia na rzecz Gmin i Powiatu Lipnowskiego „Wspólnie dla przyszłości”, tj. gminy Bobrowniki, Gminy Chrostkowo, Miasta i Gminy Dobrzyń n .Wisłą, Gminy Kikół, Miasta Lipna, Gminy Lipno, Miasta i Gminy Skępe, Gminy Tłuchowo, Gminy Wielgie oraz Powiatu Lipnowskiego.
  3. W dokumencie zostały określone cele rozwojowe oraz priorytety inwestycyjne Obszaru Prowadzenia Polityki Terytorialnej Lipno wraz z listą projektów planowanych do realizacji w ramach polityki terytorialnej.
  4. Projekt Strategii Obszaru Prowadzenia Polityki Terytorialnej Lipno oraz listy projektów stanowiących integralną część Strategii dostępny jest:
    1. stronie internetowej www.lipnowski.powiat.pl w zakładce OPPT Lipno oraz w Biurze Stowarzyszenia / Wydział Rozwoju, Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Lipnie, ul. Sierakowskiego 10b, 87-600 Lipno (pok.21).
    2. w siedzibach wszystkich jednostek samorządu terytorialnego będących członkami Stowarzyszenia
  5. W przypadku jednostek samorządu terytorialnego będących członkami Stowarzyszenia, które posiadają własne zasady / regulaminy prowadzenia konsultacji społecznych, na ich obszarze konsultacje społeczne prowadzane są zgodnie z tymi zasadami, za ich organizację i przeprowadzenie opowiada samorząd danej gminy. Wyniki tych konsultacji wraz z dokumentacją ich przeprowadzenia przekazywane są do Biura Stowarzyszenia i stanowią załącznik do Raportu, o którym mowa w ust. 18 niniejszych Zasad.

II Zasięg terytorialny konsultacji:

  1. Konsultacje obejmują swoim zasięgiem teren całego powiatu lipnowskiego.
  2. Uprawnieni do udziału w konsultacjach są mieszkańcy powiatu lipnowskiego, posiadający czynne prawo wyborcze w wyborach do organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego na terenie powiatu lipnowskiego.

III. Termin przeprowadzenia konsultacji (datę rozpoczęcia i zakończenia)

Konsultacje będą prowadzone w terminie od 19.01.2024rdo 12.02.2024r.

IV. Forma przeprowadzenia konsultacji:

  1. Otwarte spotkanie konsultacyjne z mieszkańcami, które odbędzie się w dniu 24.01.2024r. o godz. 10.00 w auli Zespołu Szkół w Lipnie ul. Traugutta 1, 87-600 Lipno,
  2. Pozyskiwanie uwag, wniosków i opinii za pomocą formularza konsultacyjnego
    1. propozycje i uwagi do projektu Strategii należy przekazywać wyłącznie na formularzu konsultacji społecznych dostępnych na stronie internetowej www.lipnowski.powiat.pl w zakładce OPPT Lipno oraz w Biurze Stowarzyszenia / Wydział Rozwoju, Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Lipnie, ul. Sierakowskiego 10b, 87-600 Lipno (pok.21) do dnia 12.02.2024 roku:
      • w formie pisemnej na adres: 
        Starostwo Powiatowe w Lipnie, ul. Sierakowskiego 10B, 87-600 Lipno,
      • pocztą elektroniczną na adres: projektyipromocja@lipnowski.powiat.pl;
      • poprzez złożenie formularza ankietowego w skrzynce umieszczonej przy punkcie konsultacyjnym
  3. Pozyskiwanie uwag wniosków i opinii poprzez punkt konsultacyjny w Biurze Stowarzyszenia / Wydział Rozwoju, Promocji, Kultury, Sportu i Turystyki Starostwa Powiatowego w Lipnie, ul. Sierakowskiego 10b, 87-600 Lipno (pok.21).

V. Osoba odpowiedzialna za przygotowanie oraz opracowanie wyników konsultacji.

  1. Jako osobę odpowiedzialną za przygotowanie, koordynacje oraz opracowanie wyników konsultacji wyznacza się Agnieszkę Grzywaczewską
  2. Z przeprowadzonych konsultacji zostanie sporządzony raport, który po zatwierdzeniu zostanie opublikowany na stronie internetowej www.lipnowski.powiat.pl w zakładce OPPT Lipno.

Konsultacje społeczne projektu Strategii Obszaru Prowadzenia Polityki Terytorialnej Lipno

Zawiadamia się o rozpoczęciu konsultacji społecznych projektu Strategii Obszaru Prowadzenia Polityki Terytorialnej Lipno oraz listy projektów stanowiących integralną część Strategii. Celem konsultacji jest poznanie opinii, uwag bądź propozycji mieszkańców dotyczących projektu dokumentu.
Termin trwania konsultacji: od 22.01.2024 r. do 12.02.2024 r.

  1. Konsultacje odbędą się w formie ankiety skierowanej do mieszkańców.
  2. Uwagi można przekazywać:
    • wysyłając wypełnioną ankietę drogą elektroniczną na adres magdalena.turkiewicz@dobrzyn.pl, wpisując w temacie e-maila „Konsultacje” (decyduje data wpływu na skrzynkę elektroniczną),
    • przekazując do sekretariatu Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, w godzinach jego urzędowania,
    • wysyłając pocztą tradycyjną na adres: Urząd Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1, 87-610 Dobrzyń nad Wisłą z dopiskiem „Konsultacje”. (decyduje data stempla pocztowego).

Formularz ankiety oraz treść projektu Strategii Obszaru Prowadzenia Polityki Terytorialnej Lipno oraz listy projektów stanowiących integralną część Strategii jest dostępna na stronie internetowej www.dobrzyn.pl oraz w wersji papierowej w pokoju nr 32 w Urzędzie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1.

Nekrolog

Z głębokim żalem zawiadamiamy, że w dniu 9 stycznia 2024 roku zmarła ŚP. Celina Witkowska- wieloletnia Skarbnik Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą.
Rodzinie, Bliskim i Przyjaciołom Zmarłej wyrazy współczucia składają: Przewodniczący Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą wraz z Radnymi i Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą wraz z pracownikami.

 

Koncert Światęczno-Noworoczny i wręczenie Nagrody im. Adama A. Kochańskiego

W dniu 12 stycznia 2024 roku w Dobrzyńskim Centrum Sportu i Turystyki odbył się Koncert Świąteczno-Noworoczny, połączony z wręczeniem  Nagrody im. Adama Adamandego Kochańskiego. W tym roku do grona laureatów tejże nagrody, przyznawanej za szczególne osiągnięcia i działalność na rzecz lokalnej społeczności dołączyła organizacja: Miejsko-Gminny Związek Ochotniczych Straży Pożarnych w Dobrzyniu nad Wisłą.
Koncert rozpoczął się o godzinie 17.00 występem Dobrzyńskiej Orkiestry Strażackiej, która wykonała najpopularniejsze polskie kolędy oraz utwory z kanonu klasyki filmowej.
Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą Piotr Wiśniewski, powitał wszystkich przybyłych gości, oficjalnie otwierając tegoroczny koncert. Korzystając z okazji nagrodził również mieszkańca naszej gminy Oskara Grodzickiego, który pomimo młodego wieku odnosi już wielkie sukcesy w boksie, zdobywając między innymi brązowy medal w Mistrzostwach Świata i Wicemistrzostwo Europy. Nagrodę młodemu sportowcowi wręczyła również Pani Aneta Jędrzejewska Członek Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Z racji nieobecności spowodowanej wyjazdem na zgrupowanie sportowe, nagrodę odebrała mama Oskara, Pani Anita Grodzicka.   
Werdykt Kapituły Nagrody im. Adama Adamandego Kochańskiego, odczytała jej  Przewodnicząca Pani Dorota Kalinowska. Dokonania i zasługi na rzecz lokalnej społeczności tegorocznego „laureata”,  przedstawił kpt. Paweł Śliwiński z Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Lipnie.
Nagrodę odebrał Prezes Miejsko-Gminnego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych w Dobrzyniu nad Wisłą Jarosław Kujawski wraz z członkami Zarządu.
Ze sceny popłynęło mnóstwo gratulacji, życzeń i słów uznania. Życzenia złożyli także przybyli na koncert Członkowie Zarządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego Pani Aneta Jędrzejewska i Pan Sławomir Kopyść. Na tym zakończyła się pierwsza część koncertu.
Po kilkunastominutowej przerwie umilonej słodkim poczęstunkiem, na scenie królowała już wyłącznie muzyka. Publiczności zaprezentował się zespół Blue Sky, który zagrał własne aranżacje poezji Pani Czesławy Chojnickiej z Lipnowskiej Grupy Literackiej.
Gwiazdą wieczoru  była Katarzyna Marczewska – sopranistka pochodząca z Dobrzynia nad Wisłą, obecnie występująca na scenach całego świata. Towarzyszył jej zespół Bogna Band.
Koncert zakończyło losowanie nagrody niespodzianki wśród wszystkich, którzy poprawnie odpowiedzieli na pytanie: Która Ochotnicza Straż Pożarna w gminie Dobrzyń nad Wisłą powstała najwcześniej i którą rocznicę obchodzi w 2024 roku.

 

  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • Koncert Świąteczno_Noworoczny
  • DSC_0013

Informacja ZUS - Zapytaj eksperta o świadczenia wspierające

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza na dyżury telefoniczne z ekspertami w sprawie świadczenia wspierającego dla osób z niepełnosprawnościami. W trakcie dyżuru będzie można dowiedzieć się m.in.: jak uzyskać świadczenie wspierające, czy przy świadczeniu wspierającym można pobierać inne świadczenia z ZUS-u, jaka będzie wysokość świadczenia, jak i kiedy złożyć wniosek do ZUS-u- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego. 

Zapraszamy Państwa do telefonicznego kontaktu z naszymi ekspertami:
•    17 stycznia  w godz. 8-10.00 pod nr tel. 56 450 67 21 i w godz. 10-12.00 pod nr tel. 56 610 93 32, 
•    22 stycznia w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 356 10 96 i pod nr tel. 54 282 83 32,
•    23 stycznia w godz. 8-10.00 pod nr tel. 54 230 73 82,
•    26 stycznia w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 336 61 42,
•    29 stycznia w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 333 08 31,
•    30 stycznia w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 34 18 704 i pod nr tel. 54 280 95 88, a w godz. 9-10.30 pod nr tel. 54 288 61 60.

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Informacja: ZUS o 500+ dla niesamodzielnych

Jeszcze do końca lutego próg uprawniający do świadczenia 500+ dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji wynosi 2157,80 zł brutto. Od 1 marca próg ten wzrośnie. Maksymalna kwota świadczenia pozostaje jednak bez zmian - 500 zł „na rękę”. 

Już od września 2019 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyznaje i wypłaca świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, zwanym 500+ dla niesamodzielnych. Aby otrzymać świadczenie, trzeba spełnić kilka warunków. Jednym z nich jest wiek, który wynosi minimum 18 lat. Trzeba też mieszkać w Polsce i mieć orzeczoną przez lekarza orzecznika ZUS niezdolność do samodzielnej egzystencji lub wydane przed 1 września 1997 r. przez komisję lekarską do spraw inwalidztwa i zatrudnienia orzeczenie o zaliczeniu do I grupy inwalidów – jeśli nie upłynął okres, na jaki orzeczono inwalidztwo- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego. 

Prawo do świadczenia 500+ dla niesamodzielnych zależy również od łącznej wysokości przysługujących świadczeń pieniężnych finansowanych ze środków publicznych. Łączna kwota brutto emerytury, renty albo innych świadczeń pieniężnych finansowanych ze środków publicznych lub świadczeń z zagranicznej instytucji właściwej do spraw emerytalno-rentowych nie może przekroczyć 2157,80 zł. Od 1 marca, po waloryzacji kwota ta zostanie podniesiona. Katalog świadczeń finansowanych ze środków publicznych mających wpływ na prawo i wysokość świadczenia uzupełniającego dostępny jest na stronie https://www.zus.pl/-/500-swiadczenie-uzupelniajace-dla-osob-niezdolnych-do-samodzielnej-egzystencji  – dodaje rzeczniczka. 

Świadczenia finansowane ze środków publicznych to np. emerytury czy renty wypłacane przez ZUS, KRUS i inne organy. Do tej grupy zaliczają się również świadczenia z pomocy społecznej o charakterze innym niż jednorazowe, np. zasiłki stałe, dodatek mieszkaniowy. Do dochodu brane są również pod uwagę świadczenia otrzymywane z zagranicznych instytucji właściwych do spraw emerytalno-rentowych.  Nie jest natomiast wliczany np. dodatek i zasiłek pielęgnacyjny, dodatek dla sieroty zupełnej, dodatek kombatancki czy też ryczałt energetyczny. Nie są wliczane także świadczenia o charakterze jednorazowym, np. zasiłki socjalne lub zasiłek pogrzebowy. Pod uwagę nie jest brane świadczenie wspierające, czy renta rodzinna przyznana po zmarłym rodzicu osobom, które stały się całkowicie niezdolne do pracy przed ukończeniem 16 roku życia lub w czasie nauki w szkole przed ukończeniem 25 roku życia.

Wysokość świadczenia. Nie zawsze będzie to 500 zł
Świadczenie w pełnej kwocie, czyli 500 zł na rękę mogą otrzymać osoby, które nie mają świadczeń pieniężnych finansowanych ze środków publicznych lub suma tych świadczeń nie przekracza 1657,80 zł brutto (do 29 lutego br.). Jeśli suma tych świadczeń wynosi więcej niż 1657,80 zł, a nie przekracza 2157,80 zł brutto, to wysokość świadczenia uzupełniającego będzie pomniejszana zgodnie z zasadą złotówka za złotówkę. Będzie to różnica między kwotą 2157,80 zł, a łączną kwotą przysługujących świadczeń. Na przykład, jeżeli suma pobieranych świadczeń w styczniu wynosi 1800 zł brutto, to świadczenie uzupełniające jest przyznawane w kwocie 357,80 zł. 

Konieczny wniosek
ZUS nie wypłaca świadczenia uzupełniającego z urzędu, potrzebny jest wniosek (formularz ESUN). Jeśli nie posiadamy orzeczenia o niezdolności do samodzielnej egzystencji lub ważnego orzeczenia o zaliczeniu do I grupy inwalidów (wydanego przed 1 września 1997 r. przez komisję lekarską do spraw inwalidztwa i zatrudnienia), to do wniosku należy dołączyć zaświadczenie o stanie zdrowia na druku OL-9, dokumentację medyczną oraz inne dokumenty mające znaczenie dla wydania orzeczenia o niezdolności do samodzielnej egzystencji.

O czym należy powiadomić ZUS 
Osoby, które otrzymują świadczenie 500+ dla niesamodzielnych mają obowiązek powiadomić ZUS 
o wszelkich zmianach, które mają wpływ na prawo do świadczenia uzupełniającego lub na jego wysokość.  W szczególności dotyczy to sytuacji:
•    uzyskania prawa do świadczenia pieniężnego finansowanego ze środków publicznych, w tym także do świadczenia o charakterze emerytalno-rentowym, które przyzna KRUS lub inny organ emerytalny oraz pobierania takiego świadczenia,
•    zwiększenia się kwoty świadczenia finansowanego ze środków publicznych, które wypłaca podmiot inny niż ZUS (np. KRUS czy ośrodek pomocy społecznej),
•    tymczasowego aresztowania albo odbywania kary pozbawienia wolności (nie dotyczy odbywania tej kary w systemie dozoru elektronicznego).
•    utracenia obywatelstwa czy też prawa do legalnego pobytu stałego w Polsce,
•    zmiany miejsca zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Informacja ZUS: 31 stycznia mija termin na złożenie ZUS IWA

Do końca stycznia część płatników składek powinna złożyć druk ZUS IWA za rok 2023.  Dane z formularza posłużą do ustalenia indywidualnej wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe na kolejny rok składkowy, trwający od  kwietnia 2024 roku do końca marca następnego roku.
Nie wszystkie firmy mają obowiązek złożenia formularza ZUS IWA za 2023 r. Taką informację muszą przekazać płatnicy, którzy łącznie spełniają kilka warunków:
•    byli zgłoszeni nieprzerwanie jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. i co najmniej jeden dzień w styczniu 2024 r., 
•    zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego w ubiegłym roku średnio co najmniej 10 osób w miesiącu,
•    31 grudnia 2023 r. byli wpisani do rejestru REGON. 

W dokumencie ZUS IWA powinna znaleźć się informacja o rodzaju działalności gospodarczej według PKD, liczbie ubezpieczonych, liczbie zatrudnionych w warunkach zagrożenia. Należy także umieścić w nim dane dotyczące liczby osób poszkodowanych w wypadkach przy pracy, w tym w wypadkach śmiertelnych i ciężkich, jakie miały miejsce w roku, za który jest składana IWA, czyli w 2023 roku. 
Na podstawie tych danych ustalana jest wysokość składki na ubezpieczenie wypadkowe, którą płatnik będzie opłacał przez kolejny rok składkowy tj. od 1 kwietnia 2024 roku do 31 marca 2025 roku – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

Kto i jak ustala wysokość składki
Płatników, którzy przekazali do Zakładu informację ZUS IWA trzy razy z rzędu, czyli za trzy ostatnie lata kalendarzowe, w ustaleniu wysokości składki wypadkowej wyręczy ZUS. Do 20 kwietnia otrzymają oni na swoje konto na PUE ZUS zawiadomienie o wyliczonej wysokości stopy procentowej składki.

Pozostali płatnicy samodzielnie, zgodnie z przypisanym im kodem PKD ustalają stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe, która jest zróżnicowana w zależności od stopnia ryzyka, uzależnionego od rodzaju prowadzonej przez nich działalności. Dla płatników zgłaszających do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż 9 ubezpieczonych stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe wynosi 50% najwyższej stopy procentowej ustalonej na dany rok składkowy dla grup działalności.
Od 1 kwietnia 2024 roku zmieni się ponownie wysokość stopy procentowej ubezpieczenia wypadkowego. Nowe wartości  stóp procentowych dla grup działalności znane będą w marcu 2024 r. 

Jak IWA dostarczyć do ZUS?
Informację ZUS IWA płatnik składek przekazuje w takiej samej formie, w jakiej przekazuje dokumenty ubezpieczeniowe (zgłoszeniowe i rozliczeniowe). Jeśli więc przedsiębiorca składa dokumenty drogą elektroniczną, to również ZUS IWA należy wysłać  przez internet. Gdy przekazuje dokumenty w formie papierowej, IWA powinna być również złożona w wersji papierowej. W przypadku przekazywania informacji ZUS IWA w formie przesyłki pocztowej, na kopercie powinien być umieszczony napis "ZUS IWA".
Więcej informacji o formularzu ZUS IWA oraz ustalaniu składki na ubezpieczenie wypadkowe można uzyskać na stronie internetowej https://www.zus.pl/firmy/rozliczenia-z-zus/skladanie-zus-iwa, pod numerem telefonu 22 560 16 00 oraz w każdej placówce Zakładu.

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomor

Bezpieczny wypoczynek podczas zimy

W tym roku uczniowie z województwa kujawsko-pomorskiego rozpoczną ferie 12 lutego, a zakończą w dniu 25 lutego. Zapewne będzie to czas zabawy  i wypoczynku dla naszych dzieci, niejednokrotnie spędzony na świeżym powietrzu. W związku z tym zadbajmy, aby wszystkie dzieci spędziły czas zimowych wakacji bezpiecznie. Dzieci uwielbiają zabawy na mrozie i śniegu – ślizgawki, jazdę na sankach czy nartach, rzucanie się śnieżkami. Jako dorośli dopilnujmy, aby były to zabawy bezpieczne – by odbywały się w miejscach bezpiecznych specjalnie do tego przygotowanych. Nie pozwalajmy jeździć dzieciom na łyżwach po stawach czy jeziorach.
Więcej informacji na temat tego, jak bezpiecznie spędzić wolny czas na zabawach na śniegu oraz jak uniknąć zimowych zagrożeń, można przeczytać w poradnikach Rządowego Centrum Bezpieczeństwa: 

 

Uwaga na oszustów

Szanowni Mieszkańcy
Ostatnio otrzymujemy sygnały o osobach, które oferują pomoc w wypełnianiu wniosków w ramach Programu „Czyste Powietrze”. Istnieje prawdopodobieństwo, że osoby te wyłudzają od mieszkańców różne dane osobowe i wprowadzają w błąd powołując się na urzędników lub, że działają za porozumieniem z Urzędem Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą. Apelujemy o zachowanie ostrożności w kontaktach z osobami oferującymi tego typu pomoc. 
Informujemy, że w tutejszym urzędzie (pok. 10) funkcjonuje nieodpłatny punkt doradczy dla osób chcących skorzystać z dofinansowania Programu „Czyste powietrze”.

Najlepsze życzenia z okazji Dnia Babci i Dziadka

Z  okazji Waszego święta składamy Wam najserdeczniejsze życzenia. Przede wszystkim życzymy dużo zdrowia, spokoju i miłości. Życzymy aby omijały Was problemy, zmartwienia i choroby. Życzymy pogody ducha, spełnienia marzeń, radości każdego dnia oraz szacunku i zrozumienia. Niech w te wyjątkowe dni 21 i 22 stycznia radują się Wasze serca. Długiego i pięknego życia w gronie kochającej rodziny i najbliższych.

Dodatek osłonowy

Dodatek osłonowy będzie przysługiwał za okres od 1 stycznia 2024 r. do 30 czerwca 2024 r., a jego wypłata nastąpi jednorazowo w terminie do dnia 30 czerwca 2024 r.
Wnioski można składać osobiście w UMiG Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1 (pok. nr 13) od 29 stycznia do dnia 30 kwietnia w godzinach 09:00 – 13:00 lub za pośrednictwem platformy ePUAP na adres elektronicznej skrytki urzędu: /umigdobrzyn/SkrytkaESP.
Podstawą obliczenia dochodu gospodarstwa domowego będzie rok 2022 r. W sytuacji gdy dochód przekracza wskazane powyżej kryteria, dodatek będzie przyznany w mniejszej wysokości zgodnie z zasadą „złotówka za złotówkę”, z dolnym limitem wypłaty dodatku w wysokości 20 zł.
Dodatek osłonowy ma być wypłacany jednorazowo w terminie do dnia 30 czerwca 2024 r.

Dodatek osłonowy przysługuje:

  1. osobie w gospodarstwie domowym jednoosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 2100 zł,
  2. osobie w gospodarstwie domowym wieloosobowym, w którym wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę.

Dodatek osłonowy obowiązuje do 30 czerwca 2024 roku i będzie wynosił:

  1. 228,80 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego,
  2. 343,20 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób,
  3. 486,20 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób,
  4. 657,80 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.

Podwyższony dodatek osłonowy (opalanie domu węglem) będzie wynosił:

  1. 286,00 zł dla gospodarstwa domowego jednoosobowego,
  2. 429,00 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 2 do 3 osób,
  3. 607,75 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z 4 do 5 osób,
  4. 822,25 zł dla gospodarstwa domowego składającego się z co najmniej 6 osób.

Informacja ZUS: Świadczenie wspierające czy świadczenie pielęgnacyjne dla opiekuna? Co wybrać?

Prawo i wysokość świadczenia wspierającego ustalane są przez ZUS na podstawie decyzji Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności (WZON). Świadczenie przyznawane jest bezpośrednio osobie z niepełnosprawnością, która ukończyła 18 lat, a nie jak to było w przypadku świadczeń wypłacanych przez organ gminy – dla jej opiekuna. Co ważne obu tych świadczeń nie wolno łączyć. Trzeba zdecydować się na jedno z nich. Zanim złożymy wniosek do ZUS-u o świadczenie wspierające, warto przemyśleć, która pomoc  będzie finansowo korzystniejsza, czy nowe wsparcie z ZUS-u, czy do tej pory wypłacane przez organ gminy świadczenie dla opiekuna osoby  niepełnosprawnej. Nie można łączyć obu tych świadczeń. Trzeba się zdecydować albo świadczenie wspierające, albo świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek, zasiłek dla opiekuna – mówi Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Samo złożenie wniosku o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia do WZON-u nie wstrzymuje wypłaty świadczenia dla opiekuna. Można złożyć wniosek, poczekać na wydanie decyzji i wtedy zastanowić się co będzie korzystniejsze. Należy przy tym pamiętać, że decyzja WZON-u wydawana jest na okres, na który dana osoba ma ustaloną niepełnosprawność (tj. określony w orzeczeniu o niepełnosprawności, nie dłuższy niż 7 lat) - dodaje rzeczniczka.

Wysokość świadczenia wspierającego
Aby poznać kwotę świadczenia wspierającego, trzeba spojrzeć na liczbę punktów w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia wydanej przez Wojewódzki Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności (WZON). Maksymalną kwotę świadczenia tj. 220 proc. renty socjalnej  – aktualnie to 3495 zł otrzymają osoby, którym WZON w decyzji określił potrzebę wsparcia na poziomie od 95 do 100 punktów.  Minimalną kwotę świadczenia tj. 40 % renty socjalnej, aktualnie 635 zł otrzymają osoby, jeśli potrzebę wsparcia określono na poziomie od 70 do 74 punktów – wyjaśnia Krystyna Michałek. 

W zależności od  liczby przyznanych punktów w skali potrzeby wsparcia świadczenie wspierające będzie wynosić:
•    od 95 do 100 punktów - 220 % renty socjalnej (do 29 lutego br. jest to kwota 3495 zł),
•    od 90 do 94 punktów - 180 % renty socjalnej (do 29 lutego br. jest to kwota 2859 zł),
•    od 85 do 89 punktów -  120 % renty socjalnej (do 29 lutego br. jest to kwota 1906 zł),
•    od 80 do 84 punktów - 80 % renty socjalnej (do 29 lutego br. jest to kwota 1271 zł),
•    od 75 do 79 punktów - 60 % renty socjalnej (do 29 lutego br. jest to kwota 953 zł),
•    od 70 do 74 punktów  - 40 % renty socjalnej  (do 29 lutego br. jest to kwota 635 zł).

Świadczenie będzie podwyższane z urzędu wraz z waloryzacją renty socjalnej.

Znamy kwotę świadczenia wspierającego, co dalej
Osoby, którym Wojewódzki Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności (WZON) wydał decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia na uprawniającym poziomie, mogą złożyć elektronicznie wniosek do ZUS-u o świadczenie wspierające (druk SWN). Co ważne jeśli taki wniosek zostanie złożony przez osobę z niepełnosprawnością lub osobę upoważnioną do jej reprezentowania, 
a opiekun osoby z niepełnosprawnością jest uprawniony do pobierania świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego lub zasiłku dla opiekuna, to wypłata świadczenia przez organ gminy, zostanie wstrzymana z mocy prawa.

Jeśli pokrywa się okres, za który opiekun osoby z niepełnosprawnością pobierał z organu gminy świadczenie albo zasiłek należny opiekunowi, z okresem, za który ZUS przyzna osobie z niepełnosprawnością świadczenie wspierające, to opiekun, który pobrał zasiłek z gminy, będzie musiał zwrócić to świadczenie do gminy wraz z odsetkami. By uniknąć takich sytuacji, we wniosku o świadczenie wspierające (formularz SWN) można wskazać datę, od której osoba chce uzyskać prawo do wsparcia, tak aby okresy pobierania obu świadczeń się nie pokrywały. W ten sposób można uniknąć konieczności zwracania nienależnie pobranych środków.

Wycofanie wniosku o świadczenie wspierające
Wnioskodawca może również wycofać wniosek o świadczenie wspierające także po przyznaniu świadczenia. W takim przypadku przyznane prawo do świadczenia wspierającego zostanie uchylone, a jeżeli doszło do wypłaty, wnioskodawca będzie zobowiązany do zwrotu pobranego świadczenia wspierającego.

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Opłata za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych

Przypominamy Przedsiębiorcom posiadającym ważne zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych o obowiązku złożenia pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku 2023 oraz o obowiązku wyliczenia i wniesienia I raty opłaty za korzystanie z posiadanego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych do dnia 31 stycznia 2024 r.
Opłata za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wynosi:

  1. 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa;
  2. 525 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa);
  3. 2100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.

Opłatę za korzystanie z posiadanego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, przedsiębiorca prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży, w którym roczna wartość sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim przekroczyła: 

  1. 37.500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa - wnosi w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim;
  2. 37.500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) - wnosi w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim;
  3. 77.000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu - wnosi w wysokości 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.

Opłatę należy wnieść na rachunek gminy, w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem, w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego lub jednorazowo w terminie do 31 stycznia danego roku kalendarzowego.
W roku nabycia zezwolenia lub utraty jego ważności, opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.

Niedopełnienie przez przedsiębiorcę obowiązku złożenia oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim  spowoduje wygaśnięcie zezwolenia z upływem 30 dni od dnia upływu terminu dopełnienia obowiązku złożenia oświadczenia, jeżeli przedsiębiorca w terminie 30 dni od tego dnia nie złoży oświadczenia wraz z jednoczesnym dokonaniem opłaty dodatkowej w wysokości 30% opłaty  za korzystanie z zezwolenia.
Niedopełnienie przez przedsiębiorcę obowiązku dokonania opłaty spowoduje wygaśnięcie zezwolenia z upływem 30 dni od dnia upływu terminu dopełnienia obowiązku dokonania opłaty, jeżeli przedsiębiorca w terminie 30 dni od tego dnia nie wniesie raty opłaty powiększonej o 30%  tej opłaty.
Przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło z wymienionych przyczyn, może wystąpić  z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu.

Opłatę można wnieść na rachunek nr 97 9550 0003 2006 0040 0477 0003 lub uiścić w kasie Urzędu, w dniach i godzinach jej otwarcia.

Trwają wypłaty 800 plus. Co zrobić, gdy na konto wpłynie 500 zł?

ZUS automatycznie podnosi kwotę świadczenia wychowawczego do 800 zł. Jeśli rodzic w styczniu otrzyma  jeszcze starą kwotę, czyli 500 zł, to nie powinien składać kolejnego wniosku do ZUS-u.Zgodnie z przepisami Zakład na podwyższenie świadczenia z wyrównaniem od stycznia ma czas do końca lutego br.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych pierwsze świadczenia wychowawcze w nowej wysokości tj. 800 zł przekazał pod koniec grudnia. Wypłaty 800 plus są realizowane na bieżąco z urzędu w 10 terminach płatności. Jeżeli rodzic lub opiekun otrzymał w styczniu niższe świadczenie, to oznacza, że w jego sprawie prowadzone jest postępowanie wyjaśniające, bo np. wpłynął wniosek drugiego rodzica 
o świadczenie wychowawcze na to samo dziecko- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Może więc się zdarzyć, że na jedno dziecko rodzic dostał 800 zł a na drugie, w którego sprawie prowadzone jest postępowanie wyjaśniające 500 zł. W takiej sytuacji nie należy składać dodatkowego wniosku do ZUS-u. Zakład po zakończeniu wyjaśnienia sprawy wypłaci wyrównanie od stycznia, jeśli świadczenie należy się danemu opiekunowi. Dotyczy to bardzo niewielkiej grupy osób - dodaje rzeczniczka. 
Na PUE ZUS klientów wysyłane są informacje o zmianie wysokości świadczenia z 500 zł na 800 zł. 
Jeśli świadczenie nie zostało dotychczas zwaloryzowane, to nie została przekazana również informacja o jego podwyższeniu.
Wnioski na nowy okres świadczeniowy, trwający od 1 czerwca 2024 r. do końca maja 2025 r. będzie można składać już od 1 lutego za pośrednictwem PUE, bankowości elektronicznej, portalu Emp@tia i aplikacji mZUS.

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Ocena okresowa przydatności wody do spożycia przez ludzi SUW Chalin

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie stwierdza, że w zakresie badanych parametrów woda z Wodociągu publicznego Chalin, gm. Dobrzyń nad Wisłą odpowiada wymaganiom jakości wody zawartym w § 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 07 grudnia 2017 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017r., poz. 2294) ze względu na skład fizy­kochemiczny i mikrobiologiczny. 
W związku z powyższym: Woda jest przydatna do spożycia przez ludzi.

(...)

Wybory Samorządowe 2024

Informacja ZUS - Renta socjalna nie zależy od stażu pracy

Renta socjalna jest świadczeniem, którego przyznanie nie zależy od stażu pracy, czy przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Trzeba jednak spełnić określone warunki, by móc ją pobierać. W całym kraju rentę socjalną z ZUS-u pobiera 293 tys. osób, w województwie kujawsko-pomorskim ponad 18,5 tys. Finansowana jest z budżetu państwa, a nie z FUS. Obecnie renta socjalna wynosi 1588,44 zł brutto. Świadczenie podlega corocznej waloryzacji od 1 marca. Przyznawana jest na wniosek, po spełnieniu określonych warunków- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Rentę socjalną mogą otrzymać osoby pełnoletnie, u których lekarz orzecznik lub komisja lekarska ZUS stwierdzi całkowitą niezdolność do pracy z powodu naruszenia sprawności organizmu, które powstało:
•    przed ukończeniem 18. roku życia,
•    w trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej − przed ukończeniem 25. roku życia, 
•    w trakcie kształcenia w szkole doktoranckiej, studiów doktoranckich lub aspirantury naukowej.
Za osobę pełnoletnią uważa się nie tylko osobę, która ukończyła 18 lat, ale również kobietę, która zawarła związek małżeński po ukończeniu 16 lat.
Świadczenie może być przyznane na stałe, gdy całkowita niezdolność do pracy jest trwała.Rentę socjalną można też otrzymać na czas określony, gdy niezdolność do pracy jest okresowa. Przyznanie i pobieranie renty socjalnej nie jest uzależnione od spełnienia warunku przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Renta przysługuje m.in. osobom posiadającym obywatelstwo polskie, które przebywają czasowo za granicą na przykład w celu nauki lub odwiedzin rodziny.

Czy na rencie socjalnej można pracować?
Osoby, które pobierają rentę socjalną, mogą podejmować pracę zarobkową. Muszą jedynie pamiętać o obowiązujących progach przychodu, które powodują zmniejszenie bądź zawieszenie wypłaty świadczenia. Limity zarobkowe zmieniają się co 3 miesiące. Od grudnia 2023 r. do lutego 2024 r. granicą bezpiecznego dorabiania jest kwota 5036,50 zł brutto. Zarobki do tej kwoty miesięcznie 
nie spowodują zmniejszenia wypłacanej przez ZUS renty. Natomiast, żeby Zakład nie wstrzymał wypłaty świadczenia, dodatkowy miesięczny przychód nie powinien być wyższy niż 9353,50 zł brutto.
Kiedy nie przysługuje renta socjalna:
Renta socjalna nie będzie przysługiwać osobie, która ma ustalone prawo między innymi do emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy, świadczenia przedemerytalnego, zasiłku przedemerytalnego lub nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego czy pobiera świadczenia o charakterze rentowym z instytucji zagranicznych. Renta nie będzie przysługiwać także osobie, która jest właścicielem lub posiadaczem nieruchomości rolnej o powierzchni użytków rolnych przekraczającej 5 ha przeliczeniowych. Renta socjalna nie będzie przysługiwać także w okresie tymczasowego aresztowania lub odbywania kary pozbawienia wolności.
Jeżeli wnioskodawca ubiega się o rentę socjalną i jednocześnie jest uprawniony do renty rodzinnej, której wysokość nie przekracza 200 proc. kwoty najniższej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, to przysługuje mu prawo do obydwu tych świadczeń.  Łączna wysokość renty rodzinnej i renty socjalnej nie może przekraczać 200 proc. kwoty najniższej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy. Jest to aktualnie kwota 3176,88 zł brutto (do 29 lutego br.). Jeśli łączna kwota obu świadczeń przekroczy 3176,88 zł brutto, ZUS obniży rentę socjalną.  Obniżona  renta socjalna nie może być jednak niższa niż 10 proc. najniższej renty z tytułu niezdolności do pracy, czyli 158,44 zł brutto. Jeżeli kwota renty rodzinnej przekracza 200 proc. najniższej renty z tytułu niezdolności do pracy, renta socjalna nie będzie przysługiwać -  wyjaśnia rzeczniczka.

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Informacja ZUS - Wnioski o 800 plus na nowy okres będzie można składać od 1 lutego

Od 1 lutego Zakład Ubezpieczeń Społecznych zacznie przyjmować wnioski o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Nabór wniosków potrwa do 30 czerwca. Świadczenia wychowawcze przyznane na bieżący okres świadczeniowy, trwający do 31 maja br. będą wypłacane przez ZUS do końca maja. Jeśli uprawniony chce kontynuować wypłatę świadczenia od czerwca, musi złożyć elektronicznie wniosek do ZUS-u na nowy okres. Nabór formularzy rozpocznie się 1 lutego i potrwa do 30 czerwca. Natomiast wypłaty tych świadczeń rozpoczną się od czerwca- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Co ważne rodzice i opiekunowie, którzy aktualnie pobierają świadczenie wychowawcze, powinni jeszcze przez 3 dni wstrzymać się ze składaniem wniosku. W tej chwili w systemach elektronicznych dostępny jest wniosek na aktualny okres, który kończy się wraz z końcem maja. Dopiero od 1 lutego ZUS udostępni formularz  na okres świadczeniowy, który zacznie się 1 czerwca 2024 r. i potrwa do 31 maja 2025 r.
By nie mieć przerwy w pobieraniu świadczenia wychowawczego, wniosek o 800 plus na dalszy okres należy złożyć do 30 kwietnia. Jeśli wniosek będzie kompletny i prawidłowo wypełniony, to rodzic pierwszą wypłatę za nowy okres świadczeniowy otrzyma jeszcze w czerwcu- dodaje rzeczniczka.
Jeśli wniosek wpłynie w maju, to ZUS wypłaci świadczenie do końca lipca z wyrównaniem od czerwca, a jeśli wpłynie w czerwcu, do końca sierpnia z wyrównaniem od czerwca. W przypadku, gdy wniosek zostanie złożony po 30 czerwca, to świadczenie ZUS wypłaci już tylko od miesiąca złożenia wniosku.  Nie dotyczy to rodziców, którym urodziło się dziecko. Oni mają trzy miesiące na złożenie wniosku. Jeżeli zrobią to w ciągu trzech miesięcy od dnia narodzin, otrzymają świadczenie z wyrównaniem.
Świadczenie wychowawcze przysługuje, na dziecko do dnia ukończenia przez nie 18. roku życia. Wynosi 800 zł miesięcznie, a w przypadku opieki naprzemiennej 400 zł. Wnioski o świadczenie można przesyłać do ZUS-u tylko drogą elektroniczną, przez aplikację mobilną mZUS, za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, portalu Emp@tia lub bankowości elektronicznej.

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Informacja ZUS: Składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2024 roku

Wysokość składki zdrowotnej dla przedsiębiorców jest zróżnicowana. Oblicza się ją w zależności od formy opodatkowania. Inaczej podstawę ustalają przedsiębiorcy opodatkowani na zasadach ogólnych (według skali podatkowej oraz podatkiem liniowym), inaczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,  czy opodatkowani w formie karty podatkowej a w jeszcze inny sposób pozostałe osoby prowadzące pozarolniczą działalność.
W przypadku osób rozliczających się na zasadach ogólnych składka zdrowotna obliczana jest od dochodu za poprzedni miesiąc. Przy czym stopa procentowa składki dla przedsiębiorców stosujących skalę podatkową wynosi 9 proc., a dla podatku liniowego – 4,9 proc. Co ważne minimalna wysokość podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne nie może być niższa od kwoty minimalnego wynagrodzenia, jakie obowiązuje w pierwszym dniu roku składkowego – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Rok składkowy trwa od 1 lutego danego roku do 31 stycznia roku następnego. A zatem składka zdrowotna za styczeń 2024 r. nie może być niższa niż 314,10 zł (tj. 9 proc. składki obliczonej od podstawy wymiaru 3490 zł), a za miesiące od lutego 2024 r. do stycznia 2025 r. nie może być niższa niż 381,78 zł (tj. 9 proc. od podstawy wymiaru 4242 zł). W ubiegłym roku minimalna składka za styczeń wynosiła 270,90 zł a za m-ce luty-grudzień 314,10 zł – dodaje rzeczniczka.
Składka zdrowotna przy ryczałcie
Dla przedsiębiorców opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne zależy od przychodu i przeciętnego wynagrodzenia w IV kwartale poprzedniego roku. Jeśli przychody z działalności gospodarczej nie przekroczyły od początku roku 60 tys. zł,  to podstawa wymiaru składki zdrowotnej będzie liczona od 60 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w IV kwartale poprzedniego roku. W przypadku uzyskania przychodów powyżej 60 tys. zł, ale nie więcej niż 300 tys. zł  do wyliczenia podstawy wymiaru składki zdrowotnej zostanie przyjęte 100  proc. przeciętnego wynagrodzenia. Natomiast jeżeli przychody przekraczają 300 tys. zł, to podstawa zostanie wyliczona od 180 proc. przeciętnego wynagrodzenia.
Średnie wynagrodzenie za IV kwartał 2023 r. w sektorze przedsiębiorstw włącznie z wypłatami z zysku, wyniosło 7 767,85 zł. A zatem składka zdrowotna dla ryczałtu ewidencjonowanego w 2024 r. wynosi:
•    419,46 zł – do  60 tys. zł przychodu (w 2023 r. było 376,16 zł),
•    699,11 zł – w przedziale 60 tys. zł a 300 tys. zł przychodu (w 2023 r. było 626,93 zł),
•    1258,39 zł – powyżej 300 tys. zł przychodu (w 2023 r. było 1128,48 zł).  
Co ważne, przedsiębiorca, który przez cały poprzedni rok kalendarzowy prowadził działalność gospodarczą i przychody z tej działalności były opodatkowane na zasadach ogólnych lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych może przy określaniu wysokości miesięcznej podstawy wymiaru zadeklarować chęć opłacania składki na podstawie kwoty przychodów uzyskanych w poprzednim roku kalendarzowym. Deklarację tą składa w dokumentach rozliczeniowych za styczeń danego roku. 
I tak: jeżeli w poprzednim roku jego przychody przekroczyły 300 tys. zł oraz zadeklarował opłacanie na podstawie przychodów z poprzedniego roku, to przez cały rok 2024 będzie opłacał składkę w wysokości 1258,39 zł.
Karta podatkowa
Dla przedsiębiorców opodatkowanych kartą podatkową, podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne jest kwota minimalnego wynagrodzenia, które obowiązuje 1 stycznia danego roku. Stopa procentowa składki wynosi  9 proc. To oznacza, że dla tej grupy przedsiębiorców składka na ubezpieczenie zdrowotne za każdy miesiąc 2024 r. wynosi 381,78 zł (4242 zł × 9 proc.= 381,78 zł).
Składka zdrowotna dla pozostałych osób prowadzących działalność (np. wspólników spółek, twórców, artystów)
Osoby, które prowadzą pozarolniczą działalność i nie osiągają przychodów z działalności gospodarczej np. wspólnicy określonych spółek, składkę zdrowotną będą opłacać od 100 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w IV kwartale poprzedniego roku (w 2024 r. - 7767,85 zł). Dla tej grupy osób, składka zdrowotna w 2024 r. wyniesie  699,11 zł (7767,85 zł × 9 proc.= 699,11 zł). Taką składkę zapłacą również twórcy, artyści, o ile nie jest to ich przedmiotem działalności. W 2023 r. składka wynosiła 626,93 zł.
Z kolei dla osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność albo z osobami korzystającymi z ulgi na start wskaźnik procentowy składki zdrowotnej wynosi 9 proc., a składka zdrowotna w 2024 r. wynosi 524,33 zł. Liczona jest od 75 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w IV kwartale poprzedniego roku. A zatem podstawę stanowi kwota 5 825,89 zł (7767,85 zł × 75 proc.= 5 825,89 zł). W 2023 r. składka wynosiła 470,20 zł.
Osoby uzyskujące przychody z działalności gospodarczej, które stosują opodatkowanie na zasadach ogólnych lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, muszą pamiętać o rozliczeniu rocznym, które należy złożyć wraz z dokumentami rozliczeniowymi za kwiecień 2024 r. Co do zasady przedsiębiorca oblicza składki co miesiąc od miesięcznej podstawy wymiaru, ale po zakończeniu roku ustala dodatkowo wysokość składki rocznej od rocznej podstawy jej wymiaru. Tak obliczona składka roczna może być wyższa lub niższa od sumy składek opłaconych miesięcznie. W tej sytuacji przedsiębiorca będzie musiał dopłacić powstałą różnicę albo będzie mógł wystąpić o zwrot nadpłaty.

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Ocena okresowa przydatności wody do spożycia przez ludzi Dobrzyń nad Wisłą

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie stwierdza, że w zakresie badanych parametrów woda z Wodociągu publicznego Dobrzyń nad Wisłą odpowiada wymaganiom jakości wody zawartym w § 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 07 grudnia 2017r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017r., poz. 2294) ze względu na skład fizykochemiczny i mikrobiologiczny.
W związku z powyższym: Woda jest przydatna do spożycia przez ludzi.