Życzenia z okazji Dnia Dziecka

Kochane Dzieci z okazji Dnia Dziecka życzymy Wam żebyście zawsze miały dużo powodów do radości i uśmiechu, aby nigdy nie brakowało Wam energii do zabawy i dziecięcej radości życia, a każdy dzień przynosił coś wspaniałego i zaskakującego.

 

Informacja KRUS - Nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszeniu lub zawieszeniu świadczeń emerytalno-rentowych od 1 czerwca 2024 r.

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że od 01 czerwca 2024 r. zmieniają się kwoty miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie lub zawieszenie świadczeń emerytalno-rentowych. 
Od 1 czerwca 2024 r. kwoty przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty wynoszą odpowiednio:
•    70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia tj. 5.703 zł 20 gr,
•    130% tego wynagrodzenia, tj. 10.591 zł 60 gr.
Nowe kwoty miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty ogłosił komunikatem z dnia 15 maja 2024 r. Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w związku z ogłoszeniem przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za I kwartał 2024 r. (8.147 zł 38 gr).
Podstawa prawna
Komunikat Prezesa GUS z dnia 13 maja 2024 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w pierwszym kwartale 2024 r. /M.P. z dnia 13 maja 2024 r. poz. 358/. 
Komunikat Prezesa ZUS z dnia 15 maja 2024 r. w sprawie kwot przychodu odpowiadających 70% i 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego za I kwartał 2024 r. stosowanych przy zmniejszaniu albo zawieszaniu emerytur i rent /M.P. z dnia 17 maja 2024 r. poz. 375/. 

Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy

Posiedzenie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji

W dniu 4 czerwca 2024 roku o godzinie 8:30 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1 odbędzie się posiedzenie Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.

Tematem posiedzenia będzie:

  1. Rozpatrzenie skargi na działalność Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą.

Propozycja dla osób aktywnych społecznie

Pomorska Fundacja Rozwoju, Kultury i Sztuki z Torunia wspiera osoby, które już działają lub chcą działać społecznie. W tym celu utworzono w Fundacji Ekspercki Zespół Wolontariuszy (EZW), czyli przestrzeń dla osób, które swój czas i doświadczenie poświęcają na rzecz rozwijania społeczeństwa obywatelskiego w naszym województwie. Pierwszy nabór do zespołu odbył się w ubiegłym roku, a teraz, od 15 kwietnia do 10 czerwca 2024 roku trwa drugi nabór.
Co oznacza udział w „eksperckim zespole wolontariuszy”?

  • przede wszystkim to możliwość spotkań i współpracy w grupie osób aktywnych społecznie w dużych i małych miejscowościach województwa, a do tego:
  • kilka ciekawych szkoleń rozwijających umiejętności związane z aktywnością społeczną, m.in. o tym jaki pisać wnioski, jak korzystać z inicjatywy lokalnej, jak angażować mieszkańców wokół funduszu sołeckiego, jak wykorzystać narzędzia partycypacji obywatelskiej,
  • koleżeńska i profesjonalna pomoc przy realizacji własnych inicjatyw i pomysłów,
  • a także środki finansowe na przeprowadzenie tych przedsięwzięć, a więc w tematyce i obszarach, w których działają uczestniczki i uczestnicy zespołu.

W 2024 roku cykl udziału to czas od połowy czerwca do grudnia br. w terminach uzgodnionych z uczestnikami. Uczestnictwo we wszystkich propozycjach Fundacji jest bezpłatne. Dlatego jeżeli działasz, lub chcesz działać społecznie, dołącz do fundacyjnej grupy, zdobądź nowe umiejętności i realizuj własne pomysły! 

Co musisz zrobić? Wypełnić zgłoszenie udziału do poniedziałku, 10 czerwca 2024 roku.

Jakie są warunki udziału?

  • działasz jako społecznik/wolontariusz w województwie kujawsko-pomorskim oraz
  • chcesz przystąpić do „eksperckiego zespołu wolontariuszy”, aby rozwijać się, poznawać innych aktywistów i działać!
    Więcej informacji o przedsięwzięciu Fundacji znajdziesz na stronie internetowej lub pisząc na adres fundacja@fundacja-torun.pl
  • Plakat informacyjny

Pieniądze na inwestycje leśne lub zadrzewienia

Od 1 czerwca do 31 lipca 2024 roku można się ubiegać o wsparcie na: zalesianie gruntów rolnych, tworzenie zadrzewień śródpolnych, zakładanie systemów rolno-leśnych i zwiększanie bioróżnorodności lasów prywatnych. Wszystkie cztery interwencje są finansowane z budżetu Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. Wnioski można składać wyłącznie drogą internetową.
Dofinansowanie w ramach inwestycji leśnych lub zadrzewieniowych z PS WPR 2023-2027 może być przyznane do maksymalnie 40 ha gruntów stanowiących własność lub współwłasność wnioskodawcy albo własność jego małżonka, a w przypadku wsparcia na zwiększanie bioróżnorodności lasów prywatnych także do gruntów wchodzących w skład wspólnoty gruntowej, dla której utworzono spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i właściwego zagospodarowania wchodzących w jej skład gruntów. O pomoc w ramach tych czterech interwencji nie mogą się starać nieposiadające osobowości prawnej jednostki organizacyjne reprezentujące Skarb Państwa w zakresie zarządzania mieniem. 
Jeden formularz wniosku umożliwia ubieganie się o przyznanie wsparcia na: 
•    wykonanie zalesienia oraz jego ochronę przed zniszczeniem na gruntach objętych jednym planem zalesienia;
•    utworzenie zadrzewienia i jego ochronę przed zniszczeniem na gruntach tworzących jeden zwarty obszar powiązany gospodarczo lub przyrodniczo, o powierzchni nie większej niż 0,5 ha oraz szerokości co najmniej 4 m i nie większej niż 20 m;
•    założenie systemów rolno-leśnych i ich ochronę przed zniszczeniem na gruntach tworzących zwarty obszar, na którym drzewa lub krzewy zostaną posadzone w odległości co najmniej 3 m od siebie, w formie jednego lub dwóch rzędów oddalonych od kolejnych nasadzeń o co najmniej 10 m i nie więcej niż 30 m (w przypadku gruntów ornych) lub formie pastwiskowej (w przypadku trwałych użytkach zielonych);
•    zwiększenie bioróżnorodności lasów prywatnych na gruntach objętych planem inwestycji.
Wnioski można składać wyłącznie za pośrednictwem aplikacji eWniosekPlus od 1 czerwca do 31 lipca 2024 roku.
Więcej informacji: https://www.gov.pl/web/arimr/informacje-ogolne2

Link do prezentacji: https://www.gov.pl/attachment/0e48a1bd-983b-4f58-a4ac-00f57c78da36

 

 

 

  • Plakat informujący o dopłatach

Ocena okresowa przydatności wody do spożycia przez ludzi SUW Chalin

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Lipnie stwierdza, że w zakresie badanych parametrów woda z Wodociągu publicznego Chalin, gm. Dobrzyń nad Wisłą odpowiada wymaganiom jakości wody zawartym w § 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 07 grudnia 2017 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017 r., poz. 2294) ze względu na skład fizykochemiczny i mikrobiologiczny.

W związku z powyższym: Woda jest przydatna do spożycia przez ludzi. (...)

