"Bitwa regionów" i "Zawody Strażackie" w Dobrzyniu nad Wisłą
W niedzielne popołudnie 3 lipca 2022 roku na boisku przy ul. Robotniczej zorganizowano Piknik z Produktem Polskim, podczas którego odbyły się Zawody Strażackie i powiatowa edycja konkursu kulinarnego „Bitwa Regionów”.
Świętowanie rozpoczęło się od zmagań drużyn strażackich. Zawody rozegrano w dwóch kategoriach : męskiej i kobiecej, a zawodnicy rywalizowali w dwóch konkurencjach: sztafecie i zadaniu bojowym.
Po zacieklej walce wyłoniono zwycięzców, którymi okazały się następujące drużyny.
W kategorii kobiecej I miejsce zajęły zawodniczki z OSP Dobrzyn nad Wisłą, II miejsce zajęła OSP Chalin, a III OSP Krojczyn.
W kategorii męskiej najlepsi okazali się strażacy z OSP Grochowalsk, II miejsce zajęła OSP Płomiany, a III OSP Mokowo.
Puchary i nagrody zwycięskim drużynom wręczyli, oprócz włodarzy naszego miasta i gminy, także zaproszeni goście, którymi były: Anna Gembicka i Joanna Borowiak -Posłanki na Sejm RP.
W przerwie pomiędzy konkurencjami odbył się pokaz dziecięcych drużyn pożarniczych z OSP Mokowo.
Od godziny 15 rozpoczęły się zmagania Kół Gospodyń Wiejskich w konkursie kulinarnym „Bitwa Regionów”, którego ideą jest chęć promocji polskiej żywności oraz szerzenia patriotyzmu konsumenckiego, a także zamiłowanie do polskiej kuchni regionalnej i rodzinnego folkloru. Jego organizatorem jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wraz z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa przy wsparciu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz Powiatowych Zespołów Doradztwa Rolniczego.
Dobrzyń nad Wisłą miał przyjemność współorganizować powiatową edycję „Bitwy Regionów”, która jest jednym z etapów, prowadzących do finału wojewódzkiego. Komisja konkursowa, ocenia potrawy wcześniej zgłoszone w formularzu zgłoszeniowym i przyznaje im odpowiednią punktację. W ten sposób Koła Gospodyń Wiejskich zajmują miejsca w rankingu wojewódzkim. Do półfinału przechodzi maksymalnie 10 zespołów z danego województwa, które zdobyły największą liczbę punktów.
O najwyższą liczbę punktów, a zarazem tytuł zwycięzcy w powiecie lipnowskim rywalizowało 11 Kół Gospodyń Wiejskich i Stowarzyszeń.
I tak według jury, najlepszą potrawę regionalną przygotowały Panie z Koła Gospodyń Wiejskich „Jarzębinki” z Mokówka, miejsce drugie zajęła potrawa przygotowana przez Stowarzyszenie Miejsko-Gminnej Rady Kobiet z Dobrzynia nad Wisłą, a miejsce trzecie zajęło KGW „ Na Piątkę” z Piątek.
Dalsza część pikniku obfitowała w szereg atrakcji m.in. tych muzycznych. Na scenie kolejno pojawili się tacy wykonawcy jak: Baby Full, Zespół Toskańsky i Browar, a do tańca zachęcały dźwięki muzyki DJ Bobsona.
Na nudę nie mogli narzekać także najmłodsi uczestnicy pikniku, którym czas pełen zabaw zapewniła firma ProBiznes.
I to właśnie dzięki licznym sponsorom, niedzielna impreza miała tak bogaty program. Pragniemy podziękować: Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Krajowemu Ośrodkowi Wsparcia Rolnictwa, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Powiatowym Zespołom Doradztwa Rolniczego, Krajowej Grupie Spożywczej, firmie Agro Ubezpieczenia, Polski Cukier oraz Stowarzyszeniu „Polska Ekologia.”
Zwrot podatku akcyzowego dla rolników
Rolnicy z terenu Gminy Dobrzyń nad Wisłą mogą od 01.08.2022 r. do 31.08.2022 r. składać wnioski w sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego, wykorzystywanego do celów rolniczych. Wnioski przyjmowane są w Urzędzie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą – pok. 31.
Więcej informacji pod adresem:https://www.gov.pl/web/rolnictwo/zwrot-podatku-akcyzowego
Nowe usługi w e-Urzędzie Skarbowym
- Użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogą odbierać korespondencję urzędową z Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) na swoim koncie w serwisie.
- Warunkiem korzystania z tej usługi jest udzielenie zgody na taką formę komunikacji.
- W e-Urzędzie Skarbowym można złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o dochodach, a już wkrótce także o niezaleganiu w podatkach.
- Zaświadczenie jest wystawiane jako dokument elektroniczny i doręczane na konto podatnika w e-US.
„Zmiana przepisów umożliwiła automatyzację załatwiania niektórych spraw przez KAS i ułatwiła klientom komunikację z urzędami skarbowymi. Ustawa z 8 czerwca 2022 r. pozwala nam na szersze niż dotychczas wykorzystanie usług cyfrowych, wprowadzenie elektronicznych doręczeń w e-Urzędzie Skarbowym i automatyzację procesu wydawania zaświadczeń"– informuje szef KAS Bartosz Zbaraszczuk. „Użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mają już możliwość odbierania korespondencji kierowanej na ich konto w e-US. Warunkiem korzystania z tej usługi jest udzielenie zgody w serwisie na taką formę komunikacji. Dzięki nowej funkcjonalności katalog spraw załatwianych kompleksowo za pośrednictwem e-US znacznie się poszerzy. Popularność serwisu cały czas rośnie, nasi klienci już w tym roku logowali się do niego ponad 23 mln razy"– dodaje zastępca szefa KAS Anna Chałupa.
W e-Urzędzie Skarbowym udostępnione zostały:
- zaświadczenia o wysokości przychodu, dochodu, podatku należnego oraz składek na ubezpieczenia wykazane w PIT (ZAS-DFU);
- zaświadczenia o wysokości dochodu podatnika w podatku dochodowym od osób fizycznych (ZAS-DF).
Zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości (ZAS-W) pojawią się w serwisie za kilkanaście dni.
Proces wydawania zaświadczeń
Wniosek o wydanie zaświadczenia można złożyć w e-Urzędzie Skarbowym. Wymagane jest wyrażenie zgody na doręczanie elektroniczne zaświadczenia na konto w e-US. Osoby korzystające z e-US nie ponoszą kosztów opłaty skarbowej od wydawanych im zaświadczeń.
Automatyczne wydanie zaświadczenia odbywa się bez udziału urzędu skarbowego, podatnik może je pobrać jako dokument elektroniczny. Zaświadczenie jest automatycznie podpisane pieczęcią szefa KAS.
W przypadku gdy zaświadczenie wystawiane jest w trybie manualnym przez urząd skarbowy i doręczane na konto w e-US, podpisywane jest podpisem elektronicznym przez osobę do tego upoważnioną.
Zaświadczenie jako dokument elektroniczny
Wydane w e-Urzędzie Skarbowym zaświadczenie jest dokumentem elektronicznym (plikiem), który w niezmienionej formie potwierdza /zaświadcza informacje dotyczące rozliczeń podatnika.
Dokument elektroniczny wydany w e-Urzędzie Skarbowym ma taką samą moc prawną jak tradycyjny dokument papierowy. Do weryfikacji autentyczności takiego dokumentu służą narzędzia wykorzystywane do weryfikacji podpisu elektronicznego.
Dokumentem jest tylko plik elektroniczny doręczony podatnikowi w e-Urzędzie Skarbowym. Wydruk takiego zaświadczenia nie będzie traktowany jako dokument, nie będzie też dodatkowo podpisywany przez pracownika urzędu skarbowego.
Zaświadczenia wydane w formie dokumentu elektronicznego, przedstawiane przy załatwianiu różnego rodzaju spraw np. w bankach czy na uczelniach, powinny być respektowane.
Natomiast samorządowe jednostki pomocy społecznej mają możliwość automatycznego sprawdzenia informacji o dochodach swoich klientów w elektronicznej usłudze wymiany danych, udostępnianej dla nich przez KAS.
Katarzyna Orlikowska-Maliszewska
IAS w Bydgoszczy
Idziesz na chorobowe? Podaj aktualny adres pobytu na zwolnieniu lekarskim
Gdy zamierzamy skorzystać z chorobowego, warto zadbać o to, by lekarz wystawił zwolnienie na adres, pod którym będziemy przebywać w trakcie rekonwalescencji. W przypadku zmiany miejsca pobytu w trakcie zwolnienia należy w ciągu 3 dni poinformować o tym pracodawcę i ZUS. Unikniemy w ten sposób wielu kłopotów na przykład podczas kontroli zwolnienia.
Od 1 stycznia 2019 r. na ubezpieczonych nałożony został obowiązek informowania o miejscu pobytu w czasie przebywania na zwolnieniu lekarskim. Mimo to, wiele osób z tego obowiązku się nie wywiązuje.
Coraz częściej zdarza się, że pracownik ZUS podczas kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich nie zastaje chorego pod adresem wskazanym w zwolnieniu lekarskim.
Jeśli chory zmienił miejsce pobytu w trakcie zwolnienia i w ciągu 3 dni nie zgłosił tej zmiany w ZUS-ie i u swojego pracodawcy, może stracić zasiłek chorobowy. A jeśli zasiłek został już wypłacony, to ZUS może zażądać jego zwrotu - informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
By tak się nie stało, należy upewnić się, czy lekarz wystawia zwolnienie lekarskie na adres, pod którym będziemy przebywać w czasie chorobowego. Adres pobytu może być inny niż zamieszkania, zameldowania czy adres, który figuruje w naszej dokumentacji medycznej. Zdarza się, że w trakcie zwolnienia potrzebujemy opieki innych osób i dlatego na czas rekonwalescencji przenosimy się do rodziny. Jeśli zmieniamy miejsce pobytu już po wystawieniu e-ZLA, to musimy w ciągu 3 dni zgłosić tę zmianę do pracodawcy i ZUS-u – radzi rzeczniczka.
Nie tylko Zakład Ubezpieczeń Społecznych może przeprowadzać kontrole. Uprawnienia do sprawdzenia prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich od pracy z powodu choroby mają także płatnicy składek zgłaszający do ubezpieczenia chorobowego powyżej 20 ubezpieczonych (tzn. pracodawcy, którzy zatrudniają powyżej 20 osób i są uprawnieni do wypłaty zasiłków chorobowych). Są sytuacje, kiedy do przeprowadzania kontroli prawidłowości wykorzystywania zwolnień lekarskich od pracy z powodu choroby upoważnieni są także pracodawcy, którzy nie wypłacają zasiłków. Dotyczy to przeprowadzenia kontroli w okresie, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie za czas choroby wypłacane ze środków pracodawcy.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
INFORMACJA ZUS- 4 tys. firm ubiega się o dofinansowanie na poprawę bezpieczeństwa pracy
8 lipca minął termin zgłaszania wniosków do konkursu o dofinansowanie projektów poprawiających bezpieczeństwo pracy. Do ZUS wpłynęło blisko 4 tys. wniosków. W województwie kujawsko-pomorskim o dofinansowanie stara się 217 przedsiębiorców. Do podziału jest 90 mln zł.
W konkursie wybrane zostaną projekty, które wpłyną na poprawę bezpieczeństwa pracy, zmniejszą zagrożenie wypadkami przy pracy lub chorobami zawodowymi oraz zredukują niekorzystne oddziaływanie szkodliwych czynników w pracy. Dotyczyć mogą zakupu maszyn, urządzeń i sprzętu chroniącego przed hałasem i drganiami mechanicznymi, promieniowaniem elektromagnetycznym, czy urządzeń służących poprawie bezpieczeństwa pracy na wysokości. Lista możliwości jest długa- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.Dofinansowanie może pokryć do 80 proc. szacowanej wartości projektu i wynieść od 10 tys. do 300 tys. zł na jednego pracodawcę.
Pula środków wynosi 90 mln zł
W tym roku do podziału jest 90 mln zł. To o 15 mln zł więcej niż w poprzedniej edycji konkursu. Zainteresowanie konkursem jest duże. Za pośrednictwem strony prewencja.zus.pl wpłynęło 3 980 wniosków. To o ponad 16 proc. więcej niż w roku ubiegłym. W województwie kujawsko-pomorskim do ZUS wpłynęło 217 wniosków. Na skrzynkę konkurs@zus.pl, wpłynęło także prawie 2400 zapytań dotyczących konkursu.
Najwięcej wniosków o dofinansowanie na poprawę bezpieczeństwa pracy złożyli płatnicy prowadzący działalność w ramach przetwórstwa przemysłowego, budownictwa, opieki zdrowotnej i pomocy społecznej.
W pierwszej kolejności pracownicy ZUS zweryfikują wnioski pod kątem formalnym, czy wniosek jest poprawny i kompletny. Zweryfikują m.in. czy pracodawca nie zalega z opłatą składek i podatków, nie znajduje się w stanie upadłości, pod zarządem komisarycznym, w toku likwidacji, postępowania upadłościowego lub postępowania układowego z wierzycielem. Sprawdzą również, czy pracodawca nie korzystał już z takiego wsparcia w ciągu ostatnich 3 lat lub nie został zobowiązany do jego zwrotu. Wnioski po uzyskaniu pozytywnej ocenie formalnej zostaną przekazane do oceny merytorycznej, której dokonają eksperci Centralnego Instytutu Ochrony Pracy. To oni wybiorą ostatecznie najlepsze przedsięwzięcia. Lista rankingowa projektów ocenionych pozytywnie zostanie opublikowana na stronie www.zus.pl oraz na stronie BIP nie później niż do 31 grudnia br.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Informacja o nowej obowiązującej stawce odsetek za zwłokę
Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że zgodnie z Obwieszczeniem Ministra Finansów z dnia 11 lipca 2022 r., od dnia 8 lipca 2022 r. obowiązuje nowa stawka odsetek za zwłokę w wysokości 16% kwoty zaległości w stosunku rocznym.
Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy
18 lipca ruszy wypłata 300 plus na wyprawki szkolne dla uczniów
Od 1 lipca rodzice i opiekunowie mogą wnioskować o pieniądze na wyprawkę szkolną. 18 lipca ruszą pierwsze wypłaty świadczeń 300 plus.
ZUS po raz drugi przyznaje świadczenie 300 plus w ramach rządowego programu "Dobry start". Wnioski o wsparcie można składać do 30 listopada wyłącznie elektronicznie. Jeśli wniosek będzie prawidłowo wypełniony i złożony do końca sierpnia, to pieniądze zostaną wypłacone najpóźniej 30 września - informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Informację o przyznaniu wsparcia rodzic zobaczy na swoim profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Wcześniej otrzyma powiadomienie o umieszczeniu informacji o przyznaniu świadczenia na PUE ZUS, które przyjdzie na adres mailowy wskazany we wniosku. Pieniądze z programu „Dobry Start” zostaną przekazane na konto w ciągu 5 dni roboczych od przyznania świadczenia – wyjaśnia rzeczniczka.
Pierwszych kilkaset tysięcy świadczeń zostało już przyznanych. Wypłata środków nastąpi 18 lipca 2022 roku. W kolejnych dniach będą sukcesywnie kierowane kolejne informacje o przyznaniu wsparcia. W sytuacji, gdy sprawa będzie wymagała przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, do rodzica zostanie skierowane wezwanie w celu uzupełnienia wniosku, które będzie umieszczone na jego indywidualnym profilu na portalu PUE ZUS. O tym, że wezwanie jest na PUE ZUS, zostanie poinformowany sms-em, który zostanie wysłanym na numer telefonu wskazany we wniosku. Szacuje się, że z dofinansowania wspierającego uczniów w zakupie niezbędnego wyposażenia do szkoły skorzysta w tym roku ponad 4,4 mln dzieci.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Tylko do 30 listopada można składać wnioski o 300 plus
Termin na złożenie wniosku o świadczenie 300 plus z programu „Dobry Start” upływa z ostatnim dniem listopada. Wnioski złożone do końca sierpnia ZUS rozpatrzy najpóźniej 30 września. Jeśli wniosek nie będzie zawierać błędów, to wypłata środków nastąpi zdecydowanie szybciej.
Raz w roku rodzicie i opiekunowie mogą otrzymać po 300 zł na każdego ucznia w wieku do 20 lat lub do 24 lat, jeśli ma orzeczoną niepełnosprawność. Wiek 20 i 24 lata liczy się rocznikowo, co oznacza, że uczniowie ostatnich klas techników i liceów oraz uczniowie szkół policealnych także są uprawnieni do świadczenia, jeśli wiek odpowiednio 20. albo 24. rok życia ukończyli przed rozpoczęciem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym – wyjaśnia Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego. Pieniądze z programu „Dobry Start” rodzice mogą wykorzystać na przykład na zakup przyborów szkolnych, podręczników czy innych akcesoriów potrzebnych do nauki dla ucznia.
Wnioski o wyprawkę szkolną można składać tylko do 30 listopada wyłącznie drogą elektroniczną – za pomocą portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, bankowości elektronicznej lub portalu Emp@tia. Zainteresowanie tym świadczeniem jest bardzo duże. W województwie kujawsko-pomorskim złożono już ponad 78,2 tys. wniosków dotyczących ponad 110,2 tys. dzieci.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim