Harmonogram wywozu odpadów komunalnych w 2025 roku
Poniżej przedstawiamy harmonogram wywozu odpadów komunalnych w 2025 roku.
Ogłoszenie o naborze do komisji konkursowych na rok 2025
Szanowni Państwo, w związku z ogłoszeniem przez samorząd województwa kujawsko-pomorskiego otwartych konkursów ofert na zadania publiczne realizowane w 2025 roku zapraszamy przedstawicieli organizacji pozarządowych do współpracy podczas prac komisji konkursowych powołanych do oceny ofert w otwartych konkursach ofert ogłaszanych w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Zgodnie z zapisami w Programie współpracy samorządu województwa kujawsko-pomorskiego z organizacjami pozarządowymi na rok 2025 w skład komisji konkursowych wchodzą przedstawiciele organizacji pozarządowych wskazani przez Radę Działalności Pożytku Publicznego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Prosimy o zgłaszanie kandydatur do pracy w komisjach do dnia 20 stycznia 2025 r. do Biura Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi na formularzu (do pobrania w załączniku). Formularze prosimy przesłać pocztą elektroniczną lub tradycyjną (dane adresowe podane są w formularzu).Informujemy, że praca w komisjach ma charakter społeczny. Członkowie komisji spoza Torunia otrzymują zwrot kosztów podróży w wysokości odpowiadającej cenom biletów PKP lub PKS. Zadaniem członków komisji jest ocena ofert konkursowych i uczestnictwo w posiedzeniu lub posiedzeniach komisji. Posiedzenia komisji odbywają się w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu w godzinach pracy urzędu, bądź w wyjątkowych przypadkach w sposób zdalny.
Członkowie komisji nie mogą być powiązani z organizacjami składającymi ofertę w danym konkursie, tj. nie mogą być ich członkami, wolontariuszami, pracownikami ani pozostawać w takich relacjach, które mogłyby wywoływać podejrzenie o stronniczość.
Wyboru kandydatów do komisji dokonają przedstawiciele Rady Działalności Pożytku Publicznego Województwa Kujawsko-Pomorskiego. O wynikach naboru kandydaci zostaną powiadomieni niezwłocznie po zakończeniu procedury.
W przypadku pytań prosimy o kontakt z Biurem Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi Urzędu Marszałkowskiego pod numerami telefonów podanymi na stronie internetowej ngo.kujawsko-pomorskie.pl lub na adres e-mail: ngo@kujawsko-pomorskie.pl
Zapraszamy do współpracy i pozdrawiamy
Biuro Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi UMWK-P
Zapraszamy na Koncert Świąteczno-Noworoczny
Serdecznie zapraszamy na Koncert Świąteczno-Noworoczny, połączony z wreczeniem nagrody A.A. Kochańskiego, który odbędzie sie w dniu 10 stycznia 2025 roku o godzinie 17:00 w Dobrzyńskim Centrum Sportui Turystyki.
Wystąpią:
- Dziecięcy Chór "El Sol" ze Szkoły Podstawowej z Krojczyna
- Magda Steczkowska
Zaginął pies
W okolicach Mokowa zaginął pies - wabi się Gucio. Jest bardzo płochliwy i nieufny w stosunku do ludzi. Bardzo prosimy o pomoc w odnalezieniu pieska. Kontakt: tel. 881 274 634.
Stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Zgodnie z Uchwałą Nr X/53/2024 Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą z dnia 26 listopada 2024 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. z dnia 3 grudnia 2024r. poz. 6765) od dnia 1 stycznia 2025 r. obowiązują poniższe stawki.
Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego, jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny:
- gospodarstwo jednoosobowe – 35 zł miesięcznie;
- gospodarstwo dwuosobowe – 70 zł miesięcznie;
- gospodarstwo trzyosobowe – 105 zł miesięcznie;
- gospodarstwo czteroosobowe – 140 zł miesięcznie;
- gospodarstwo pięcioosobowe – 148 zł miesięcznie;
- gospodarstwo liczące 6 i więcej osób – 149 zł miesięcznie.
Stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego, jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób nieselektywny: - gospodarstwo jednoosobowe – 70 zł miesięcznie;
- gospodarstwo dwuosobowe – 140 zł miesięcznie;
- gospodarstwo trzyosobowe – 210 zł miesięcznie;
- gospodarstwo czteroosobowe – 280 zł miesięcznie;
- gospodarstwo pięcioosobowe – 296 zł miesięcznie;
- gospodarstwo liczące 6 i więcej osób – 298 zł miesięcznie.
Wolne miejsca na zimowiska
Zimowisko 2025
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobrzyniu nad Wisłą informuje, że zostały ostatnie wolne miejsca na wypoczynek zimowy dla dzieci z terenu gminy Dobrzyń nad Wisłą organizowany przez Centrum Wspierania Młodzieży.
Miejsce zimowiska: nadmorskie Darłowo oraz w Borach Tucholskich - Pile-Młyn, w terminach: 18.01.-24.01.2025 r. oraz 25.01.-31.01.2025 r.
Opłata : 490,00 złotych od dziecka (jeden z rodziców uczestnika w pełnym zakresie ubezpieczony w KRUS bądź pobierający świadczenia z KRUS), w wypoczynku na preferencyjnych warunkach mogą ponadto wziąć udział również pozostałe dzieci z dopłatą 1.455,00 złotych za skierowanie.
Miejsce zbiórki: przy Urzędzie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1
Zgłoszenia przyjmujemy do 10.01.2025. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc decyduje kolejność zgłoszeń.
https://www.mgops.dobrzyn.pl/26,aktualnosci?tresc=192
Zimowisko 2025
Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dobrzyniu nad Wisłą informuje, że zostały ostatnie wolne miejsca na wypoczynek zimowy dla dzieci rolników organizowany przez Stowarzyszenie im. Teresy Kras we współpracy z Caritas Diecezji Drohiczyńskiej.
Miejsce zimowiska: okolice Zakopanego (Poronin, Biały Dunajec)
Opłata Rodziców (rolników): 500,00 zł (całkowity koszt zimowiska: 1500,00zł)
Transport - autokarowy
Termin wypoczynku (turnus trwa 7 dni, od soboty do piątku):
18.01.2025 - 24.01.2025
Zgłoszenia przyjmujemy do 9.01.2025, decyduje kolejność przyjęcia zgłoszenia.
https://www.mgops.dobrzyn.pl/26,aktualnosci?tresc=191
XIII Nadzwyczajna Sesja Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą
Przewodniczący Rady Miejskiej na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 1465, 1572 i 1907), zwołuje trzynastą w IX kadencji Sesję Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą, która odbędzie się w dniu 9 stycznia 2025 roku o godzinie 15:30 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1.
- Otwarcie XIII sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
- Stwierdzenie quorum.
- Przyjęcie porządku obrad XIII sesji Rady Miejskiej.
- Podjęcie uchwał w sprawie:
- zmian budżetu Miasta i Gminy na 2025 roku;
- ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Dobrzyń nad Wisłą oraz trybu składania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
- zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą na lata 2025-2028.
- Zakończenie obrad XIII sesji Rady Miejskiej.
Segregacja tekstyliów i odzieży - nowe zasady
W związku z nowymi regulacjami dotyczącymi segregacji odpadów na terenie Unii Europejskiej, już 1 stycznia 2025 r. wchodzi w życie zmiana prawa nakładająca na gminy ustawowy obowiązek segregacji odpadów tekstylnych i odzieży. W skrócie oznacza to, że tekstylia i odzież nie będą już mogły trafiać do pojemnika na odpady niesegregowane (zmieszane). Nowe przepisy mają służyć ograniczeniu ilości tekstyliów trafiających na składowiska odpadów, zwiększeniu recyklingu materiałów tekstylnych, a także promowaniu ponownego użycia odzieży.
Tekstylia i zużytą odzież należy wrzucać do dedykowanego kontenera w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Dobrzyniu nad Wisłą.
Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych przyjmuje:
- używaną i uszkodzoną odzież,
- tekstylia domowe (np. ręczniki, obrusy, zasłony, firanki, pościel, koce, narzuty, ścierki kuchenne, itp.),
- obuwie i galanterię (np. torebki, plecaki, paski, rękawiczki, itp.).
Zmiana nie będzie wymagała od mieszkańców Gminy Dobrzyń nad Wisłą posiadania nowych pojemników lub worków, tylko będą mogli oddawać tekstylia do wspominanego PSZOK w Dobrzyniu nad Wisłą, ul Licealnej 12 A. Jednocześnie informujemy, że niepotrzebną odzież w dobrym stanie, nadającą się do dalszego używania wciąż można oddawać do specjalnych pojemników np. PCK.
Informacja ZUS - Od stycznia więcej osób skorzysta ze świadczenia wspierającego
Od 1 stycznia osoby, którym wojewódzki zespół ds. orzekania o niepełnosprawności ustalił potrzebę wsparcia na poziomie od 78 do 86 punktów, mogą składać wnioski o świadczenie wspierające. Natomiast osoby z najwyższą punktacją mogły ubiegać się o świadczenie od stycznia 2024 roku.Osoby z niepełnosprawnością, które ukończyły 18. rok życia, mogą ubiegać się o świadczenie wspierające, pod warunkiem posiadania decyzji wojewódzkiego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności (WZON), w której liczba punktów została ustalona na poziomie uprawniającym do przyznania tego świadczenia. Wprowadzono trzy progi punktowe, które uprawniają do świadczenia od 2024, 2025 i 2026 roku.
Od 2024 roku prawo do świadczenia wspierającego przysługuje osobom, które w decyzji WZON uzyskały od 87 do 100 punktów, a także tym, które zdobyły co najmniej 70 punktów i spełniły dodatkowy warunek: ich opiekun otrzymywał z organu gminy świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy lub zasiłek dla opiekuna – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Od stycznia bieżącego roku więcej osób skorzysta ze świadczenia wspierającego. O to świadczenie mogą ubiegać się osoby z wynikiem od 78 do 86 pkt. Natomiast osoby, które otrzymały od 70 do 77 pkt, mogą składać wnioski o wsparcie dopiero od 2026 roku – dodaje rzeczniczka.
Ile wynosi świadczenie wspierające
Wysokość świadczenia wspierającego obliczana jest jako procent renty socjalnej w zależności od ustalonego poziomu potrzeby wsparcia. Może wynosić od 40 do 220 proc. renty socjalnej. Maksymalną kwotę świadczenia, czyli 220 proc. renty socjalnej – aktualnie 3919 zł otrzymają osoby, którym WZON w decyzji określił potrzebę wsparcia na poziomie od 95 do 100 punktów. Minimalną kwotę świadczenia tj. 40 proc. renty socjalnej, aktualnie 713 zł otrzymają osoby, jeśli potrzebę wsparcia określono na poziomie od 70 do 74 punktów. Wraz z marcową waloryzacją wysokość świadczenia wspierającego zostanie podwyższona z urzędu, bez konieczności składania wniosków.
poziom potrzeby wsparcia - punktacja | wysokość procentowa renty socjalnej |
kwota od 1 marca 2024 r. do 28.02.2025 r. |
70-74 | 40% renty socjalnej | 713,00 zł |
75-79 | 60% renty socjalnej | 1 069,00 zł |
80-84 | 80% renty socjalnej | 1 425,00 zł |
85-89 | 120% renty socjalnej | 2 138,00 zł |
90-94 | 180% renty socjalnej | 3 206,00 zł |
95-100 | 220% renty socjalnej | 3 919,00 zł |
Jak i kiedy złożyć wniosek do ZUS-u
Osoby, które posiadają ostateczną decyzję wojewódzkiego zespołu ds. orzekania o niepełnosprawności o potrzebie wsparcia, mają 3 miesiące na złożenie wniosku do ZUS-u o ustalenie prawa do świadczenia wspierającego. Wówczas Zakład przyzna je z wyrównaniem od dnia, od którego WZON ustalił uprawniającą liczbę punktów potrzeby wsparcia lub od daty wskazanej przez wnioskodawcę. Jeśli wniosek wpłynie po tym terminie, to świadczenie będzie przyznane od miesiąca złożenia wniosku do ZUS-u. Wniosek o świadczenie wspierające (SWN) można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną przez: PUE /e-ZUS, portal Emp@tia lub bankowość elektroniczną. Osoby niepełnosprawne nie muszą same składać wniosku. W ich imieniu taki wniosek może złożyć pełnomocnik lub przedstawiciel ustawowy (np. opiekun prawny).
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Informacja ZUS - Nowe wysokości składek na ubezpieczenia społeczne w 2025 roku
Nowy rok przyniósł zmiany dla przedsiębiorców. W związku ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia oraz prognozowanym przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem, w 2025 roku zwiększyły się także składki na ubezpieczenia społeczne. Przedsiębiorca, który nie korzysta z ulg w opłacaniu składek, zobowiązany jest do opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne od podstawy, która nie może być niższa niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. W 2025 roku kwota ta wynosi 8673 zł, co oznacza, że dla osób prowadzących działalność gospodarczą, które nie korzystają z żadnych ulg, minimalna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wyniesie 5203,80 zł (60% z 8673 zł). W związku z tym składka na ubezpieczenia społeczne z dobrowolnym chorobowym, którą przedsiębiorca będzie musiał opłacić w 2025 roku, wraz ze składką na Fundusz Pracy, wyniesie 1773,96 zł. To o 173,64 zł więcej niż w roku 2024 – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Deklarując minimalną podstawę wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne oraz Fundusz Pracy za okres styczeń-grudzień 2025 r., składki kształtują się następująco:
• 1 015,78 zł – na ubezpieczenie emerytalne (19,52%),
• 416,30 zł – na ubezpieczenie rentowe (8%),
• 127,49 zł – na ubezpieczenie chorobowe (2,45%),
• 86,90 zł – na ubezpieczenie wypadkowe (1,67%) – wysokość tej składki obowiązuje do 31 marca 2025 r.,
• 127,49 zł – na Fundusz Pracy (2,45%).
Łącznie daje to kwotę 1 773,96 zł (bez składki na ubezpieczenie zdrowotne).
Preferencyjne składki
Przedsiębiorca, który opłaca preferencyjne składki na ubezpieczenia społeczne, oblicza je od podstawy, która nie może być niższa niż 30% minimalnego wynagrodzenia. W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4666 zł, co oznacza, że podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie może być niższa niż 1399,80 zł. W związku z tym składki na ubezpieczenia społeczne,
w tym dobrowolne ubezpieczenie chorobowe (z wyłączeniem ubezpieczenia zdrowotnego), wyniosą 442,90 zł, co stanowi wzrost o 34,74 zł w porównaniu do dotychczasowej kwoty.
Składki na ubezpieczenia społeczne w 2025 roku nie mogą być niższe od następujących kwot:
• 273,24 zł – na ubezpieczenie emerytalne (19,52%),
• 111,98 zł – na ubezpieczenie rentowe (8%),
• 34,30 zł – na ubezpieczenie chorobowe (2,45%),
• 23,38 zł – na ubezpieczenie wypadkowe (1,67%) – wysokość tej składki obowiązuje do 31 marca 2025 r.
Łącznie wynoszą one 442,90 zł (bez składki na ubezpieczenie zdrowotne).
Mały ZUS plus
Osoby prowadzące działalność gospodarczą na mniejszą skalę, które korzystają z ulgi „mały ZUS plus”, opłacają składki na ubezpieczenia społeczne od wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu z poprzedniego roku kalendarzowego. Podstawa wymiaru tych składek nie może być niższa niż 30% minimalnego wynagrodzenia ani wyższa niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. W 2025 roku oznacza to, że podstawa wymiaru składek musi mieścić się w przedziale od 1399,80 zł do 5203,80 zł. Kwota rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w roku 2025 wynosi 260 190 zł.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Konsultacje społeczne dotyczące projektu "Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Dobrzyn nad Wisłą do 2030 roku"
Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą zawiadamia o rozpoczęciu konsultacji społecznych projektu „Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą do 2030 roku.” Celem konsultacji jest poznanie opinii, uwag, bądź propozycji mieszkańców dotyczących projektu dokumentu.
Termin trwania konsultacji: od 17.01.2025 r. do 28.02.2024 r.
- Konsultacje odbędą się w formie ankiety skierowanej do mieszkańców.
- Uwagi można przekazywać:
- wysyłając wypełnioną ankietę drogą elektroniczną na adres agnieszka.zielinska@dobrzyn.pl, wpisując w temacie e-maila „Konsultacje” (decyduje data wpływu na skrzynkę elektroniczną),
- przekazując do sekretariatu Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, w godzinach jego urzędowania,
- wysyłając pocztą tradycyjną na adres: Urząd Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1, 87-610 Dobrzyń nad Wisłą z dopiskiem „Konsultacje” (decyduje data stempla pocztowego).
Formularz ankiety oraz treść projektu „Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą do 2030 roku” jest dostępna na stronie internetowej www.dobrzyn.pl oraz w wersji papierowej w pokoju nr 32 w Urzędzie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1.
Dokumenty do pobrania
XIV Nadzwyczajna Sesja Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą
Przewodniczący Rady Miejskiej na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 1465, 1572 i 1907), zwołuje czternastą w IX kadencji Sesję Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą, która odbędzie się w dniu 14 stycznia 2025 roku o godzinie 16:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, ul. Szkolna 1.
- Otwarcie XIV sesji Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą.
- Stwierdzenie quorum.
- Przyjęcie porządku obrad XIV sesji Rady Miejskiej.
- Podjęcie uchwał w sprawach:
- sprawie wyrażenia zgody na przekazanie części zadania z zakresu organizacji publicznego transportu zbiorowego;
- sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Fabianki na organizowanie publicznego transportu zbiorowego.
- Zakończenie obrad XIV sesji Rady Miejskiej.
Koncert Świąteczno-Noworoczny i XXIV edycja wręczenia Nagrody im. Adama A. Kochańskiego już za nami
W dniu 10 stycznia 2025 roku w Dobrzyńskim Centrum Sportu i Turystyki odbył się Koncert Świąteczno-Noworoczny, połączony z wręczeniem Nagrody im. Adama Adamandego Kochańskiego. W tym roku do grona laureatów tejże nagrody, przyznawanej za szczególne osiągnięcia i działalność na rzecz lokalnej społeczności dołączył Pan Grzegorz Ryczkowski.
Koncert rozpoczął się o godzinie 17.00 występem chóru EL Sol ze Szkoły Podstawowej w Krojczynie, który pod "batutą" Pana Jarosław Milewskiego zaprezentował najpiękniejsze polskie kolędy.
Następnie Burmistrz Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą Piotr Wiśniewski, powitał wszystkich przybyłych gości, oficjalnie otwierając tegoroczny koncert.
Werdykt Kapituły Nagrody im. Adama Adamandego Kochańskiego, odczytała jej Przewodnicząca Pani Dorota Kalinowska.Następnie dokonania i zasługi na rzecz lokalnej społeczności tegorocznego „laureata”, przedstawił Pan Andrzej Szalkowski dyrektor Muzeum Ziemi Dobrzyńskiej w Rypinie.
Ze sceny w stronę Pana Grzegorza Ryczkowskiego popłynęło mnóstwo gratulacji, życzeń i słów uznania, w tym od Poseł na Sejm RP Joanny Borowiak, Wicemarszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Anety Jędrzejewskiej, Radnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego Pana Sławomira Kopyścia oraz Dyrektora Biura Poseł na Sejm RP Anny Gembickiej, Pana Dariusza Gliszczyńskiego. Wspólne zdjęcia z nagrodzonym zakończyły pierwszą część koncertu.
Po kilkunastominutowej przerwie umilonej słodkim poczęstunkiem, na scenie królowała już wyłącznie muzyka, a dokładnie pastorałki i kolędy, które zaśpiewała gwiazda wieczoru Magda Steczkowska – wokalistka i autorka tekstów. Swoją niezwykłą spontanicznością, otwartością, poczuciem humoru i przepięknym głosem porwała publiczność do wspólnego śpiewania, tworząc niezapomnianą atmosferę i klimat, który udzielił się wszystkim obecnym na koncercie. Nie lada gratkę mieli również nasi chórzyści, którzy zostali zaproszeni przez Panią Magdę do wspólnego wykonania dwóch kolęd.
Koncert zakończyło losowanie nagrody niespodzianki wśród wszystkich, którzy poprawnie odpowiedzieli na pytanie: „Podaj do jakiego miejsca prowadzi szlak pielgrzymkowy drogą św. Jakuba?”
Wygraną niespodziankę przeznaczono na licytację na rzecz WOŚP.
Informacja ZUS - Renta wdowia- czas na złożenie wniosku do końca lipca
W związku z możliwością ubiegania się przez seniorów o tzw. rentę wdowią, placówki ZUS przeżywają prawdziwego oblężenie. Dotychczas do Zakładu wpłynęło 104,5 tys. wniosków, w tym 7,8 tys. z województwa kujawsko-pomorskiego. Niezależnie od tego, czy wniosek zostanie złożony w styczniu, marcu czy lipcu, „renta wdowia” będzie przysługiwała od lipca. 1 stycznia 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpoczął przyjmowanie wniosków o tzw. rentę wdowią, czyli wypłatę renty rodzinnej po zmarłym małżonku, połączoną z własnym świadczeniem emerytalno-rentowym. Obecnie osoby, które mają ustalone prawo do obu świadczeń, mogą pobierać jedynie jedno z nich – wyższe lub wybrane. Od lipca będą miały możliwość korzystania z łączonych świadczeń: jednego (wybranego) w całości oraz 15% drugiego. Co istotne, od 1 stycznia 2027 roku procentowy udział drugiego świadczenia wzrośnie do 25% – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Na złożenie wniosku o „rentę wdowią” jest bardzo dużo czasu. Aby nabyć prawo do świadczenia od początku, czyli od 1 lipca, formularz ERWD należy złożyć do 31 lipca. Osoby, które spełnią warunki do zbiegu świadczeń po 31 lipca 2025 roku lub złożą wniosek w tej sprawie po tej dacie, otrzymają „rentę wdowią” od dnia spełnienia warunków, jednak nie wcześniej niż od miesiąca, w którym złożą wniosek.
Zainteresowanie świadczeniem jest duże. Do ZUS wpłynęło 104,5 tys. wniosków o tzw. rentę wdowią. Najwięcej z nich, bo aż 76,9 tys., złożono w placówkach ZUS, 19,5 tys. wysłano pocztą, a ponad 8 tys. złożono elektronicznie przez PUE/eZUS. W województwie kujawsko-pomorskim do Zakładu wpłynęło 7,8 tys. takich wniosków.
Sprawdź, czy masz prawo do dwóch świadczeń – to niezbędny warunek do uzyskania renty wdowiej.
„Renta wdowia” to świadczenie przysługujące wdowom i wdowcom, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, w tym renty rodzinnej po zmarłym małżonku. Przyznanie prawa do tzw. renty wdowiej nastąpi na wniosek, pod warunkiem spełnienia pozostałych wymogów. Wnioskodawca musi osiągnąć powszechny wiek emerytalny, który wynosi 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn. Dodatkowo należy pozostawać we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci współmałżonka, nie być obecnie w związku małżeńskim oraz nabyć prawo do renty rodzinnej po zmarłym małżonku nie wcześniej niż po ukończeniu 55. roku życia przez kobietę i 60. roku życia przez mężczyznę. Czas, jaki upłynął od śmierci małżonka, nie ma znaczenia dla nabycia prawa do „renty wdowiej”. Kluczowy jest wiek osoby ubiegającej się o to świadczenie w momencie owdowienia. W przypadku kobiet, nie mogą one zostać wdowami przed ukończeniem 55. roku życia, natomiast mężczyźni nie mogą owdowieć przed ukończeniem 60. roku życia.
Wdowie lub wdowcowi przysługuje prawo do łączenia świadczeń z rentą rodzinną wyłącznie po ostatnim zmarłym małżonku. Prawo do wypłaty „renty wdowiej” wygasa z dniem poprzedzającym zawarcie nowego małżeństwa przez osobę uprawnioną do zbiegu świadczeń.
Maksymalna wysokość świadczeń
Suma świadczeń ustalonych w zbiegu nie może przekroczyć trzykrotności kwoty najniższej emerytury, tj. obecnie 3 x 1780,96 zł, czyli łącznie 5342,88 zł brutto. Do tego limitu wliczane są również świadczenia wypłacane przez instytucje zagraniczne oraz inne niż jednorazowe świadczenia i dodatki, które są przyznawane i wypłacane na podstawie ustawy lub odrębnych przepisów. W przypadku, gdy suma świadczeń w zbiegu przekroczy trzykrotność najniższej emerytury, świadczenie zostanie pomniejszone o kwotę przekroczenia. Osoby zainteresowane „rentą wdowią” mogą obliczyć wysokość świadczeń w zbiegu, korzystając z kalkulatora dostępnego na stronie internetowej zus.pl. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udostępnił również na swojej stronie ankietę, która jest bardzo pomocna w ustaleniu prawa do renty wdowiej.
Zamów wizytę w ZUS – bez czekania w kolejce
Zakład od dłuższego czasu oferuje swoim klientom możliwość umawiania wizyt na konkretny dzień
i godzinę. To znaczące udogodnienie, które pozwala zaoszczędzić czas osobom, które chcą załatwić swoje sprawy osobiście w ZUS-ie. Umawiając wizytę, można wybrać dogodny termin, a wówczas taki klient zostanie obsłużony bez konieczności czekania w kolejce. Warto skorzystać z tej opcji. Zarezerwować wizytę w Zakładzie można elektronicznie, za pośrednictwem PUE/eZUS lub aplikacji mobilnej mZUS. Seniorzy, którzy nie zdecydowali się jeszcze na założenie konta na platformie e-ZUS, mogą umówić wizytę telefonicznie.
Aby zarezerwować spotkanie z pracownikiem Zakładu w jednej z placówek Oddziału ZUS w Bydgoszczy lub w jego podległych jednostkach (w Inowrocławiu, Nakle, Świeciu, Tucholi, Żninie oraz Sępolnie Krajeńskim), należy zadzwonić pod numer 52 341 81 26. Rezerwacja wizyt w placówkach Oddziału ZUS w Toruniu oraz w jego podległych jednostkach (we Włocławku, Grudziądzu, Lipnie, Aleksandrowie Kujawskim, Brodnicy, Rypinie oraz Golubiu-Dobrzyniu) odbywa się pod numerem 54 230 73 76.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Informacje KRUS
- Zmiany w przepisach o rencie socjalnej i nowy dodatek – dodatek dopełniający
1 stycznia 2025 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o rencie socjalnej, dzięki której podwyższeniu ulega limit łącznej kwoty zbiegu renty rodzinnej wypłacanej z rentą socjalną z 200% do 300% kwoty najniższej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy. Oznacza to, że górna granica sumy kwot obu rent podwyższona zostanie z 3.561,92 zł do 5.342,88 zł.
W związku z powyższym, osobom uprawnionym do renty socjalnej w zbiegu z rolniczą rentą rodzinną, które miały ograniczaną wysokość pobieranych świadczeń do 200% (czyli do 3.561,92 zł) KRUS przeliczy w styczniu wysokość renty socjalnej i przekaże decyzje ustalające nową wysokość zbiegu świadczeń.
Ponadto osobom uprawnionym do renty socjalnej, które są całkowicie niezdolne do pracy oraz do samodzielnej egzystencji będzie przysługiwało nowe świadczenie pieniężne – dodatek dopełniający.
Od kiedy przysługuje prawo do dodatku dopełniającego?
Prawo do dodatku dopełniającego można uzyskać od 1 stycznia 2025 r., ale pierwsza wypłata tego świadczenia nastąpi dopiero w maju 2025 r.
Ile wynosi dodatek dopełniający?
Wysokość dodatku dopełniającego wynosi 2.520,00 zł miesięcznie i kwota ta będzie corocznie waloryzowana (pierwsza waloryzacja będzie od 1 marca 2025 r.).
Gdzie należy złożyć wniosek o dodatek dopełniający?
Z wnioskiem o dodatek dopełniający, analogicznie jak z wnioskiem o rentę socjalną, należy występować do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
KRUS jest jedynie płatnikiem rent socjalnych wypłacanych w zbiegu z rolniczymi rentami rodzinnymi i razem z tymi świadczeniami będzie wypłacała również dodatki dopełniające, które przyzna ZUS.
Uwaga!
Ważne dla świadczeniobiorców KRUS niezdolnych do samodzielnej egzystencji na dzień 1 stycznia 2025 r.
Z wnioskiem o dodatek dopełniający nie muszą występować osoby uprawnione do zbiegu renty socjalnej z rolniczą rentą rodzinną, które na dzień 1 stycznia 2025 r. posiadają orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji (wydane w postępowaniu orzeczniczym ZUS lub w postępowaniu orzeczniczym KRUS). Takim osobom w styczniowych terminach płatności rent KRUS z urzędu przyzna prawo do dodatku dopełniającego i zawiesi jego wypłatę do maja 2025 r. O przyznaniu dodatku KRUS poinformuje stosownym zawiadomieniem.
Szczegółowe informacje dot. zasad ustalania prawa i obliczania wysokości dodatku dopełniającego uzyskasz w jednostkach organizacyjnych ZUS i KRUS.
Podstawa prawna
ustawa z dnia 27 września 2024 r. o zmianie ustawy o rencie socjalnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2024 r. poz. 1615).
- Wysokość zaliczki na podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie zdrowotne od świadczeń emerytalno-rentowych w 2025 r.
W związku z rozpoczęciem nowego roku podatkowego Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że od 1 stycznia 2025 r. nie ulegają zmianie zasady i forma pobierania zaliczki na podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie zdrowotne od wypłacanych świadczeń emerytalno-rentowych i rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego.
Jak dotychczas od świadczeń nieprzekraczających kwoty 2.500 zł miesięcznie zaliczka na podatek dochodowy wynosi 0 zł, ponieważ przychód z takich świadczeń mieści się w kwocie wolnej od podatku (tj. 30.000 zł rocznie).
Od emerytur i rent przekraczających 2.500 zł miesięcznie zaliczka wynosi 12% świadczenia uzyskanego w danym miesiącu i jest pomniejszana o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek tj. o 300 zł.
Wyjątkiem są świadczenia osób, które wystąpiły o niepomniejszanie zaliczki o kwotę zmniejszającą podatek, bowiem w ich przypadku zaliczka wynosi 12% świadczenia.
Na wniosek emeryta/rencisty, Kasa może pomniejszać zaliczkę o 1/24 lub 1/36 kwoty zmniejszającej podatek tj. odpowiednio o 150 zł lub o 100 zł.
Świadczeniobiorca, który uzna, że korzystniejsze dla niego byłoby pomniejszanie zaliczki o takie kwoty (dotyczy osób pobierających drugą emeryturę z ZUS lub/i osiągających inne dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych np. z tytułu zatrudnienia), może złożyć oświadczenie o pomniejszanie zaliczki o 1/24 lub 1/36 kwoty zmniejszającej podatek (o ile nie zrobił tego w poprzednich latach), bowiem wówczas zminimalizowana zostanie wysokość nadpłaty lub niedopłaty podatku w rozliczeniu rocznym. Oświadczenie takie można złożyć nie więcej niż trzem płatnikom.
Jeżeli dochód ze świadczeń emerytalno-rentowych przekroczy 120 tys. zł (sumując narastająco świadczenia wypłacone od początku roku) – zaliczka będzie wynosiła 32% kwoty przekroczenia minus 300 zł.
Składka na ubezpieczenie zdrowotne od świadczeń podlegających oskładkowaniu nadal wynosi 9% kwoty świadczenia.
Podstawa prawna
ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.)
ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146 ze zm.)
- Renta wdowia - pytania i odpowiedzi
1. Co to jest renta wdowia?
Renta wdowia to wypłata własnego świadczenia emerytalno-rentowego (na przykład emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy) łącznie z rentą rodzinną po zmarłym małżonku.
Jedno ze świadczeń składających się na rentę wdowią będzie wypłacane w całości, a drugie w części równej 15%.
Od 1 stycznia 2027 r. drugie świadczenie wypłacane będzie w wysokości 25%.
2. Co to jest zbieg świadczeń?
Zbieg świadczeń to prawo do jednoczesnego otrzymywania co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych. Świadczenia te wypłacimy w odpowiednich proporcjach, przynajmniej jedno w pełnej wysokości. Jedno świadczenie wypłacimy zatem w pełnej wysokości (w 100%), a drugie – w pełnej wysokości lub w części, na przykład w 50% albo 15%.
3. Gdzie należy złożyć wniosek o rentę wdowią?
Wniosek o rentę wdowią możesz złożyć w dowolnym organie emerytalno-rentowym (KRUS, ZUS, WBE, ZER-MSWiA czy BESW), w którym jesteś uprawniona (uprawniony) do jednego ze świadczeń: emerytury, renty własnej lub renty rodzinnej.
Osoby uprawnione do świadczeń z dwóch organów rentowych mogą same zdecydować, do którego z nich chcą złożyć wniosek o rentę wdowią.
4. Kiedy złożyć wniosek o rentę wdowią?
Wniosek o rentę wdowią możesz złożyć już teraz. Aby otrzymać rentę wdowią od 1 lipca 2025 r., złóż wniosek najpóźniej do 31 lipca 2025 r.
Jeśli wcześniej nie ubiegałaś/ubiegałeś się o rentę rodzinną lub o własne świadczenie i otrzymujesz tylko jedno świadczenie – na przykład emeryturę, złóż wniosek o drugie świadczenie – na przykład rentę rodzinną.
Razem z tym wnioskiem możesz złożyć również wniosek o rentę wdowią.
5. Czy do wniosku o rentę wdowią trzeba dołączyć jakieś dokumenty?
Jeśli masz prawo do renty rodzinnej lub (oraz) do innego świadczenia emerytalno-rentowego, to posiadamy już wymagane dokumenty i do Wniosku o ustalenie zbiegu świadczeń, zwanego rentą wdowią, nie musisz dołączać żadnych dokumentów.
Jeśli uznamy, że do rozpatrzenia Twojego wniosku potrzebne są dodatkowe dokumenty, poprosimy Cię o ich dostarczenie.
6. Od kiedy będzie wypłacana renta wdowia?
Renta wdowia będzie wypłacana nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r.
7. Pobieram emeryturę rolniczą. Mąż był ubezpieczonym rolnikiem. Zmarł, gdy miałam 56 lat. Czy do wniosku o rentę rodzinną powinnam dołączyć jakieś dokumenty?
Do wniosku o rentę rodzinną prosimy dołączyć kwestionariusz dotyczący okresów ubezpieczenia męża. Jest to druk KRUS SR-21, który można pobrać na stronie internetowej www.gov.pl/krus, dostępny jest również we wszystkich jednostkach organizacyjnych KRUS.
Potrzebne będą także dokumenty, które potwierdzą okresy ubezpieczenia męża. Mogą to być świadectwa pracy, zaświadczenia ZUS czy książeczka wojskowa, jeśli mąż był ubezpieczony w systemie powszechnym i odbył zasadniczą służbę wojskową.
Mogą być również potrzebne odpisy skrócone aktów zgonu i małżeństwa, o ile nie są w posiadaniu KRUS, ani KRUS nie może ich uzyskać we własnym zakresie. Szczegółowe informacje uzyska Pani w naszych placówkach. Jeśli uznamy, że do rozpatrzenia wniosku niezbędne są dodatkowe dokumenty, poprosimy Panią o ich dostarczenie.
8. Pobieram rentę rolniczą z tytułu niezdolności do pracy i mam ustalone prawo do renty rodzinnej po mężu w ZUS (świadczenie zawieszone). Gdzie powinnam złożyć wniosek o rentę wdowią?
Wniosek może Pani złożyć w dowolnym organie rentowym, w którym ma Pani ustalone prawo do własnego świadczenia lub renty rodzinnej, czyli w KRUS albo w ZUS.
9. Czy wniosek o rentę wdowią powinnam złożyć osobiście? Czy może go przekazać moja siostra i czy muszę dać jej jakieś upoważnienie?
Wniosek musi być przez Panią własnoręcznie podpisany. Może złożyć go Pani osobiście, przesłać pocztą lub poprosić inną osobę, na przykład siostrę, o przekazanie do KRUS.
Wniosek można też przekazać przez elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP. Dokument elektroniczny musi być podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym.
Do złożenia wniosku nie wymagamy żadnego pełnomocnictwa ani upoważnienia innej osoby.
Jeśli chciałaby Pani, aby siostra mogła załatwiać inne sprawy związane z rentą wdowią, rentą rodzinną lub innym świadczeniem emerytalno-rentowym, to powinna Pani udzielić jej pełnomocnictwa lub wystawić upoważnienie do reprezentowania Pani w tych sprawach.
Pełnomocnictwo takie lub upoważnienie może przekazać do KRUS również Pani siostra, na przykład z wnioskiem o rentę wdowią.
Pełnomocnictwo (upoważnienie) można napisać odręcznie. Ważne jest, aby zawierało Pani dane osobowe oraz dane siostry: imię i nazwisko, Pesel, adres, rodzaj, serię i nr dokumentu tożsamości – dowodu osobistego lub paszportu. Musi znaleźć się w nim również informacja – do jakiego celu ma służyć oraz Pani własnoręczny podpis.
10. Jestem wdowcem od 5 lat. Skończyłem 81 lat, mam problemy z poruszaniem i nie korzystam z żadnych form elektronicznego przekazywania dokumentów. Opiekuje się mną syn. Sam nie mogę złożyć wniosku o rentę wdowią. Co zrobić?
Prosimy wypełnić i własnoręcznie podpisać wniosek. Następnie syn może go złożyć w najbliższej jednostce organizacyjnej KRUS. Wniosek taki można również wysłać pocztą.
11. Jestem wdową. Mam ustalone prawo do rolniczej renty rodzinnej po zmarłym małżonku, ale pobieram własną emeryturę z ZUS. Mąż zmarł gdy miałam 59 lat. Wystąpiłam z wnioskiem o rentę wdowią. Czy otrzymam to świadczenie i jaka będzie jego wysokość?
TAK. Od 1 lipca 2025 r. uzyska Pani prawo do zbiegu świadczeń w wysokości:
- 100% emerytury i 15 % renty rodzinnej albo
- 100% renty rodzinnej i 15% emerytury,
w zależności o tego, który wariant zaznaczyła Pani we wniosku.
Ważne!
Suma połączonych świadczeń (wraz z dodatkami wypłacanymi razem z tymi świadczeniami) nie może przekroczyć trzykrotności najniższej emerytury. Jeżeli suma świadczeń przekroczy tę kwotę, pomniejszymy wypłatę renty rodzinnej o kwotę przekroczenia.
12. Mam 65 lat i od 3 lat jestem wdową. Oboje z mężem pobieraliśmy z KRUS emerytury w kwotach niewiele wyższych od najniższych. Czy będę miała prawo do renty wdowiej?
TAK. Będzie Pani miała prawo do jednego świadczenia w pełnej wysokości – 100% oraz drugiego – w wysokości 15% świadczenia.
Do Pani będzie należała decyzja, które świadczenie będziemy wypłacać w całości, a które w części.
Aby otrzymać rentę wdowią, musi Pani złożyć wniosek o rentę wdowią oraz wniosek o rentę rodzinną.
13. Pobieram rentę rolniczą z tytułu niezdolności do pracy. Za 2 lata w listopadzie osiągnę wiek emerytalny. Mój mąż zmarł w grudniu 2024 r. Prowadziliśmy wspólne gospodarstwo rolne przez ponad 35 lat. Czy otrzymam rentę wdowią?
Żebyśmy mogli wypłacić rentę wdowią, musi Pani osiągnąć powszechny wiek emerytalny, czyli mieć ukończone co najmniej 60 lat oraz mieć ustalone prawo do renty rodzinnej i własnego świadczenia.
Nie osiągnęła Pani jeszcze wieku emerytalnego, dlatego od 1 lipca 2025 r. nie uzyska Pani prawa do renty wdowiej. Prawo to powstanie, jeśli po ukończeniu 60 lat nie zmieni się Pani sytuacja rodzinna, czyli nie zawrze Pani nowego związku małżeńskiego.
14. Jestem emerytką od kilku lat i mam ustalone prawo do renty rodzinnej lecz jej nie pobieram, ponieważ jest niższa od mojej emerytury. Mąż zmarł, gdy miałam 53 lata. Czy mogę skorzystać z renty wdowiej?
NIE. Rentę wdowią możemy wypłacić tylko wdowie, która spełniła warunki do renty rodzinnej po zmarłym małżonku nie wcześniej niż w dniu, w którym ukończyła 55 lat. Ponieważ mąż zmarł, gdy miała Pani 53 lata, nie nabędzie Pani prawa do pobierania renty wdowiej.
15. KRUS wypłaca mi emeryturę rolniczą i mam ustalone prawo do renty rodzinnej po zmarłej pierwszej żonie. Obecnie jestem w nowym związku małżeńskim. Czy mogę otrzymać rentę wdowią?
NIE. Prawo do wypłaty renty wdowiej ustaje, jeśli zawrze Pan nowy związek małżeński. Rentę wdowią można otrzymywać wyłącznie w przypadku zbiegu własnego świadczenia z rentą rodzinną po ostatnim małżonku.
Więcej informacji na stronie: https://www.gov.pl/web/krus/renta-wdowia---od-lipca-2025-r-wdowy-i-wdowcy-uzyskaja-mozliwosc-pobierania-zbiegu-swiadczen-wg-nowych-zasad
Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy
Informacja ZUS - Zmiany w świadczeniu honorowym
Od stycznia 2025 roku świadczenie honorowe dla osób, które ukończyły 100 lat, przyznawane jest na podstawie ustawy w wysokości 6246,13 zł brutto. Wcześniej było ono przyznawano w drodze wyjątku. Świadczenia honorowe wypłacane do 31 grudnia 2024 roku w niższej wysokości zostaną z urzędu podwyższone w terminach płatności w styczniu. Co roku, w marcu, kwota świadczenia honorowego będzie waloryzowana. Od 1972 roku specjalna premia za wiek była przyznawana jako tzw. świadczenie w drodze wyjątku. Dodatkowa premia miała stałą wysokość, odpowiadającą wartości kwoty bazowej obowiązującej w dniu ukończenia 100 lat. W rezultacie seniorzy otrzymywali świadczenia w zróżnicowanej wysokości. Raz przyznana „honorowa emerytura” pozostawała niezmienna i była wypłacana w tej samej kwocie przez całe życie.
Ustawa z 18 października 2024 roku wprowadza zmiany dotyczące świadczenia honorowego dla osób, które ukończyły 100 lat. Od 1 stycznia 2025 roku wysokość świadczenia honorowego wynosi 6 246,13 zł brutto miesięcznie. Kwota ta będzie waloryzowana każdego roku w marcu. Świadczenie honorowe, które do końca ubiegłego roku było wypłacane w niższej wysokości, od 1 stycznia 2025 roku zostanie podwyższone przez ZUS z urzędu do nowej kwoty. Zmiana ta obejmuje w kraju blisko 2,5 tys. osób, a w regionie około 150 osób – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Obecnie ZUS wypłaca ponad 3,5 tys. takich świadczeń, z czego w województwie kujawsko-pomorskim korzysta z nich 226 osób. Bydgoski ZUS wypłaca 114 świadczeń honorowych, natomiast toruński ZUS wypłaca ich 112. Jedna z najstarszych beneficjentek honorowej premii, wypłacanej przez oddział ZUS w Toruniu, ma 109 lat i obecnie mieszka w Gdańsku. Do końca grudnia wysokość jej świadczenia wynosiła 3 308,33 zł brutto, jednak od stycznia kwota ta została podwyższona o 2 937,80 zł brutto. Najstarszy mężczyzna w regionie ma 104 lata i mieszka w Bydgoszczy. Jego obecne świadczenie wynoszące 4294,67 zł brutto zostanie zwiększone o 1951,46 zł brutto .
Kiedy przyznawane jest świadczenie honorowe z urzędu, a kiedy na wniosek?
Osoby, które ukończyły 100 lat, posiadają obywatelstwo polskie oraz mają prawo do emerytury lub renty, otrzymują świadczenie honorowe z urzędu. Oznacza to, że nie muszą składać w tej sprawie wniosku. Decyzję o przyznaniu świadczenia honorowego stulatek otrzyma z odpowiedniego organu emerytalnego lub rentowego, takiego jak ZUS, KRUS, Wojskowe Biuro Emerytalne, Zakład Emerytalno-Rentowy MSWIA czy Biuro Emerytalne Służby Więziennej.
W sytuacji, gdy jedna osoba ma prawo do świadczeń emerytalno-rentowych wypłacanych przez dwa różne organy, świadczenie honorowe przyzna i będzie wypłacał ZUS.
Natomiast osoby, które nie mają prawa do świadczenia emerytalnego lub rentowego, o którym mowa w ustawie o świadczeniu honorowym, ale posiadają obywatelstwo polskie, ukończyły 100 lat oraz miały centrum interesów osobistych lub gospodarczych w Polsce przez co najmniej 10 lat po ukończeniu 16. roku życia, zobowiązane są do złożenia wniosku, jeśli chcą uzyskać prawo świadczenia honorowego. W takiej sytuacji ZUS przyzna 100-latkowi należne świadczenie od miesiąca, w którym złożony zostanie wniosek. Formularz wniosku o świadczenie honorowe (ESH) można znaleźć na stronie internetowej zus.pl oraz w każdej placówce Zakładu.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Mały ZUS Plus: Termin zgłoszenia upływa 31 stycznia
Do 31 stycznia osoby prowadzące działalność gospodarczą na mniejszą skalę mają możliwość zgłoszenia się Małego ZUS plus, co pozwoli im na opłacanie niższych składek na ubezpieczenia społeczne, obliczanych od dochodu. Płatnicy, którzy korzystali z Małego ZUS plus w 2024 roku i nadal spełniają warunki do ulgi, a także zamierzają z niej korzystać, nie muszą ponownie składać zgłoszenia.
Mały ZUS plus umożliwia przedsiębiorcom płacenie niższych składek na ubezpieczenia społeczne, obliczanych od dochodu z tytułu prowadzanej działalności gospodarczej osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym. Warto jednak pamiętać, że ulga ta nie obejmuje składki zdrowotnej. Obniżone składki na ubezpieczenia społeczne w ramach Małego ZUS plus można opłacać maksymalnie przez 36 miesięcy w ciągu ostatnich 60 miesięcy prowadzenia firmy – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Kto może skorzystać z ulgi, a kto nie
Z małego ZUS plus mogą skorzystać przedsiębiorcy, których przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym nie przekroczył 120 tys. zł. W przypadku, gdy działalność była prowadzona krócej, limit przychodu oblicza się proporcjonalnie do liczby dni prowadzenia firmy. Warunkiem skorzystania z ulgi jest też prowadzenie działalności w poprzednim roku przez co najmniej 60 dni. Oznacza to, że Mały ZUS plus nie przysługuje osobom, które dopiero rozpoczynają prowadzenie własnego biznesu. Nowi przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulgi na start oraz preferencyjnych składek, które obliczane są od kwoty wynoszącej co najmniej 30 procent minimalnego wynagrodzenia – wyjaśnia rzeczniczka.
Z małego ZUS plus wykluczeni są przedsiębiorcy, którzy rozliczają się na podstawie karty podatkowej z jednoczesnym zwolnieniem sprzedaży od podatku VAT. Z możliwości opłacania niższych składek nie skorzystają również osoby prowadzące inną pozarolniczą działalność, na przykład jako wspólnicy spółki jawnej. Z ulgi nie mogą skorzystać także osoby, które wykonują działalność na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w zakresie, w jakim pracowały dla niego w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym.
Jak zgłosić się do Małego ZUS plus
Osoby prowadzące działalność gospodarczą, które w ubiegłym roku nie korzystały z Małego ZUS plus, a chcą w bieżącym roku z niego skorzystać i spełniają wymagane warunki, powinny zgłosić się do ulgi najpóźniej do 31 stycznia. Aby to zrobić, należy wyrejestrować się z ubezpieczeń, posługując się dotychczasowym kodem tytułu ubezpieczenia, a następnie zgłosić się z kodem właściwym dla Małego ZUS plus, który zaczyna się od 05 90 lub 05 92. Płatnicy, którzy korzystali z Małego ZUS plus w 2024 roku i nadal spełniają warunki do ulgi, a także zamierzają z niej korzystać, nie muszą ponownie składać zgłoszenia.
Warto podkreślić, że każda osoba, która w styczniu korzysta z Małego ZUS-u plus, ma obowiązek złożyć dokumenty rozliczeniowe do 20 lutego. Dokumenty te powinny zawierać informacje o rocznym przychodzie, rocznym dochodzie, formach opodatkowania związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz podstawie wymiaru składek.
Ile wynosi mały ZUS plus
Mały ZUS plus to niższe składki na ubezpieczenia społeczne liczone od dochodu z działalności gospodarczej za ubiegły rok kalendarzowy. Podstawa wymiaru tych składek nie może być niższa niż 30 procent minimalnego wynagrodzenia ani wyższa niż 60 procent prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. Oznacza to, że w 2025 roku podstawa wymiaru składek musi mieścić się w przedziale od 1399,80 zł do 5203,80 zł.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Życzenia z okazji Dnia Babci i Dziadka
Drogie Babcie i Drodzy Dziadkowie. Z okazji Waszego święta pragniemy złożyć Państwu serdeczne życzenia, zdrowia i długich lat życia upływających w radości i miłości ze strony wnucząt i rodziców.
KRUS uruchomił infolinię
Pod numerem 22 592 66 40 w godzinach od 9.00 do 14.00 w dni powszednie możesz uzyskać wszelkie informacje na temat zasad przyznawania renty wdowiej.
- czy przysługuje mi renta wdowia?
- co to znaczy: zbieg świadczeń?
- gdzie i do kiedy mogę złożyć wniosek?
- jakie dokumenty muszę dołączyć?
- od kiedy będzie wypłacana renta wdowia?
Planujesz złożyć wniosek o rentę wdowią, a nie znasz jeszcze wszystkich odpowiedzi na nurtujące Cię pytania?
Więcej: https://www.gov.pl/web/krus/renta-wdowia---pytania-i-odpowiedzi
Sprawdź, przeczytaj, a jeśli potrzebujesz więcej informacji – zadzwoń na naszą infolinię.
KRUS PRZYPOMINA: na złożenie wniosku o rentę wdowią masz czas do 31 lipca 2025 roku.
Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy
Szkolenie Stosowania środków ochrony roślin sprzętem naziemnym
Zakład doskonalenia zawodowego w Warszawie Centrum Kształcenia w Płocku
Posiadamy zezwolenie na organizowanie i przeprowadzanie szkoleń oraz duże doświadczenie w ich przeprowadzaniu. Dysponujemy wysoko wykwalifikowaną kadrą wykładowców.
Celem szkolenia jest przekazanie rzetelnej i fachowej wiedzy z zakresu stosowania i nabywania środków ochrony roślin sprzętem naziemnym, z wyłączeniem sprzętu montowanego na pojazdach szynowych oraz innego sprzętu stosowanego w kolejnictwie. Zajęcia teoretyczne prowadzone są w formie wykładu, dyskusji, pogadanki, zajęcia praktyczne: w formie pokazu.
Szkolenie kończy się wydaniem zaświadczenia, które upoważnia do stosowania środków ochrony roślin przy użyciu sprzętu naziemnego przeznaczonego do stosowania tych środków, z wyłączeniem sprzętu montowanego na pojazdach szynowych.
„Stosowania środków ochrony roślin sprzętem naziemnym”
które odbędą się:
14.02.2025 r. o godz. 900 w Szkole Podstawowej w Zawidzu, ul. Mazowiecka 47
17.02.2025 r. o godz. 830 w OKZ (Ili piętro) w Sierpcu, ul. Piastowska 40
19.02.2025 r. o godz. 830 w GOK w Bielsku, ul. Drobińska 19
24.02.2025 r. o godz. 830 w OSP w Drobinie, ul. Sierpecka 30A
26.02.2025 r. o godz. 830 w OSP w Gozdowie, ul. Strażacka 2
15.03.2025 r. o godz. 900 w ZDZ w Warszawie CK w Płocku, ul. 1 Maja 7
Zainteresowanych rolników z terenu Gminy serdecznie zapraszam.
Dyrektor
/-/ mgr Beata Matuszewska
Centrum Kształcenia w Płocku
ul. 1 Maja 7, 09-402 Płock
tel./fax 24 366-10-77, 24 264-60-84
https://plock.zdz.edu.pl/ e-mail: ckplock@zdz.edu.pl
Pisemny przetarg ofertowy, nieograniczony na sprzedaż używanych składniki rzeczowe majątku ruchomego stanowiących mienie Gminy Dobrzyń nad Wisłą
Nowy rok - nowe zakupy
Park maszynowy gminy Dobrzyń nad Wisłą wzbogacił się w ostatnich dniach o kolejne dwa sprzęty. Mowa tu o fabrycznie nowym ciągniku rolniczym marki New Holland T5.90S - wyprodukowanym w 2024 roku i o używanej równiarce drogowej marki MISTA, model 165. Zakupione pojazdy pozwolą istotnie usprawnić wykonywanie należących do zadań własnych gminy prac terenowych i porządkowych. Traktor wykorzystywany będzie również do wykonania prac ziemnych i remontowo-budowlanych, a także jako wsparcie w zimowym utrzymaniu dróg gminnych. Równiarka z kolei znacznie obniży koszty gminy związane z wynajmem sprzętu potrzebnego do właściwej eksploatacji dróg gminnych.
Ciągnik o wartości 257 070,00 zł, dostarczyło Przedsiębiorstwo Handlowo-Produkcyjne Rolserwis S.A z Płocka, a równiarkę, której zakup wyniósł 234 930,00 zł Zakład Transportowo- Budowlany Włodzimierz Sulkowski z Nowej Białej.
W tym miejscu należy podkreślić, że zakup ciągnika New Holland i równiarki został w części sfinansowany ze środków funduszu sołeckiego, co jest tylko dowodem na wspólne rozumienie potrzeb NASZEJ gminy.
Dziękujemy.
[KOPIA] Nowy rok - nowe zakupy
Park maszynowy gminy Dobrzyń nad Wisłą wzbogacił się w ostatnich dniach o kolejne dwa sprzęty. Mowa tu o fabrycznie nowym ciągniku rolniczym marki New Holland T5.90S - wyprodukowanym w 2024 roku i o używanej równiarce drogowej marki MISTA, model 165. Zakupione pojazdy pozwolą istotnie usprawnić wykonywanie należących do zadań własnych gminy prac terenowych i porządkowych. Traktor wykorzystywany będzie również do wykonania prac ziemnych i remontowo-budowlanych, a także jako wsparcie w zimowym utrzymaniu dróg gminnych. Równiarka z kolei znacznie obniży koszty gminy związane z wynajmem sprzętu potrzebnego do właściwej eksploatacji dróg gminnych.
Ciągnik o wartości 257 070,00 zł, dostarczyło Przedsiębiorstwo Handlowo-Produkcyjne Rolserwis S.A z Płocka, a równiarkę, której zakup wyniósł 234 930,00 zł Zakład Transportowo- Budowlany Włodzimierz Sulkowski z Nowej Białej.
W tym miejscu należy podkreślić, że zakup ciągnika New Holland i równiarki został w części sfinansowany ze środków funduszu sołeckiego, co jest tylko dowodem na wspólne rozumienie potrzeb NASZEJ gminy.
Dziękujemy.
Opłata za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych
Przypominamy Przedsiębiorcom posiadającym ważne zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych o obowiązku złożenia pisemnego oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku 2024 oraz o obowiązku wyliczenia i wniesienia I raty opłaty za korzystanie z posiadanego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych do dnia 31 stycznia 2025 r. Opłata za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wynosi:
- 525 zł na sprzedaż napojów zawierających do 4,5% alkoholu oraz piwa;
- 525 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa);
- 2100 zł na sprzedaż napojów zawierających powyżej 18% alkoholu.
Opłatę za korzystanie z posiadanego zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, przedsiębiorca prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży, w którym roczna wartość sprzedaży napojów alkoholowych w roku poprzednim przekroczyła:
- 37.500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa - wnosi w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim;
- 37.500 zł dla napojów alkoholowych o zawartości od 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa) - wnosi w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim;
- 77.000 zł dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu - wnosi w wysokości 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim.
Opłatę należy wnieść na rachunek gminy, w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem, w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego lub jednorazowo w terminie do 31 stycznia danego roku kalendarzowego.
W roku nabycia zezwolenia lub utraty jego ważności, opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych dokonuje się w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia.
Niedopełnienie przez przedsiębiorcę obowiązku złożenia oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży w roku poprzednim spowoduje wygaśnięcie zezwolenia z upływem 30 dni od dnia upływu terminu dopełnienia obowiązku złożenia oświadczenia, jeżeli przedsiębiorca w terminie 30 dni od tego dnia nie złoży oświadczenia wraz z jednoczesnym dokonaniem opłaty dodatkowej w wysokości 30% opłaty za korzystanie z zezwolenia.
Niedopełnienie przez przedsiębiorcę obowiązku dokonania opłaty spowoduje wygaśnięcie zezwolenia z upływem 30 dni od dnia upływu terminu dopełnienia obowiązku dokonania opłaty, jeżeli przedsiębiorca w terminie 30 dni od tego dnia nie wniesie raty opłaty powiększonej o 30% tej opłaty. Przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło z wymienionych przyczyn, może wystąpić z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu.
Opłatę można wnieść na rachunek Gminy nr 97 9550 0003 2006 0040 0477 0003 lub uiścić w kasie Urzędu, w dniach i godzinach jej otwarcia.
Ocena okresowa przydatności wody do spożycia przez ludzi SUW Chalin
OCENA OKRESOWA
przydatności wody do spożycia przez ludzi
Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (j. t. Dz. U. z 2024 r., poz. 416) w związku z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 07 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (j. t. Dz. U. z 2024 r., poz. 757) oraz § 21 ust. 1 pkt 1 i § 22 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 07 grudnia 2017 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017 r., poz. 2294) w oparciu o nw. analizy wody: (...)
Pobierz PDF
Informacje ZUS
Na zgłoszenie do Małego ZUS plus oraz na złożenie formularza ZUS IWA za 2024 rok pozostało niewiele czasu. Ostateczny termin w obu przypadkach upływa 31 stycznia 2025 roku.
31 stycznia mija termin dla przedsiębiorców na zgłoszenie się do Małego ZUS plus. Do tej daty należy wyrejestrować się z ubezpieczeń z aktualnym kodem tytułu ubezpieczenia oraz zgłosić się z kodem właściwym dla Małego ZUS plus, który zaczyna się od 05 90 lub 05 92. Osoby, które korzystały z tej ulgi w ubiegłym roku i wciąż spełniają wymagane warunki, nie muszą składać ponownego zgłoszenia. Dodatkowo wszyscy przedsiębiorcy korzystający w styczniu z Małego ZUS-u plus są zobowiązani do złożenia deklaracji rozliczeniowych do 20 lutego. Dokumenty te powinny zawierać informacje o rocznym przychodzie, rocznym dochodzie, formach opodatkowania związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz podstawie wymiaru składek – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Z Małego ZUS plus przedsiębiorca może korzystać maksymalnie przez 36 miesięcy kalendarzowych w ciągu 60 miesięcy prowadzenia działalności. Po wykorzystaniu całego okresu ulgi, należy pamiętać o wyrejestrowaniu się z niej i zgłoszeniu do tzw. dużego ZUS-u.
Do końca stycznia część płatników składek powinna również złożyć formularz ZUS IWA za 2024 rok, który jest niezbędny do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe. Dotyczy to płatników, którzy nieprzerwanie od 1 stycznia do 31 grudnia 2024 roku, a także przynajmniej przez jeden dzień w styczniu 2025 roku, byli zgłoszeni w ZUS jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe. Dodatkowo w ubiegłym roku zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego średnio co najmniej 10 ubezpieczonych miesięcznie oraz byli wpisani do rejestru REGON na dzień 31 grudnia 2024 roku. Informacje zawarte w tym dokumencie posłużą do ustalenia indywidualnej wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe na kolejny rok składkowy, który rozpocznie się w kwietniu 2025 roku i potrwa do końca marca następnego roku.
Płatnicy, którzy przez trzy kolejne lata kalendarzowe przekazali do Zakładu informację ZUS IWA, będą mieli ustaloną wysokość składki wypadkowej przez ZUS. Do 20 kwietnia otrzymają na swoje konto w systemie PUE/eZUS zawiadomienie o wyliczonej wysokości stopy procentowej składki. Pozostali płatnicy samodzielnie ustalają, zgodnie z przypisanym im kodem PKD, stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe.
Szczegółowe informacje na temat małego ZUS plus można znaleźć na stronie internetowej: https://www.zus.pl/-/31-stycznia-up%C5%82ywa-termin-na-zg%C5%82oszenia-do-ulgi-ma%C5%82y-zus-plus?redirect=%2F
Szczegółowe informacje na temat składania formularza ZUS IWA można znaleźć na stronie:
https://www.zus.pl/firmy/rozliczenia-z-zus/skladanie-zus-iwa
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
Informacja w sprawie ulgi dla właścicieli nieruchomości jednorodzinnych kompostujących bioodpady
Od 1.02.2025 r. zgodnie z uchwałą nr XI/60/2024 Rady Miejskiej Dobrzyń nad Wisłą zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym w wysokości:
- gospodarstwo jednoosobowe - 1,00 zł miesięcznie;
- gospodarstwo dwuosobowe - 2,00 zł miesięcznie;
- gospodarstwo trzyosobowe - 3,00 zł miesięcznie;
- gospodarstwo czteroosobowe - 4,00 zł miesięcznie;
- gospodarstwo pięcioosobowe - 5,00 zł miesięcznie;
- gospodarstwo liczące 6 i więcej osób - 6,00 zł miesięcznie, od stawki obowiązującej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Uwaga - aby uzyskać ulgę z tytułu posiadania kompostownika, należy założyć kompostownik, a następnie zgłosić fakt jego posiadania i kompostowania w nim bioodpadów w Urzędzie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą (pok. 10) poprzez deklarację o wysokości opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi – zaznaczyć w deklaracji fakt posiadania kompostownika. Po zadeklarowaniu kompostowania bioodpadów w przydomowym kompostowniku, właściciel nieruchomości nie korzysta z odbioru frakcji „BIO” u źródła, czyli nie oddaje odpadów „BIO” firmie odbierającej odpady.
Informacje ZUS
- ZUS uruchamia dwa nowe profile rehabilitacji: wczesną rehabilitacją powypadkową oraz rehabilitację dla osób ze schorzeniami ośrodkowego układu nerwowego.
W lutym i kwietniu ZUS uruchomi dwa nowe profile bezpłatnej rehabilitacji. Od 3 lutego będzie można skorzystać z wczesnej rehabilitacji powypadkowej w systemie stacjonarnym. Natomiast od 1 kwietnia ruszy rehabilitacja osób z schorzeniami ośrodkowego układu nerwowego, która będzie dostępna zarówno w formie stacjonarnej, jak i ambulatoryjnej.
Rehabilitacja lecznicza oferowana przez ZUS jest skierowana do osób pracujących, którym z powodu choroby lub urazu grozi utrata zdolności do pracy. Dzięki tej formie leczenia mają szansę na powrót do aktywności zawodowej po zakończeniu rehabilitacji. Celem rehabilitacji jest zapobieganie pogarszaniu się stanu zdrowia. Ta forma prewencji rentowej przynosi wymierne rezultaty, co pozwala wielu osobom, mimo doznanych urazów czy przebytych ciężkich chorób, na powrót na rynek pracy – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
W 2023 roku z rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej ZUS skorzystało ponad 48,4 tys. osób, w tym 2,5 tys. z województwa kujawsko-pomorskiego. W I półroczu 2024 roku z tej formy wsparcia skorzystało niemal 28,3 tys. osób, w tym 1,6 tys. z województwa kujawsko-pomorskiego.
Jakie schorzenia można poddać rehabilitacji?
Decyzję o skorzystaniu z rehabilitacji leczniczej oraz o jej formie podejmuje lekarz orzecznik ZUS. Rehabilitacja może być realizowana w systemie ambulatoryjnym, co oznacza 24 dni zabiegowych bez noclegu w placówce znajdującej się w miejscu zamieszkania. Istnieje również możliwość rehabilitacji stacjonarnej, podczas której ubezpieczony może spędzić w sanatorium ponad trzy tygodnie. Schorzenia, które można rehabilitować w ramach prewencji rentowej, obejmują: narząd ruchu, układ krążenia, układ oddechowy, narząd głosu oraz schorzenia psychosomatyczne, takie jak zaburzenia nerwicowe. Z rehabilitacji mogą również skorzystać osoby po leczeniu nowotworu piersi. W systemie ambulatoryjnym możliwa jest rehabilitacja narządu ruchu oraz układu krążenia, w tym rehabilitacja monitorowana telemedycznie. W województwie kujawsko-pomorskim w Toruniu nie ma ośrodków ambulatoryjnych, natomiast w Bydgoszczy dostępna jest rehabilitacja jedynie w zakresie narządu ruchu.
Od 3 lutego będzie można skorzystać z wczesnej rehabilitacji powypadkowej w systemie stacjonarnym. Natomiast od 1 kwietnia ruszy rehabilitacja osób z schorzeniami ośrodkowego układu nerwowego, która będzie oferowana zarówno w formie stacjonarnej, jak i ambulatoryjnej. Warto jednak zaznaczyć, że dla osób skierowanych z województwa kujawsko-pomorskiego rehabilitacja ta będzie dostępna wyłącznie w formie stacjonarnej.
Kto może skorzystać z rehabilitacji leczniczej
Z rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej ZUS mogą skorzystać osoby, które są zagrożone długotrwałą niezdolnością do pracy, ale mają szansę na odzyskanie tej zdolności po zakończeniu leczenia. O skierowanie na rehabilitację leczniczą mogą ubiegać się osoby aktywne zawodowo, które są ubezpieczone w ZUS-ie, a także te, które otrzymują zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne lub okresową rentę z tytułu niezdolności do pracy. Emeryci również mają możliwość ubiegania się o rehabilitację, pod warunkiem, że są aktywni zawodowo i objęci ubezpieczeniem społecznym. Podstawą skorzystania z kuracji jest orzeczenie lekarza orzecznika ZUS, które wydawane jest m.in. na wniosek lekarza prowadzącego leczenie.
Od czego zacząć?
Aby rozpocząć starania o wyjazd do sanatorium, należy najpierw skonsultować się z lekarzem prowadzącym leczenie, który wypełni wniosek PR-4. Następnie osoba, której dotyczy wniosek, składa go w dowolnej jednostce ZUS, dołączając niezbędną dokumentację medyczną, taką jak konsultacje lekarskie, karty informacyjne z leczenia szpitalnego oraz wyniki badań obrazowych i laboratoryjnych. Komplet dokumentów można złożyć osobiście w placówce ZUS-u lub wysłać pocztą. Lekarz może złożyć również wniosek w imieniu osoby ubezpieczonej w formie elektronicznej, korzystając z Platformy Usług Elektronicznych PUE/e-ZUS lub aplikacji mobilnej mZUS dla lekarzy. Kluczowym krokiem w uzyskaniu skierowania do ośrodka rehabilitacyjnego jest uzyskanie orzeczenia o potrzebie rehabilitacji leczniczej, które wydawane jest przez lekarza orzecznika ZUS lub komisję lekarską. Orzeczenie to może być wydane po przeprowadzeniu bezpośredniego badania lub na podstawie zgromadzonej dokumentacji medycznej. Następnie ZUS wyśle zawiadomienie o skierowaniu na rehabilitację, w którym znajdą się termin rehabilitacji, adres ośrodka oraz kluczowe informacje dotyczące organizacji turnusu rehabilitacyjnego.
Lekarz orzecznik ZUS ma możliwość skierowania na rehabilitację leczniczą nie tylko na wniosek lekarza prowadzącego.Taką decyzję może również podjąć w trakcie kontroli zwolnienia lekarskiego, na którym aktualnie przebywa chory, lub podczas badania, gdy ubiega się o świadczenie rehabilitacyjne bądź rentę z tytułu niezdolności do pracy. W razie odmowy skierowania na rehabilitację leczniczą w ramach prewencji rentowej ZUS na wniosek lekarza leczącego można wnieść sprzeciw do komisji lekarskiej Zakładu w ciągu 14 dni od otrzymania orzeczenia.
Jak długo trwa rehabilitacja, jakie są jej koszty?
Rehabilitacja trwa 24 dni, jednak ordynator ośrodka ma możliwość jej wydłużenia lub skrócenia. Osoba korzystająca z tej formy leczenia nie ponosi żadnych kosztów związanych z terapią, zakwaterowaniem, wyżywieniem ani dojazdem najtańszym środkiem komunikacji publicznej. Dodatkowo nie musi korzystać z urlopu wypoczynkowego, ponieważ lekarz wystawi na ten czas zwolnienie lekarskie.
Program rehabilitacji leczniczej jest kompleksowy i dostosowywany indywidualnie do rodzaju schorzenia. Obejmuje niezbędne badania, fizjoterapię, ze szczególnym uwzględnieniem kinezyterapii, a także oddziaływania psychologiczne oraz edukację zdrowotną.
ZUS nie dysponuje własnymi ośrodkami rehabilitacyjnymi, dlatego nawiązuje współpracę z placówkami, które muszą spełniać określone wymagania prawne, kadrowe, lokalowe oraz medyczne. Ośrodki te znajdują się w różnych częściach Polski, w tym także w miejscowościach uzdrowiskowych.
Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie internetowej ZUS w sekcji poświęconej rehabilitacji leczniczej. Znajdują się tam także materiały informacyjne w formie ulotek dotyczących poszczególnych profili rehabilitacji. Aktualna mapa ośrodków rehabilitacyjnych jest dostępna pod adresem: https://www.zus.pl/documents/10182/167791/Mapa_2025_01_01.pdf/de717f5b-60d7-cea1-d690-d80fc97dc8eb?t=1735826468370.
- Wnioski o 800 plus na nowy okres będzie można składać od 1 lutego
Rodzice i opiekunowie mogą już od 1 lutego składać wnioski o 800 plus na nowy okres świadczeniowy, który rozpocznie się w czerwcu tego roku i potrwa do maja 2026 roku. Formularze mogą być przekazane do ZUS-u wyłącznie w formie elektronicznej.
Świadczenie wychowawcze w wysokości 800 zł przysługuje na każde dziecko w wieku do 18 lat, niezależnie od dochodów rodziny. Wsparcie przyznane na bieżący okres świadczeniowy będzie wypłacane przez ZUS do końca maja. Osoby uprawnione, które chcą zachować ciągłość wypłaty i otrzymać świadczenie w czerwcu, muszą złożyć elektroniczny wniosek do ZUS-u na nowy okres jak najszybciej – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Obecnie w systemach elektronicznych dostępny jest wniosek na bieżący okres, który kończy się z końcem maja. Dopiero od 1 lutego ZUS udostępni formularz na nowy okres świadczeniowy, który rozpocznie się w czerwcu tego roku i potrwa do maja 2026 roku.
Aby uniknąć przerwy w pobieraniu świadczenia wychowawczego, wniosek o 800 plus na kolejny okres należy złożyć do 30 kwietnia. Jeśli wniosek będzie kompletny i prawidłowo wypełniony, rodzic otrzyma pierwszą wypłatę za nowy okres świadczeniowy jeszcze w czerwcu. Jeśli wniosek wpłynie w maju, ZUS wypłaci świadczenie do końca lipca, z wyrównaniem od czerwca. W przypadku, gdy wniosek zostanie złożony w czerwcu, świadczenie zostanie wypłacone do końca sierpnia, również z wyrównaniem od czerwca. Natomiast jeśli wniosek wpłynie po 30 czerwca, ZUS wypłaci świadczenie jedynie od miesiąca złożenia wniosku. Wyjątek stanowią rodzice, którzy niedawno powitali na świecie dziecko – mają oni trzy miesiące na złożenie wniosku. Jeśli dokonają tego w ciągu trzech miesięcy od narodzin, otrzymają świadczenie z wyrównaniem – wyjaśnia rzeczniczka.
Jak złożyć wniosek
Wnioski o 800 plus można składać wyłącznie w formie elektronicznej. Rodzice mają do dyspozycji Platformę Usług Elektronicznych PUE/eZUS, bankowość elektroniczną, portal Emp@tia oraz aplikację mobilną mZUS.
W 2024 roku rodzice złożyli 5 milionów 193 tysiące wniosków o świadczenie wychowawcze. Wypłaty, które wyniosły ponad 66 miliardów złotych, objęły 7 milionów 300 tysięcy dzieci. W województwie kujawsko-pomorskim rodzice i opiekunowie złożyli 265,5 tysiąca wniosków, a łączna kwota wypłaconych świadczeń, dotycząca 371,5 tysiąca dzieci, osiągnęła 3,4 miliona złotych.
Krystyna Michałek
regionalna rzeczniczka prasowa ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim
KRUS wysyła deklaracje podatkowe PIT do świadczeniobiorców
Kasa, jak co roku, obliczyła podatek dochodowy od wypłacanych świadczeń emerytalno-rentowych oraz rodzicielskich świadczeń uzupełniających i rozpoczęła wysyłanie PIT-ów do świadczeniobiorców.
Wszystkie deklaracje podatkowe wysłane zostaną w nieprzekraczalnym terminie do 28 lutego 2025 r.
Kto otrzyma formularz PIT?
PIT otrzymają wszystkie osoby, które w 2024 roku chociaż raz pobrały jakiekolwiek rolnicze świadczenie emerytalno-rentowe (np. emeryturę rolniczą, rentę rolniczą z tytułu niezdolności do pracy, rentę rodzinną), rodzicielskie świadczenie uzupełniające, świadczenie niezrealizowane po osobie zmarłej lub świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa.
Rodzaje wysyłanych PIT-ów:
PIT-40A (roczne obliczenie podatku przez organ rentowy) otrzymają emeryci i renciści oraz osoby uprawnione do rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, którym Kasa rozliczyła podatek dochodowy za 2024 rok tj. te które m.in. pobierały świadczenie z KRUS przez cały rok podatkowy i saldo ich rozliczenia wyniosło 0 zł lub na ich koncie podatkowym powstała niedopłata podatku, która zostanie potrącona ze świadczenia za marzec 2025 r.
PIT-11A (informacja o dochodach uzyskanych od organu rentowego) otrzymają emeryci
i renciści oraz osoby uprawnione do rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, którym Kasa nie mogła dokonać rozliczenia podatku i przekazać PIT-40A, ponieważ np.:
• nie pobierali świadczenia przez cały 2024 rok,
• mają nadpłatę podatku (nadpłatę zwróci urząd skarbowy).
PIT-11 (informacja o przychodach z innych źródeł) otrzymają osoby, którym Kasa wypłacała świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa lub/oraz tzw. niezrealizowane świadczenie po osobie zmarłej (tj. emeryturę lub rentę przysługującą zmarłemu; nie dotyczy zasiłków pogrzebowych) lub/oraz alimenty potrącane ze świadczenia rolniczego.
Czy osoba, która otrzyma co najmniej jeden z ww. PIT-ów zobowiązana jest do złożenia zeznania podatkowego (PIT-37 lub PIT-36) za 2024 r. w urzędzie skarbowym?
Świadczeniobiorca, który otrzyma PIT-40A lub PIT-11A lub/oraz PIT-11 może zaakceptować lub zmienić zeznanie podatkowe PIT-37 lub PIT-36, przygotowane przez Krajową Administrację Skarbową (KAS), wypełnić formularz interaktywny w e-Urzędzie skarbowym, bądź sam złożyć PIT-37 lub PIT-36 w formie papierowej we właściwym urzędzie skarbowym
– w nieprzekraczalnym terminie do 30 kwietnia 2025 roku.
Zeznanie podatkowe przygotowane przez KAS zostanie udostępnione na portalu podatkowym www.podatki.gov.pl, w usłudze Twój e-PIT.
Jeśli świadczeniobiorca nie złoży ww. zeznania to 30 kwietnia 2025 r. zeznanie przygotowane przez KAS zostanie automatycznie uznane za złożone.
Jednocześnie Kasa przypomina, że każda osoba, która otrzyma co najmniej jeden z ww. formularzy PIT (z wykazaną odprowadzoną zaliczką na podatek dochodowy) oraz chce skorzystać z ulg podatkowych (np. za zakup leków, rehabilitację), a także osoba, która chce skorzystać z rozliczenia podatku razem z małżonkiem lub dzieckiem, powinna zmienić zeznanie podatkowe przygotowane przez KAS albo sama wypełnić i przekazać nowe zeznanie w formie elektronicznej lub papierowej do urzędu skarbowego, również w nieprzekraczalnym terminie do 30 kwietnia 2025 r.
Czy świadczeniobiorcy Kasy mogą przekazać 1,5% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego i jak to zrobić?
Świadczeniobiorcy, którym potrącano zaliczki na podatek dochodowy mogą przekazać 1,5% podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego i jeśli dokonują przekazania po raz pierwszy lub chcą dokonać zmiany organizacji na inną niż w roku poprzednim, to w terminie do 30 kwietnia 2025 r. powinni przekazać do urzędu skarbowego wypełniony PIT-OP. Nie dotyczy to osób, których jedynym dochodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych były świadczenia emerytalno-rentowe w kwocie nieprzekraczającej 2.500 zł miesięcznie i łączny dochód w całym roku nie przekroczył 30.000 zł, ponieważ dochody takich osób mieszczą się w kwocie wolnej od podatku.
Ważne!
Emeryci i renciści, których roczny dochód nie przekracza 30.000 zł mogą wystąpić do KRUS z wnioskiem o niepobieranie zaliczek na podatek od dochodu do 30.000 zł. Na podstawie takiego wniosku Kasa nie potrąci zaliczki od trzynastej i czternastej emerytury, co pozwoli uniknąć nadpłaty podatku.
Terminy rozliczeń podatku dochodowego w 2025 r.
od 15 lutego 2025 r. od tego dnia podatnicy mogą logować się do profilu na portalu podatkowym i uzyskać wstępnie przygotowaną dla nich deklarację PIT-37 lub PIT-36 do 30 kwietnia 2025 r. termin na modyfikację, odrzucenie lub akceptację deklaracji przygotowanej przez Ministerstwo Finansów (KAS) lub złożenie zeznania podatkowego we właściwym US – elektronicznie lub w wersji drukowanej
W jakim terminie urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku?
W ciągu 45 dni:
• od dnia złożenia zeznania PIT 37 lub PIT-36 lub
• od 30 kwietnia 2025 r., jeżeli urząd zaakceptuje zeznanie w usłudze Twój e-PIT.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.)
Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy
Zwrot podatku akcyzowego
Rolnicy z terenu Gminy Dobrzyń nad Wisłą mogą składać od 01.02.2025 roku do 28.02.2025 roku wnioski w sprawie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do celów rolniczych. Wnioski przyjmowane są w Urzędzie Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą - pok. 31. Więcej informacji pod adresem: https://www.gov.pl/web/rolnictwo/zwrot-podatku-akcyzowego
Dokumenty do pobrania
Szkolenie chemizacyjne uzupełniające
Szkolenie chemizacyjne uzupełniające ze stosowania środków ochrony roślin
11 luty 2025 o godz. 8:30
Ochotnicza Straż Pożarna, ul. Szkolna 28, 87-610 Dobrzyń nad Wisłą
Obowiązkowe zapisy telefoniczne
tel.: 533 377 623, 81 532 72 19, 795 095 414
Prowadzimy również zapisy na szkolenie fumigacyjne (z gazowania zboża)
Szkoltex Daniel Sochacki
Pobierz PDF
Ocena okresowa przydatności wody do spożycia przez ludzi SUW Grochowalsk
Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (j. t. Dz. U. z 2024 r., poz. 416) w związku z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 07 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (j. t. Dz. U. z 2024 r., poz. 757) oraz § 21 ust. 1 pkt 1 i § 22 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 07 grudnia 2017 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. z 2017 r., poz. 2294) w oparciu o nw. analizy wody: (...)