Informacje ZUS

Placówki ZUS w regionie organizują kolejne dyżury telefoniczne

Osoby, które planują rozpocząć działalność gospodarczą jednoosobową lub formie spółki cywilnej mogą skorzystać z najbliższego dyżuru telefonicznego, który odbędzie się 7 czerwca. Eksperci ZUS-u dostępni będą w godz. 8-10.00 pod nr tel. 54 230 73 79. Podobny dyżur zaplanowano także na 10 czerwca. Dzwonić będzie można w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 356 10 96 - informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
O zasiłek chorobowy, macierzyński, opiekuńczy i świadczenie rehabilitacyjne będzie można zapytać ekspertów 7 czerwca w godz. 9-10.30 pod nr tel. 54 288 61 70 oraz 14 czerwca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 389 40 23. Z kolei o zasiłek pogrzebowy będzie można zapytać 7 czerwca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 341 87 20.
12 czerwca w godz. 8-10.00 pod nr tel. 56 450 67 21 będzie można zapytać o zasady przeliczania emerytur i rent, a w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 341 84 46 o świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnością. Z kolei 13 czerwca w godz. 8-10.00 pod nr tel. 56 450 67 21 eksperci będą udzielać informacji w sprawie dodatków do świadczeń emerytalno-rentowych.
Platforma Usług Elektronicznych ZUS,e-wizyty to temat kolejnego dyżuru telefonicznego, który odbędzie się 12 czerwca w godz. 8-10.00 pod nr tel. 56 494 70 28 i w godz. 9-10.30 pod nr tel.502 008 688, 13 czerwca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 52 389 40 25oraz 14 czerwca w godz. 9-11.00 pod nr tel. 54 280 95 88.

Zapisz się na bezpłatne szkolenie

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza do udziału w bezpłatnych szkoleniach online, które odbędą się w czerwcu. Pierwsze szkolenie pod nazwą „Prawa i obowiązki dla osób prowadzących działalność”,  zaplanowano na 11 czerwca na godz. 9.00. Drugie szkolenie odbędzie się 13 czerwca o godz. 9.00 i dotyczyć będzie rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, potocznie nazwanym świadczeniem Mama 4 plus.  Na szkolenia obowiązują wcześniejsze zapisy pod adresem e-mail sylwia.bratkowska-gburek@zus.pl - informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Kolejne  szkolenie zaplanowano na 18 czerwca na godz. 10.00. Dotyczyć ono będzie zasad ustalenia okresu zasiłkowego oraz przyznawania prawa do świadczenia rehabilitacyjnego. Zapisy na to szkolenie przyjmowane są do 16 czerwca pod adresem szkolenia_bydgoszcz@zus.pl.
Ostatnie czerwcowe szkolenie online „Potwierdzenia danych z ZUS na portalu PUE ZUS” odbędzie się 27 czerwca o godz. 9.00. Zgłoszenia na szkolenie przyjmowane są pod adresem sylwia.bratkowska-gburek@zus.pl. 

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

 

 

Modernizacja kolejnej świetlicy zakończona

Na terenie gminy Dobrzyń nad Wisłą funkcjonuje kilka świetlic wiejskich. Ich działalność  ma na celu integrację środowiska lokalnego. Prowadzona jest w nich również działalność kulturalna i edukacyjna, dlatego tak ważne jest aby obiekty te były nowoczesne, przytulne 
i pozytywnie postrzegane przez potencjalnych użytkowników. Jednym z ostatnich takich obiektów kultury, który wymagał gruntownego remontu i doposażenia był ten w miejscowości Glewo. Zakres prac był szeroki i prowadzony zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz obiektu. Obejmował on m.in. wymianę pokrycia dachowego na blachę trapezową i docieplenie budynku oraz pomalowanie elewacji. Wnętrza świetlicy również  pomalowano, a w kuchni dodatkowo uzupełniono zniszczone płytki na ścianie. Zakupiono także karnisze i firanki, które dodały pomieszczeniom uroku i przytulności. Wymieniono również źródło ocieplania, montując  piec na pellet, który jednocześnie zapewnia ciepłą wodę w obiekcie. Zamontowano też przydomową oczyszczalnię ścieków. Przed budynkiem ustawiono z kolei elementy siłowni zewnętrznej, które dofinansowane zostały z Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego w ramach zadania „Budowa siłowni zewnętrznych w miejscowościach Dyblin i Glewo” w ramach programu „Kujawsko-Pomorska Mała Infrastruktura Sportowa”. Nie zapominając 
o najmłodszych mieszkańcach Glewa przed obiektem powstał również mały plac zabaw. Modernizację świetlicy prowadzili pracownicy Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, co w znacznym stopniu ograniczyło wydatki związane z rewitalizacją. Ich koszt wyniósł 116 399,36 zł.

  • Remont świetlicy w Glewie
  • Remont świetlicy w Glewie
  • Remont świetlicy w Glewie
  • Remont świetlicy w Glewie
  • Remont świetlicy w Glewie
  • Remont świetlicy w Glewie
  • Remont świetlicy w Glewie
  • Remont świetlicy w Glewie
  • Remont świetlicy w Glewie
  • Remont świetlicy w Glewie
  • Remont świetlicy w Glewie
  • Remont świetlicy w Glewie
  • Remont świetlicy w Glewie
  • Remont świetlicy w Glewie
  • Remont świetlicy w Glewie

IV nadzwyczajna sesja Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą

Przewodniczący Rady Miejskiej na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 609 i 721), zwołuję czwartą w IX kadencji Sesję Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą, która odbędzie się w dniu 11 czerwca 2024 roku o godzinie 15:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1.

  1. Otwarcie IV sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
  2. Stwierdzenie quorum.
  3. Przyjęcie porządku obrad IV sesji Rady Miejskiej.
  4. Podjęcie uchwały w sprawie zasad, na jakich przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych przysługują diety.
  5. Zakończenie obrad IV sesji Rady Miejskiej.

V sesja Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą

Przewodniczący Rady Miejskiej na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 609 i 721), zwołuję piątą w IX kadencji Sesję Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą, która odbędzie się w dniu 18 czerwca 2024 roku o godzinie 14:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1

  1. Otwarcie V sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
  2. Stwierdzenie quorum.
  3. Przyjęcie porządku obrad V sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
  4. Przyjęcie protokołu z II sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 13 maja 2024 roku.
  5. Przyjęcie protokołu z III sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 28 maja 2024 roku.
  6. Przyjęcie protokołu z IV sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 11 czerwca 2024 roku.
  7. Sprawozdanie Burmistrza z działalności w okresie międzysesyjnym.
  8. Sprawozdanie Przewodniczącego Rady Miejskiej o działalności podejmowanej w okresie międzysesyjnym.
  9. Przedstawienie raportu o stanie Miasta i Gminy.
  10. Debata nad raportem.
  11. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą wotum zaufania. 
  12. Sprawozdanie z realizacji budżetu Miasta i Gminy za rok 2023. 
    1. zapoznanie się z opinią RIO o przedłożonym przez Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2023 rok wraz z informacją o stanie mienia Gminy;
    2. zapoznanie się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą wystosowanym do RIO w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą;
    3. zapoznanie się z opinią o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą wystosowanym do RIO w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta i Gminy za rok 2023;
    4. dyskusja nad sprawozdaniem.
  13. Podjęcie uchwał w sprawach:
    1. zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą za 2023 rok;
    2. absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą za 2023 rok;
    3. ustalenia dziennej stawki opłaty targowej oraz określenia zasad jej poboru.
  14. Interpelacje i zapytania radnych.
  15. Wolne wnioski i informacje.
  16. Zakończenie obrad V sesji Rady Miejskiej.

Rehabilitacja lecznicza ZUS po leczeniu nowotworu gruczołu piersiowego

Osoby po leczeniu nowotworu piersi mogą wyjechać do sanatorium z ZUS-u, nie ponosząc żadnych kosztów. Muszą jednak spełnić określone warunki.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych już od 2010 r. realizuje program rehabilitacji w schorzeniach onkologicznych po leczeniu nowotworu gruczołu piersiowego. Celem programu jest wspomaganie procesu dochodzenia do pełnej sprawności, a w efekcie umożliwienie kobietom powrotu do pełnego uczestnictwa w życiu zawodowym i społecznym. Tylko w ubiegłym roku z takiej rehabilitacji w całym kraju skorzystało 980 osób, w tym 1 mężczyzna- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.Dla kogo rehabilitacja po leczeniu nowotworu piersi
Rehabilitacja po leczeniu nowotworu piersi jest wskazana dla osób z dolegliwościami po leczeniu nowotworu gruczołu piersiowego, obrzękami limfatycznymi i ograniczeniami ruchomości kończyn górnych. Można z niej skorzystać:
•    9 miesięcy po ukończeniu leczenia chemioterapeutycznego, 
•    9 miesięcy po ukończeniu leczenia radioterapeutycznego,
•    9 miesięcy po zabiegu operacyjnym w przypadku ukończenia leczenia radioterapeutycznego, 
•    12 miesięcy po zabiegu operacyjnym w przypadku ukończenia leczenia chemioterapeutycznego 
i radioterapeutycznego, 
Trzeba też być w dobrym stanie ogólnym, a rany pooperacyjne muszą być wygojone.
- Przeciwskazaniem do takiej rehabilitacji jest zaawansowana choroba nowotworowa, ubytek masy ciała powyżej 35 proc.,  nieprawidłowości w badaniach laboratoryjnych takich jak: niedokrwistość, małopłytkowość, neutropenia. Z rehabilitacji nie skorzystają ci, których stan ogólny wymaga stałej opieki innej osoby -mówi Natalia Fons z Wydziału Orzecznictwa Lekarskiego i Prewencji oddziału ZUS w Bydgoszczy.
Na rehabilitację leczniczą mogą zostać skierowane osoby przebywające na zwolnieniu lekarskim, osoby pobierające świadczenie rehabilitacyjne lub okresową rentę z tytułu niezdolności do pracy, jak również osoby pracujące, które są zagrożone całkowitą lub częściową niezdolnością do pracy. Podstawą skierowania na kurację jest orzeczenie lekarza orzecznika ZUS, które jest wydawane m.in. na wniosek lekarza leczącego pacjenta.

Rehabilitacja lecznicza w schorzeniach onkologicznych po leczeniu nowotworu gruczołu piersiowego, na którą kieruje ZUS, prowadzona jest w systemie stacjonarnym, czyli całodobowy pobyt w ośrodku rehabilitacyjnym w miejscowości Rymanów-Zdrój oraz Ustroń. Turnus trwa 24 dni, w trakcie którego osoby na nią skierowane znajdują się pod opieką zespołu fachowców złożonego z lekarzy, fizjoterapeutów, psychologów i pielęgniarek. Program rehabilitacji jest kompleksowy i obejmuje m.in. ćwiczenia ruchowe, które wspierają leczenie następstw leczenia onkologicznego, masaż limfatyczny kończyny górnej, naukę automasażu limfatycznego kończyny górnej, wsparcie psychologiczne, w tym indywidualne spotkania z psychologiem, grupy wsparcia, treningi relaksacyjne, edukację zdrowotną.

Osoba skierowana do ośrodka z ZUS-u nie ponosi żadnych kosztów związanych z rehabilitacją, wyżywieniem czy zakwaterowaniem. Leczenie jest finansowane w całości przez Zakład, który również pokrywa koszty dojazdu do sanatorium i z powrotem najtańszym środkiem komunikacji publicznej.
Jakie dokumenty są wymagane:
•    wniosek o rehabilitację leczniczą w ramach prewencji rentowej ZUS  ( formularz PR-4) , który wypełnia i podpisuje lekarz prowadzący leczenie
•    dokumentacja medyczna z leczenia (np. konsultacje lekarskie, karty informacyjne leczenia szpitalnego, badania obrazowe i laboratoryjne).

 

 

Wybory uzupełniające do Senatu 2024

Zapraszamy na Wianki Dobrzyńskie

Serdecznie zapraszamy na Wianki Dobrzyńskie, które odbędą się w dniu 21 czerwca 2024 roku o godzinie 17.00, w Dobrzyniu nad Wisłą, na przystani przy ul.Zjazd. W programie: pokaz średniowiecznego rzemiosła, wspólne wyplatanie wianków, konkurs na najładniejszy wianek sobótkowy, koncert zespołu Blue Sky oraz teatr ognia. Dla uczestników konkursu rejs stakiem po Wiśle.

 

Webinar dla przedsiębiorców

Serdecznie zapraszamy wszystkich przedsiębiorców działających na terenie naszej gminy na bezpłatny webinar  pt. „Zainwestuj w OZE! Przewodnik po dofinansowaniach dla Przedsiębiorców”, który odbędzie się 26 czerwca 2024 roku o godzinie 14.00.

Aby wziąć udział w wydarzeniu należy zarejestrować się poprzez poniższy link:

https://doekogroup.clickmeeting.com/przewodnik-po-dofinansowaniach-dla-przedsiebiorcow/register

 

Ruszyły prace nad strategią gminy Dobrzyń nad Wisłą

Prace związane z opracowaniem  Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą do 2030 roku ruszyły pełną parą. Dotychczas firma opracowująca strategię na czele z panią Katarzyną Krzywiec-Podolec, zebrała dane statystyczne i ogólne informacje dotyczące naszej gminy a także  przeprowadziła  analizę badania ankietowego, które przeprowadzono w miesiącu maju wśród mieszkańców, a które dotyczyło sytuacji społeczno-gospodarczo-przestrzennej gminy. Prace na strategią rozpoczął także zespół do spraw opracowania strategii Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą do 2030 roku, który pierwsze posiedzenie odbył w dniu 12 czerwca 2024 roku. W czasie spotkania jego członkowie  w formie krótkiej prezentacji zapoznali się z ogólnymi założeniami i wytycznymi  dotyczącymi strategii. Przedstawiono także wyniki i wnioski z  ankiety, a na koniec przeprowadzono warsztaty, w czasie których członkowie zespołu mieli za zadanie przedstawić zalety i wady gminy w zakresie zagadnień dotyczących społeczeństwa, gospodarki i przestrzeni.
W następnej kolejności dane uzyskane z warsztatów zostaną opracowane i przedstawione zespołowi podczas kolejnego spotkania.
W tym miejscu składamy podziękowania tym wszystkim, którzy wzięli udział w badaniu ankietowym i tym samym pokazali chęć wpływu na lepszą przyszłość i rozwój naszej gminy.

  • Pierwsze spotkanie ds.opracowania strategii
  • Pierwsze spotkanie ds.opracowania strategii
  • Pierwsze spotkanie ds.opracowania strategii
  • Pierwsze spotkanie ds.opracowania strategii
  • Pierwsze spotkanie ds.opracowania strategii

Informacje z ZUS

Zmiany w świadczeniach dla nauczycieli

Od 1 września 2024 r. więcej osób będzie mogło skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego czy z wcześniejszej emerytury stażowej dla nauczycieli.Nauczyciele, wychowawcy, czy inni pracownicy pedagogiczni, którzy urodzili się po 1948 roku, 
nie muszą czekać do ukończenia powszechnego wieku emerytalnego, by otrzymywać z ZUS-u świadczenie. Jeśli mają odpowiedni wiek, staż pracy i rozwiązali stosunek pracy, to mogą np.  skorzystać z nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego. Aby nabyć prawo do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, należy spełnić łącznie trzy warunki. Pierwszym z nich jest ukończenie określonego wieku, który jest zróżnicowany dla kobiet i dla mężczyzn. Do końca 2024 r. kobieta musi ukończyć co najmniej 55 lat, a mężczyzna 60 lat.
•    w latach 2025-2026 wiek ten wynosi 56 lat dla kobiet, 61 lat dla mężczyzn,  
•    w latach 2027-2028 wiek wynosi 57 lat dla kobiet, 62 lata dla mężczyzn,  
•    w latach 2029-2030 wiek wynosi 58 lat dla kobiet, 63 lata dla mężczyzn,                
•    w latach 2031-2032 wiek wynosi 59 lat dla kobiet, 64 lata dla mężczyzn.                        

Drugim warunkiem jest odpowiedni staż ubezpieczeniowy. Należy udowodnić 30 lat okresów składkowych i nieskładkowych, w tym 20 lat pracy w zawodzie nauczyciela, wychowawcy, czy innego pracownika pedagogicznego przynajmniej w wymiarze 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć  w placówkach wymienionych w ustawie o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych. To może być praca nauczycielska na przykład w publicznych i niepublicznych przedszkolach, szkołach, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych czy młodzieżowych ośrodkach wychowawczych.  
Co ważne od 1 września krąg osób uprawnionych do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego poszerza się o pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych. - Do świadczenia kompensacyjnego po spełnieniu wszystkich warunków będą mieć prawo także nauczyciele, wychowawcy inni  pracownicy  pedagogiczni zatrudnieni w publicznych i niepublicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych w tym w poradniach specjalistycznych udzielających dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu – mówi Krystyna Michałek.

Ostatni, niezbędny warunek, to rozwiązać stosunek pracy na swój wniosek lub stosunek wygaśnie w określonych okolicznościach np. umowa o pracę wygaśnie z powodu upływu okresu, na jaki została zawarta. Gdy zatrudnienie odbywa się w kilku miejscach, to muszą zostać rozwiązane wszystkie umowy o pracę, bez względu na ich charakter i wymiar czasu, w jakim są wykonywane. Istotne jest również by po rozwiązaniu stosunku pracy w charakterze nauczyciela, a przed przejściem na świadczenie kompensacyjne  nie wykonywać żadnej innej pracy ani nie prowadzić działalności gospodarczej.

Wysokość nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego
Wysokość nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego ustalana jest indywidualnie i nie może być niższa niż najniższa gwarantowana emerytura, która aktualnie wynosi 1780,96 zł brutto. Świadczenie to przysługuje do czasu osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego lub uzyskania prawa do wcześniejszej emerytury.

Emerytura nauczycielska bez względu na wiek
Nauczyciele mogą także przejść na wcześniejszą emeryturę nauczycielską. Wciąż na taką emeryturę mogą przechodzić osoby, które 31 grudnia 2008 r. miały co najmniej 30 lat pracy, w tym minimum 20 lat pracy nauczycielskiej wykonywanej przynajmniej w wymiarze połowy obowiązującego pełnego wymiaru zajęć.  Wyjątkiem są nauczyciele m.in. ze szkół i zakładów specjalnych. W ich przypadku emerytura jest przyznawana, jeśli do 31 grudnia 2008 r. mieli 25 lat pracy, w tym 20 lat pracy nauczycielskiej przynajmniej w wymiarze 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć. Nauczyciel, który chce przejść na emeryturę nauczycielską musi rozwiązać umowę o pracę i złożyć wniosek o emeryturę nauczycielską przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego. Jeśli przystąpił do OFE, to musi dodatkowo złożyć  wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym na dochody budżetu państwa.

Nowa emerytura nauczycielska od 1 września
Od 1 września 2024 r. wchodzą zmiany przepisów w Karcie Nauczyciela, dzięki którym nauczyciele, którzy nie spełnili warunków do wcześniejszej emerytury bez względu na wiek do 31 grudnia 2008 r., będą mogli przejść na tzw. emeryturę stażową. Muszą jednak spełnić kilka warunków. Jednym z nich jest rozpoczęcie pracy jako nauczyciel, wychowawca, inny pracownik pedagogiczny w przedszkolu, szkole, placówce lub innej jednostce organizacyjnej wymienionej w art.1 Karty Nauczyciela przed 1 stycznia 1999 r. Trzeba też rozwiązać stosunek pracy i udokumentować 30 lat stażu składkowego (bez okresów rolnych) w tym 20 lat faktycznego wykonywania  pracy  nauczycielskiej świadczonej w wymiarze przynajmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć. 

Nauczyciele będą mogli przechodzić na wcześniejsze emerytury etapami. Ważny jest wiek. Jako pierwsi z nowej emerytury nauczycielskiej, od 1 września 2024 r. mogą skorzystać nauczyciele urodzeni przed 1 września 1966 r., o ile przed dniem wejścia w życie przepisów ukończyli 58 lat i spełniają pozostałe warunki. Od 1 września 2025 r. na emeryturę będą mogli przejść nauczyciele urodzeni po 31 sierpnia 1966 r. a przed 1 września 1969 r., którzy przed 1 września 2025 r. ukończą co najmniej 56 lat. Natomiast od  1 września 2026 r.  na emeryturę będą mogli przejść nauczyciele urodzeni po 31 sierpnia 1969 r.

Wniosek o nową emeryturę nauczycielską należy złożyć przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. Prawo do tej  emerytury nie ustaje w związku z osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego. 

Wysokość nowej emerytury
Nowa emerytura nauczycielska obliczona zostanie w wyniku podzielenia zwaloryzowanego kapitału początkowego, zwaloryzowanych składek zgromadzonych na koncie ubezpieczonego oraz zwaloryzowanych środków zgromadzonych na subkoncie przez  średnie dalsze trwanie życia dla osoby w wieku, w którym przechodzi na tę emeryturę. Co ważne, aby mieć prawo do nowej emerytury nauczycielskiej, kwota z wyliczenia musi być nie niższa od minimalnej emerytury, która aktualnie wynosi 1780,96 zł brutto. 

Z chwilą wydania decyzji w sprawie ustalenia prawa do nowej emerytury nauczycielskiej środki w OFE  są umarzane i przechodzą na subkonto w ZUS-ie, które jest zamykane. Tym samym ustaje członkostwo w OFE. W związku z tym kobieta, która jest członkiem OFE, nie nabędzie prawa do emerytury kapitałowej w powszechnym wieku emerytalnym i tym samym nie będzie miała prawa do przeliczenia emerytury w docelowej wysokości.

Co ze środkami z II filaru emerytalnego ?
W przypadku przejścia na nauczycielskie świadczenie kompensacyjne w razie śmierci środki 
z subkonta i OFE są dziedziczone. Natomiast, w przypadku nowej emerytury nauczycielskiej środki 
z subkonta (wraz z przekazanymi środkami z OFE) są przenoszone na konto ubezpieczonego 
i nie podlegają dziedziczeniu, co oznacza brak prawa do podziału środków lub wypłaty gwarantowanej.

 

Zadzwoń i zapytaj, jak wyjechać do sanatorium z ZUS-em

Klienci Zakładu Ubezpieczeń Społecznych chętnie korzystają z rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej ZUS-u, tym bardziej że ośrodki, do których wysyła Zakład, są zlokalizowane na terenie całej Polski, w tym w wielu miejscowościach uzdrowiskowych. Zainteresowanych wyjazdem nie brakuje, zwłaszcza że osoba skierowana do ośrodka z ZUS-u nie ponosi żadnych kosztów związanych z rehabilitacją, wyżywieniem czy zakwaterowaniem. Leczenie jest finansowane w całości przez Zakład, który również pokrywa koszty dojazdu do sanatorium i z powrotem najtańszym środkiem komunikacji publicznej. Tylko w 2023 roku z takiej rehabilitacji skorzystało ponad 48,4 tys. osób.
Wyjazd do sanatorium z ZUS-u pozwala poprawić stan zdrowia chorych na niedyspozycje, które są najczęstszą przyczyną niezdolności do pracy. Schorzenia, jakie można rehabilitować w ośrodku leczniczym to: narządy ruchu, układu krążenia, układu oddechowego, narządy głosu, a także schorzenia psychosomatyczne, np. zaburzenia nastrojowe, behawioralne i lękowe wynikające z przewlekłego stresu. Z sanatorium mogą skorzystać także osoby po leczeniu nowotworu piersi.
Warto skorzystać z najbliższego dyżuru telefonicznego i zapytać eksperta, kto może ubiegać się o sanatorium z ZUS, na jakie schorzenia i gdzie można wyjechać,  jak uzyskać skierowanie, w jakich sytuacjach emeryt lub rencista będzie mógł skorzystać z takiej rehabilitacji. Odpowiedzi na pytania będzie można uzyskać we wtorek, 18 czerwca  w godz. 10-12.00 pod nr tel. 56 610 93 59 - informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Informacja Przerwy w dostawie wody 19.06.2024 r.

Gmina Dobrzyń nad Wisłą informuje, że w dniu 19.06.2024 r. (tj. środa) w godz. 9:00 - 15:00 może nastąpić przerwa w dostawie do miejscowości: Chudzewo, Mokowo, Płomiany, Skaszewo, Mokówko, Kochoń.

Przerwa będzie spowodowana pracami na sieci wodociągowej.

Za utrudnienia przepraszamy.

Absolutorium dla Burmistrza

Po zapoznaniu się z raportem o stanie gminy za 2023 rok, Rada Miejska Dobrzyń nad Wisłą jednogłośnie udzieliła wotum zaufania dla Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą Piotra Wiśniewskiego. Poza tym zgodnie podjęto również uchwałę o udzieleniu absolutorium burmistrzowi. Głosowanie to odbyło się po przedstawieniu sprawozdani z budżetu gminy i jego wykonania.
W swoim wystąpieniu podsumowującym kolejny rok kadencji, Burmistrz podziękował wszystkim za zaufanie i dobrą współpracę. Wymienił także szereg inwestycji, które dzięki licznym dofinansowaniom udało się w ubiegłym roku zrealizować, wśród nich są m.in.:

  • budowa oczyszczalni ścieków w Chalinie;
  • modernizacja drogi gminnej w Leniach Wielkich;
  • przebudowa około 9 km dróg na terenie gminy;
  • modernizacja budynku świetlicy wiejskiej w Glewie;
  • modernizacja świetlicy wiejskiej w Krojczynie i w Dobrzyniu nad Wisłą;
  • modernizacja wnętrza strażnicy OSP w Główczynie.

Przedstawił także plany następnych inwestycji, które będą wykonywane w najbliższym czasie. Na uroczystą Sesję oprócz radnych, sołtysów, kierowników referatów, dyrektorów szkół i mieszkańców, przybyła również Anna Gembicka – Poseł na Sejm RP, która pogratulowała burmistrzowi licznych sukcesów i podziękowała za owocną współpracę.

  • Absolutorium dla Burmistrza
  • Absolutorium dla Burmistrza
  • Absolutorium dla Burmistrza
  • Absolutorium dla Burmistrza
  • Absolutorium dla Burmistrza
  • Absolutorium dla Burmistrza
  • Absolutorium dla Burmistrza
  • Absolutorium dla Burmistrza
  • Absolutorium dla Burmistrza
  • Absolutorium dla Burmistrza
  • Absolutorium dla Burmistrza
  • Absolutorium dla Burmistrza
  • Absolutorium dla Burmistrza
  • Absolutorium dla Burmistrza
  • Absolutorium dla Burmistrza

Ankieta dla mieszkańców - Program Wspierania Rodziny

Samorząd Gminy Dobrzyń nad Wisłą, działając na podstawie art. 176 pkt. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 177) przystąpił do opracowania Programu Wspierania Rodziny.
W związku z powyższym zwracamy się z prośbą do mieszkańców o wypełnienie ankiety „Problemy rodzin i dzieci”.
Zapraszamy do wskazania najważniejszych problemów i potrzeb rodzin z terenu gminy Dobrzyń nad Wisłą oraz zgłaszania pomysłów na ich rozwiązanie. Tworzony dokument będzie dotyczyć całej gminy. Wspólnie mamy szansę opracować program, którego realizacja będzie miała znaczący wpływ na jakość i komfort życia rodzin mieszkających w gminie Dobrzyń nad Wisłą w najbliższych trzech latach. 

Link do ankiety ze strony MGOPS:

https://www.mgops.dobrzyn.pl/redir,index?tresc=171

Gmina Dobrzyń nad Wisłą - Przyjazna Seniorom

W dniu 18 czerwca 2024 roku w Dobrzyńskim Domu Kultury „ŻAK” odbyła się uroczysta inauguracja Programu Gmina Przyjazna Seniorom - Ogólnopolska Karta Seniora. Jest to program, który za pomocą wspomnianej Karty upoważnia posiadających ją Seniorów z terenu naszej gminy do korzystania z systemu zniżek, ulg, preferencji i uprawnień oferowanych przez Partnerów Programu w całej Polsce.
Uroczystość rozpoczęła się od wręczenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą Piotrowi Wiśniewskiemu oficjalnego certyfikatu potwierdzającego, że Miasta i Gmina Dobrzyń nad Wisłą została oficjalnie Gminą Przyjazną Seniorom. Przekazania dokumentu dokonał Pan Marek Pilch Ambasador „Głosu Seniora” i Zdrowego Stylu Życia,  który przedstawił również zgromadzonym w sali Seniorom szczegółowe informacje na temat programu i samej Karty Seniora.
Następnie z rąk Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą Piotra Wiśniewskiego i przybyłej na uroczystość Poseł na Sejm RP Anny Gembickiej pierwsi seniorzy  uroczyście odebrali swoje karty seniora. Na scenę zaproszono również przedstawicieli firm honorujących Kartę Seniora, którym wręczono potwierdzające ten status certyfikaty.  
Na terenie gminy Dobrzyń nad Wisłą swoje partnerstwo w programie do chwili obecnej zgłosiły:

Kolejnym punktem uroczystości była prelekcja „Bezpieczny Senior Stop Manipulacji - nie daj się oszukać” przedstawiona przez Pana Marka Pilcha. Jest to ogólnopolska kampania edukacyjna, której celem jest zwiększenie świadomości  seniorów w temacie różnego typu oszustw i informowaniu ich o tym jak nie dać się oszukać. 
Na zakończenie krótkie występy artystyczne zaprezentowali seniorzy z zespołów „Senioretro” i  „55 +”.
Ogólnopolską Kartę Seniora można uzyskać bezpłatnie w Urzędzie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, pok.32, po uprzednim wypełnieniu formularza zgłoszeniowego.
Lista wszystkich punktów honorujących Ogólnopolską Kartę Seniora znajduje się na stronie internetowej https://oks.glosseniora.pl/.

  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora
  • Uroczytość w związku z przystąpieniem gminy Dobrzyń nad Wisłą do Karty Seniora

Dopłaty za praktyki dobrostanowe dla rolników uczestniczących w krajowych systemach jakości

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi od 12 marca br. System QMP (Quality Meat Program) został włączony do dopłat za praktyki dobrostanowe dla rolników uczestniczących w krajowych systemach jakości, co pozwala na uzyskanie podstawowej pomocy z tytułu posiadania zwierząt utrzymywanych w kierunku opasowym w kwocie:

  • 250 zł do krowy mamki powyżej 24 m-cy,
  • 130 zł do opasa poniżej 18 m-cy,

do każdej posiadanej sztuki wraz z możliwością zwiększenia tej kwoty po spełnieniu dodatkowych wymagań, wstępne wyliczenia można oszacować za pomocą kalkulatora dostępnego na stronie https://qmpsystem.eu/kalkulatorqmp/. W związku z niewielką świadomością beneficjentów o możliwości skorzystania z tego programu, prosimy w ramach działalności sołectw, o pomoc w szerzeniu informacji
o możliwości uzyskania dopłat z tytułu Systemu QMP do utrzymywania bydła mięsnego, jak również od 1 stycznia 2024 roku do bydła ras mlecznych oraz bydła w typie kombinowanym użytkowanych w typie mięsno-opasowym, mleczno-opasowym lub opasowym.

Dodatkowe pieniądze w ramach ekoschematu "Dobrostan zwierząt" dla rolników uczestniczących w krajowych systemach jakości może uzyskać producent, który złoży wniosek do dowolnej jednostki certyfikującej, przeszedł audyt oraz otrzymał certyfikat QMP. Wnioski o przystąpienie do certyfikacji w ramach programu System QMP powinny zostać złożone do dnia 1 lipca br., zaś złożone po tym terminie będą proporcjonalnie zmniejszać płatność o 1% z każdym dniem następującym po tym terminie. Obecnie Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi prowadzi prace dotyczące możliwości przedłużenia certyfikacji gospodarstw do dnia 30 września 2024 roku. Możliwe jest zatem otrzymanie płatności w ramach tegorocznych wniosków.

Korzystanie ze wsparcia oferowanego w ramach ekoschematu Dobrostan opasów z praktykami: Utrzymanie zwierząt w systemie QMP, ściółka, zwiększenie powierzchni 50% wybiegi pozwala uzyskać nawet 700 PLN/sztuki (!). W ubiegłym roku rolnicy wykorzystali z dobrostanu opasów tylko w 17%. Potrzebne lepsze dotarcie do nich z korzyścią dla nich. Szczegółowe informacje dostępne na: https://qmpsystem.eu/

Podstawowe kryteria jakie należy spełnić aby dołączyć do programu:

Katalog ras bydła dopuszczonych do certyfikacji w Systemie QMP:

  • bydło ras mięsnych
(LM) Limousine (GA) Galloway
(CH) Charolaise (HI) Highland
(AN), (AR) Angus (BB) Belgijska biało-błękitna
(HH) Hereford (WA) Wagyu
(SL) Salers (BD) Blond d’Aquitaine
(SM) Simental  
(MM) mieszańców ras mięsnych, których materiał ojcowski pochodzi od buhajów ras mięsnych.  
  • bydło ras mlecznych
(HO) holsztyńsko fryzyjska (RE) europejskie bydło czerwone
(RW) polska holsztyńsko fryzyjska (pozostałe odmiany rasy)
odmiana czerwono – biała (ZR) polska czarno – biała
  (ZB) polska czerwono – biała
(MS) mieszańców ww. ras  
  • bydło w typie użytkowym kombinowanym

(RP) polska czerwona,

(BG) bydło białogrzbiete,
(MO) montbeliarde (SM) simental
(MS) mieszańców ww. ras, których materiał ojcowski pochodzi od buhajów ras mlecznych.  

Główne założenia systemu QMP to:

  • Utrzymywanie bydła bez uwięzi, wolnostanowiskowe.
    • bez wydzielonych legowisk na ściółce powierzchnia w przeliczeniu na sztukę:
      • krów i jałówek powyżej 7-go miesiąca ciąży – co najmniej 4,5 m2
      • jałówek powyżej 6-go miesiąca życia, jednak nie dłużej niż do 7-go miesiąca ciąży – co najmniej 2,2 m2
      • bydła opasowego o masie ciała do 300kg – co najmniej 1,6 m2
      • bydła opasowego o masie ciała powyżej 300kg – co najmniej 2,2 m2
      • buhajów – co najmniej 9 m2
    • bez wydzielonych legowisk i ściółki, z wyjątkiem buhajów, krów i jałówek cielnych powyżej 7-go miesiąca ciąży, powierzchnia w przeliczeniu na jedną sztukę powinna wynosić w przypadku utrzymywania:
      • jałówek powyżej 19-go miesiąca życia, jednak nie dłużej niż do 7-go miesiąca ciąży – co najmniej 2 m2,
      • jałówek pow. 6-go miesiąca życia do 19-go miesiąca życia – co najmniej 1,6 m2
      • bydła opasowego o masie ciała do 300kg – co najmniej 1,3 m2
      • bydła opasowego o masie ciała powyżej 300kg – co najmniej 1,8 m2
  • Opracowany plan żywienia i dbałość o jakość paszy – plan żywienia zwierząt zgodnie z ich potrzebami bytowymi i produkcyjnymi, w przypadku pasz z zakupu od certyfikowanych dostawców pasz wg deklaracji.
  • Stała współpraca z lekarzem weterynarii – deklaracja stanowiąca poświadczenie przez producenta zapewnienia w gospodarstwie profilaktyki lekarsko-weterynaryjnej (np.: kwarantanna, odrobaczanie, reagowanie na symptomy).

drukuj (Dopłaty za praktyki dobrostanowe dla rolników uczestniczących w krajowych systemach jakości)

INFORMACJA ZUS - Z wnioskiem o świadczenie rehabilitacyjne nie należy zwlekać

Z wnioskiem o świadczenie rehabilitacyjne nie należy zwlekać

Gdy kończy się zasiłek chorobowy, a lekarz w dalszym ciągu uznaje, że stan zdrowia pacjenta nie kwalifikuje się do powrotu do pracy, warto pamiętać o tym, że  leczenie może zostać przedłużone. 
Taką sposobność daje świadczenie rehabilitacyjne. ZUS nie wypłaca go jednak z urzędu. Konieczny jest wniosek. Warto złożyć go co najmniej na 6 tygodni przed zakończeniem pobierania zasiłku chorobowego. Zapewni to ciągłość wypłaty świadczeń. Jeśli stan zdrowia nie pozwala na powrót do pracy, a wykorzystany już został cały okres zasiłkowy, to warto zapytać lekarza, czy możliwa jest kontynuacja terapii w ramach świadczenia rehabilitacyjnego. Warunek jest jeden – stan zdrowia rekonwalescenta musi rokować poprawę i powrót do pracy- mówi Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego. Świadczenie rehabilitacyjne jest przyznawane osobie, która po wykorzystaniu całego limitu zwolnienia lekarskiego (182 albo 270 albo 91 dni) jest nadal niezdolna do pracy, a dalsze leczenie lub rehabilitacja dają szansę, że odzyska zdolność do pracy. Świadczenie rehabilitacyjne może także otrzymać osoba, która już po zakończeniu chorobowego ubiegała się o rentę z tytułu niezdolności do pracy, ale lekarz orzecznik ZUS uznał, że stan jej zdrowia rokuje odzyskanie zdolności do pracy i w związku z tym wystarczające będzie przyznanie jej tego świadczenia, a nie renty.

ZUS przyznaje świadczenie rehabilitacyjne na wniosek
Płatnikiem świadczenia rehabilitacyjnego tak jak w przypadku zasiłku chorobowego może być pracodawca, albo ZUS. Aby otrzymać świadczenie z ZUS-u, potrzebny jest wniosek (ZNp-7). 
Najlepiej złożyć go co najmniej 6 tygodni przed zakończeniem okresu pobierania zasiłku chorobowego. Taki termin gwarantuje zachowanie ciągłości  i wypłatę świadczenia rehabilitacyjnego  od razu po zakończeniu zasiłku chorobowego. Do wniosku należy dołączyć zaświadczenie o stanie zdrowia (formularz OL-9), które wypełnia lekarz oraz wywiad zawodowy z miejsca pracy (formularz OL-10). Pracodawca/zleceniodawca, który nie wypłaca sam zasiłków cały komplet dokumentów wraz z zaświadczeniem  płatnika składek Z-3 albo Z-3a przekazuje do ZUS-u. Natomiast osoby prowadzące własną firmę i po ustaniu tytułu ubezpieczenia same składają dokumenty w ZUS-ie. Druk OL-10 nie jest wymagany, jeśli niezdolność do pracy powstała po ustaniu okresu ubezpieczenia lub gdy wniosek dotyczy przedłużenia  świadczenia rehabilitacyjnego. Formularza tego nie składają również osoby prowadzące działalność gospodarczą.Oceny stanu zdrowia dotyczącej przyznania bądź nie, świadczenia rehabilitacyjnego, dokonuje lekarz orzecznik ZUS. Orzeczenie to można zakwestionować, wnosząc w ciągu 14 dni od jego doręczenia sprzeciw. Zarówno ubezpieczony ma prawo złożyć sprzeciw, jak i Prezes Zakładu może wnieść zarzut wadliwości w stosunku do orzeczenia wydanego przez lekarza orzecznika ZUS. W obu przypadkach sprzeciw i zarzut wadliwości rozpatrywane są przez komisję lekarską ZUS. Na podstawie prawomocnego orzeczenia lekarza orzecznika ZUS albo komisji lekarskiej, Zakład wydaje decyzję w sprawie świadczenia rehabilitacyjnego.

Świadczenie rehabilitacyjne – jak długo, ile wynosi?
Świadczenie rehabilitacyjne można pobierać maksymalnie przez 12 miesięcy. Wynosi ono: 90 proc. podstawy wymiaru świadczenia (podstawy wymiaru zasiłku chorobowego) przez pierwsze 90 dni, a w pozostałym okresie  75 proc. Natomiast, jeśli  niezdolność do pracy  przypada w czasie ciąży albo jest związana z wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową, to 100 proc. podstawy. 

Komu nie przysługuje świadczenie rehabilitacyjne?
Świadczenie rehabilitacyjne nie przysługuje osobom uprawnionym do emerytury, renty z tytułu niezdolności do pracy, zasiłku dla bezrobotnych, zasiłku lub świadczenia przedemerytalnego, urlopu dla poratowania zdrowia, rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego i nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego. Osoba, która pobiera świadczenie rehabilitacyjne, tak jak w przypadku zasiłku chorobowego nie może pracować ani wykonywać innej działalności zarobkowej. Wykorzystywanie czasu w sposób niezgodny z celem, na jaki świadczenie rehabilitacyjne zostało przyznane, pozbawi ją prawa do wypłaty.

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Dyżur Mobilnego Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich

Zapraszamy na indywidualne konsultacje. Jeśli chcesz się dowiedzieć na temat wsparcia na założenie własnej firmy, poszukujesz środków na inwestycje, innowacje w firmie, chcesz uzyskać wyższe kwalifikacje, podjąć studia podyplomowe ze wsparciem z funduszy europejskich zapraszamy na konsultację w dniu 26.06.2024 r., w Urzędzie Miejskim w Lipnie, Plac Dekerta 8, sala 17, w godzinach od 8:00 – 11:00.
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych:

  • Przedsiębiorców
  • Osoby zamierzające rozpocząć działalność gospodarczą
  • Osoby fizyczne, które chciałyby uzyskać nowe umiejętności, uzyskać kwalifikacje
  • Organizacje pozarządowe
  • Przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego

pife.wloclawek@kujawsko-pomorskie.pl

48 54 235 67 21
48 797 304 126

Znajdź najbliższy Punkt Informacyjny: www.pife.gov.pl

Ankieta dotycząca odnawialnych źródeł energii oraz społeczności energetycznych

Szanowni Państwo,
uprzejmie prosimy o wypełnienie krótkiej, anonimowej ankiety informacyjnej dla mieszkańców, dotyczącej odnawialnych źródeł energii oraz społeczności energetycznych.
Rozpowszechnienie ankiety oraz analiza jej wyników pozwolą na przygotowanie odpowiednich treści informacyjnych i edukacyjnych, dedykowanych mieszkańcom naszego regionu. Chcemy lepiej zrozumieć Państwa potrzeby i oczekiwania związane z odnawialnymi źródłami energii, aby móc skutecznie wspierać i promować działania na rzecz zrównoważonego rozwoju energetycznego w naszej gminie.
Państwa opinie są dla nas niezwykle ważne. Każda wypełniona ankieta przyczynia się do tworzenia lepszej, bardziej zielonej i ekologicznej przyszłości dla naszego regionu. 
Ankieta jest anonimowa i jej wypełnienie zajmie tylko kilka minut.
Ankieta dostępna jest pod poniższym linkiem: 
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeUyHhXtRQd2seoASZeejfIpHa3CLBICoV42A9PzKbBXkLGqw/viewform?usp=sf_link

Dziękujemy za Państwa czas i zaangażowanie!

rGpcjnLNeAQAAAAASUVORK5CYII=

Życzenia z okazji Dnia Ojca

Szanowni Ojcowie, z okazji Waszego święta życzymy zdrowia,siły i cierpliwości. 
Niech każdy dzień będzie Waszym szczęśliwym i niech przepełnia Was radość, duma, poczucie bycia ważnym, kochanym i potrzebnym.
Troski obracajcie w ważne radości i lekcje rodzicielskiej miłości.2Q==

Posiedzenie Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Rozwoju Gospodarczego

W dniu 25 czerwca 2024 roku o godzinie 15:30 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1 odbędzie się posiedzenie Komisja Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Rozwoju Gospodarczego.
Tematem posiedzenia będzie:

  1. Ocena funkcjonowania stacji uzdatniania wody w Dobrzyniu nad Wisłą.

Informacja ZUS - Rencista też może pracować

Renciści, którzy mają orzeczoną niezdolność do pracy, mimo ograniczeń wynikających ze stanu zdrowia mogą podejmować pracę zarobkową. Muszą tylko uważać na graniczne kwoty przychodu. Wiele osób, które pobierają rentę z tytułu niezdolności do pracy, pracuje zawodowo, nawet jeśli mają orzeczoną całkowitą niezdolność do pracy, czy niezdolność do samodzielnej egzystencji. Tylko w grudniu 2023 r. 293,2 tys. osób z ustalonym prawem do renty podlegało ubezpieczeniu zdrowotnemu z innego tytułu niż renta. Spośród nich 251,1 tys. opłacało także składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego. Z raportu ZUS wynika, że na koniec ubiegłego roku wśród pracujących rencistów nieznacznie przeważały kobiety – stanowiły 52,9 proc. tej grupy świadczeniobiorców. Prawie połowa (48 proc.) pracujących rencistów to osoby w wieku 55 lat i więcej. Najwięcej czynnych zawodowo rencistów mieszka w województwie śląskim (13,8 proc.) i mazowieckim (13,1 proc.), najmniej natomiast – w województwie opolskim – 2,0 proc. Średnio na 1000 osób pobierających rentę 151 z nich pracuje. Najwięcej pracujących  rencistów na 1000 osób pobierających to świadczenie zamieszkuje województwo wielkopolskie (180), mazowieckie i kujawsko-pomorskie (po 176), a najmniej – województwo świętokrzyskie (118).

Najczęściej renciści zatrudniani są na umowę o pracę
Wśród zatrudnionych rencistów podlegających ubezpieczeniu zdrowotnemu najliczniejszą grupą są osoby wykonujące umowę o pracę – stanowią one 67,7 proc. ogółu pracujących rencistów. Przedsiębiorcy prowadzący pozarolniczą działalność stanowią 13,1 proc., a  osoby pracujące  na umowę zlecenia – 15,2 proc. Podobny podział widoczny jest wśród pracujących rencistów podlegających ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. W tym przypadku również zdecydowanie przeważają pracownicy wykonujący zatrudnienie w ramach stosunku pracy – stanowią oni 78,4 proc., mniejszy jest natomiast udział prowadzących pozarolniczą działalność – 6,1 proc.

Najwięcej dorabiających do świadczeń rencistów pracowało u przedsiębiorców z sekcji PKD N -Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca – u tych płatników pracuje 19 proc. rencistów, sekcji C – Przetwórstwo przemysłowe (15,8 proc.) oraz sekcji G -Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych, włączając motocykle – 14 proc. rencistów.  

Limity dorabiania
Do renty można dorabiać. Trzeba jednak pamiętać, że istnieją limity przychodów. Ich przekroczenie może spowodować, że ZUS zmniejszy lub zawiesi wypłatę świadczenia. Zarobki do kwoty 5703,20 zł brutto miesięcznie, czyli do 70 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia nie wpłyną na zmniejszenie renty. Jeśli będą wyższe niż 10 591,60  zł brutto, czyli 130 proc. tego wynagrodzenia, to świadczenie ZUS może zawiesić. Uzyskanie przychodów miesięcznie w granicach od 5703,20 zł brutto do 10 591,60  zł brutto może spowodować zmniejszenie wypłacanego świadczenia o kwotę przekroczenia, nie więcej jednak niż o kwotę maksymalnego zmniejszenia. W przypadku renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy jest to kwota 890,63 zł, a w przypadku renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy 668,01 zł. 


Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Informacja ZUS - Pracodawca i ZUS muszą wiedzieć, gdzie chory przebywa w trakcie e-ZLA

Każdy ubezpieczony ma obowiązek informowania o zmianie swojego miejsca pobytu w czasie przebywania na zwolnieniu lekarskim. Na powiadomienie ZUS-u i pracodawcy są 3 dni. Mimo to, wiele osób o tym obowiązku zapomina.
- Choroba czy uraz podczas urlopu może przytrafić się każdemu. Warto zadbać o to, by lekarz wystawił zwolnienie na adres, pod którym rzeczywiście będziemy przebywać w trakcie rekonwalescencji. Adres pobytu może być inny niż zamieszkania, zameldowania czy adres, który figuruje w naszej dokumentacji medycznej. Zdarza się, że w trakcie zwolnienia potrzebujemy opieki innych osób i dlatego na czas kuracji przenosimy się do rodziny – mówi Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Jeśli w czasie niezdolności do pracy ubezpieczony będzie przebywać w innym miejscu niż to, które wyświetli się w systemie lekarzowi lub asystentowi medycznemu, gdy będzie wystawiać elektroniczne zwolnienie lekarskie, to trzeba podać właściwy adres, pod którym chory będzie przebywał. W przypadku zmiany miejsca pobytu w trakcie zwolnienia należy w ciągu 3 dni poinformować o tym pracodawcę i ZUS (formularz ZZD) – dodaje rzeczniczka.
Właściwy adres, pod którym przebywa chory, jest ważny szczególnie podczas kontroli prawidłowości orzekania o czasowej niezdolności do pracy z powodu choroby. Do chorego pod adres wskazany na zwolnieniu lekarskim może trafić korespondencja z ZUS-u wzywająca na badanie do lekarza orzecznika. W przypadku niestawienia się na taką kontrolę, zasiłek chorobowy zostaje wstrzymany od następnego dnia po wyznaczonej dacie badania,  ze względu na uniemożliwienie badania przez lekarza orzecznika ZUS. By tak się nie stało, należy upewnić się, czy lekarz wystawia zwolnienie lekarskie na adres, pod którym będziemy przebywać w czasie chorobowego. 

 

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim

Informacja Przerwy w dostawie wody 26.06.2024 r.

Gmina Dobrzyń nad Wisłą informuje, że w dniu 26.06.2024 r. (tj. środa) w godz. 9:00 - 15:00 może nastąpić przerwa w dostawie do miejscowości: Dyblin, (Dyblinek).

Przerwa będzie spowodowana pracami na sieci wodociągowej.
Za utrudnienia przepraszamy.

Informacja ZUS - Okienko transferowe otwarte do końca lipca

Został miesiąc na podjęcie decyzji dotyczącej przyszłej emerytury. Mężczyźni, którzy nie ukończyli 55 lat a kobiety 50 lat,  mogą zdecydować czy składki będą trafiać tylko do ZUS-u, czy do ZUS-u i OFE. Oświadczenie o przekazywaniu części składki emerytalnej do OFE albo zapisywaniu jej wyłącznie na subkoncie w ZUS-ie można złożyć tylko do 31 lipca. Do 31 lipca przyszli emeryci mogą zmienić decyzję w sprawie przekazywania części składki emerytalnej na II filar. Mogą zdecydować, że w całości (7,3 proc.) ma trafiać na subkonto w ZUS-ie albo że 4,38 proc. ma być przekazywane na subkonto do ZUS-u, a 2,92 proc. do otwartego funduszu emerytalnego (OFE). Zmiana decyzji wymaga złożenia oświadczenia ZUS-US-OFE-03. Wypełniony formularz można dostarczyć do placówki ZUS-u osobiście lub pocztą. Można go również wysłać elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego. Jeśli przyszły emeryt nie chce nic zmieniać w dotychczasowym podziale składki emerytalnej, to nie musi składać oświadczenia. Druku nie składają także osoby, które są objęte tzw. suwakiem bezpieczeństwa (tj. są w wieku niższym o 10 lat od  powszechnego wieku emerytalnego, wynoszącym 60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) - dodaje rzeczniczka. W przypadku osób objętych suwakiem bezpieczeństwa na  10 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego ZUS nie przekazuje już składek do OFE. W ten sposób chroni środki ubezpieczonych zgromadzone w OFE przed ewentualną utratą ich wartości. OFE stopniowo przekazuje środki do ZUS-u, które zapisywane są na subkoncie.
Ważne
Jeśli dotychczas ubezpieczony nie był członkiem żadnego OFE, a chce, aby część jego składki była przekazywana na rachunek otwartego funduszu, to w ciągu 4 miesięcy od złożenia oświadczenia ZUS-US-OFE-03 powinien zawrzeć umowę z wybranym przez siebie funduszem emerytalnym. 

Kolejne okno transferowe będzie od 1 kwietnia do 31 lipca 2028 r.

Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim